Алгоритми ще изпразват джобовете ни утре

Алгоритми ще изпразват джобовете ни утре

https://mentorbizlist.com/img/biznes/72/50-otlichnih-idej-dlya-semejnogo-biznesa-30.jpg

Сред нас, хората, има всякакви образи. Едни си падат по бирата, а други по ракията. Има фенове на “червените” и на “сините”. За някои върха на удоволствието е да са на брега на езерото с въдица в ръка, но на други им е най-добре отпуснали се пред телевизионния екран. Има такива, които обичат тишината и усамотението, но на други само купона им е в главата.
Подобно е и отношението ни към изкуствения интелект. Като оставим на страна онези, на които това понятие нищо не говори, то останалите са поляризирани: от убедени, че алгоритмите ще решат всичките ни проблеми до паникьосани, че точно те ще се настанят скоро на работните им места.
Вероятно прави са и едните, и другите. Изкуственият интелект ще пести времето ни, ще ни помага да сме наясно със здравето си, ще ни предлага необичайни и увлекателни развлечения… Но в същото време той идва с нови рискове – от експлозия на безработицата до евентуална война, заради негова погрешна преценка на ситуацията.
А се оказва, че алгоритмите могат да ни поднесат и други неприятни сюпризи, за които дори не сме подозирали, че са възможни. Но преди това няколко думи за онлайн пазаруването, което стремително навлиза във всекидневието ни. Все повече хора купуват чрез електронна търговия. С няколко кликвания на смартфона те си осигуряват всичко, което пожелаят: храна, дрехи, автомобили, електроника, недвижими имоти… Получават мигновена реакция на поръчката си, доставка по всяко време на денонощието, включително събота и неделя, на всеки посочен адрес, независимо къде се намира той. Няма опашки, проблеми с придвижването и паркирането до магазини, нелюбезни търговци – онлайн пазаруването пести време и нерви. Неслучайно в края на тази година общия обем на продажби в интернет-магазини по света се очаква да надхвърли 2 трилиона долара. А това ще е увеличение спрямо 2017 г. с над 6 на сто. По всяка вероятност Китай и тук ще изпревари доскорошния лидер САЩ – близо половината от реализираните продажби през 2019 г. ще са негови (става дума за оборот от около 900 милиарда долара!). Що се отнася до нашия континент тук най-активни в онлайн търговията са британци, германци, французи… А най-големите привърженици на пазаруването в интернет са младите хора – до 25 г. Това е т.н. поколение иГен (iGen – internet generation) – хората, израснали със смартфона в ръка и бурния възход на социалните мрежи.

https://www.meetingmarketing.mx/wp-content/uploads/2019/01/ecommerce-2140604_1280.jpg

Невероятният ръст на онлайн търговията, който предстои, не би бил възможен, без активното присъствие на изкуствения интелект. Освен приемане и обработване на поръчките, логистика, контрол, маркетинг и пр., важна задача на алгоритмите е да определят и цените на стоките или услугите. Ако на платформата Amazon още преди четири години около една трета от цените ги определяха алгоритми, днес тяхното участие в ценообразуването е далеч по-високо.
При това, ако преди няколко години изкуствения интелект действаше в рамките на строго зададени му параметри, то днес се използват системи за машинно самообучение (понятие, въведено от Артър Самюел през 1959 г.). Или другояче казано днешните, а още повече пък утрешните алгоритми, са в състояние да вземат решения, без да са изрично програмирани за това. Включително и да определят размера на цените, без да се намесва в този процес жив човек. А точно това създава реални рискове – особено за тези от нас, които вече са свикнали да пазаруват чрез интернет.
На алгоритмите се поставя цел: да максимализират печалбите на търговеца. И те съвестно започват да си вършат работата – експериментират с различни стратегии, за да намерят оптималното решение: това, което ще донесе най-много пари на техния собственик.
Оказва се, че изкуствения интелект наистина не е балама – той бързо овладява същността на капитализма. Включително и на масово разпространените по света тайни споразумения за повишение на цените, които сключват производители и търговци помежду си.
Италиански учени от Университета в Болоня решиха да установят дали е възможно алгоритмите сами, извън рамките на човешкия контрол, да изграждат своеобразни “картели” и да вдигат цените в ущърб на потребителите. Те създадоха два алгоритъма за ценообразуване, основаващи се на машинно самообучение, отбелязва MIT Technology Review. А след това им осигуриха и поле за реализация. Така установиха, че двата напълно автономни алгоритъма, много бързо са се научили да реагират на своето поведение.
За да постигнат поставената им задача, алгоритмите са използвали различни стратегии. Първоначално те са започнали битки, като всеки е намалявал цените. Но това е бил временен етап – те бързо са направили извода, че ако постигнат съгласие относно цени, които да подържат, ще получат максимална изгода. Преценили са точно, както това правят тарикатите в търговията, че далеч по-изгодно от враждата е да се договорят и да започнат да повишават цените. Направили са извода, че в техен интерес е да не се конкурират и воюват чрез цените, а да се договорят да ги повишават за сметка на потребителите напълно сами, без никакви допълнителни инструкции от страна на човека.

https://igate.com.ua/upload/news/12942/12942_orig.jpg

Оказва се, че алгоритмите могат да се самообучават на всевъзможни хитрости, без специално да са били наставлявани и насърчавани за това. И дори без да са общували с други алгоритми.
Особено тревожен е факта, отбелязват италианските учени, че алгоритмите не оставят следи от своите съгласувани действия. Те се учат да сключват тайни споразумения само чрез опити и грешки, без предварително познаване на средата, в която работят, без да общуват помежду си и без да са специално проектирани или инструктирани да сключват тайни споразумения. А това определено и осезаемо ощетява и вреди на потребителите.
Излиза, че и алгоритмите при капитализма не могат да работят другояче, освен по капиталистически – по законите на тази социална система.
Или другояче казано, да се надяваме, че утре, когато изкуствения интелект навлезе навсякъде, включително и в онлайн пазаруването по-малко ще ни мамят, е меко казано твърде наивно…