Автобусът, с който ще пътуваме утре

Автобусът, с който ще пътуваме утре

 

Хората искат да живеят в много големи градове. Това съвсем не е трудно да се установи – достатъчно е погледнем броя на населението на повечето столици на планетата. А и ние си знаем, как расте София – с темпове, които никоя статистика не е в състояние своевременно да улови.
Но взривоподобния ръст на населението в градовете поставя страшно много проблеми – от сигурността до здравеопазването. А най-вече транспорта – придвижването в задръстените от всевъзможни средства улици и булаварди в пиковите часове, си е направо сурово изпитание. При това притока на коли не намалява, а непрекъснато се увеличава.
Една от възможностите да се реши проблема с превозната вакханалия, е да се развива обществения транспорт. Не само метрото, но и трамваи, автобуси, тролейбуси…

Ако те предлагат на човека желания комфорт, то няма начин той да не се откаже от личния автомобил – тогава няма да мисли за паркиране, амортизация на колата, ремонти, гориво, данъци, застраховки… Започнат ли да намаляват движещите се автомобили, въздуха незабавно ще стане по чист, шума – много по-малък, придвижването – по-бързо.
Компанията Mercedes-Benz  представи свое виждане за градския автобус утре – Future Bus. По време на демонстрация той пътува от най-голямото летище в Холандия – Схипол в Амстердам до град Харлем, който е разположен на 20 км западно от Амстердам, на река Спаарне.
За полуавтономно управление на Future Bus е използвана системата Highway Pilot, която бе създадена за безпилотния камион Future Truck 2025 (аз вече писах на сайта за този много интересен проект). Компанията просто я е адаптирала за използване в градски условия, което е съвсем разумно.


Системата за полуавтономно управление City Pilot разпознава сигналите на светофара, движението на пешеходци, велосипедисти. В състояние е да променя полосата на движение, да превежда автобуса през тунели. Забелязва спирките на обществения транспорт. Паркира точно до тротоара, за да могат пътниците лесно да се качват в автобуса. Всичко това прави благодарение на информацията, която се стича в бордовия компютър от разположени на машината камери, радари и GPS -система.
Автобусът е снабден с шестцилиндров дизелов двигател с мощност от 299 конски сили, съответстващ на стандарта “Евро-4”. Максималната му скорост е до 70 км/час. В автоматичен режим автобуса е много по-икономичен от тези, които ги управлява шофьор.


Но онова, което най-вече впечатлява човека в този проект, са решенията на дизайнерите на Mercedes-Benz вътре в автобуса. Те са уникални и невероятно привлекателни за пътниците. Пространството е разделено на три зони: за хора, които искат да се информират за подробности по маршрута, за тези, които кратко ще пътуват и за пътуващите по-дълго. В автобуса има Wi-Fi, както и два дисплея с диагонал над 100 см. На тях се появява информация за маршрута и градски новини.


В автобуса няма познатите ни врати – има двойни врати с увеличена ширина, обозначени със светлини от външната им страна. Зелена светлина – вход, червена светлина – изход.
Въпреки изключителната точност на системата City Pilot, предвидено е в кабината на автобуса да има и шофьор – ако възникне извънредна ситуация, той поема незабавно управлението на машината.
Вероятно това няма да е последното хрумване на знаменитата компания по отношение на решаването на транспортните проблеми на съвремените градове. А нейните специалисти не са и единствените, които размишляват на тази тема. Това е гаранция, че ще бъдат намерени оптимални решения за справяне със задръстванията и дискомфорта на градския обществен транспорт.
Ако не днес, то утре със сигурност.