Безплатен обяд може и да има

Безплатен обяд може и да има

 

 

“От всекиго според възможностите, всекиму според потребностите” е един от лозунгите на марксизма, омагьосвал милиони хора на планетата през последните два века. Но се оказва, че критикувания от целокупната капиталистическа класа и обслужващата я интелигенция комунистически принцип, е на път да бъде реализиран не къде и да е, а в най-мощната европейска страна: Германия.


Нейното правителство изтъкна необходимостта от създаване на напълно безплатен обществен транспорт. Причината за появата на подобна идея, която несъмненно ще зарадва милиони обикновени германци, е замърсения въздух. Ако рязко се съкрати броя на движещите се частни автомобили в големите градове, то това веднага ще се отрази на тяхната екология.


Предвижда се първоначално проекта да бъде тестиран в пет германски града, сред които бившата столица Бон, индустриалния град Есен, разположеният на устието на плавателните реки Рейн и Некар град Манхайм и др. Той ще стартира в края на тази година и ще позволи на стотици хиляди хора да ползват без да плащат автобуси, трамваи, метро.

И това незабавно ще се отрази на личния им бюджет, ако вземем предвид, че един билет в Мюнхен е 2,8 евро, а в Берлин – 2,9 евро. За миналата година над 10,3 милиарда пътници са ползвали услугите на обществения транспорт в Германия.
Несъмненно сред причините да се появи подобен проект, са и намеренията на ръководството на Евросъэюза да съди в Европейския съд 9 страни, сред които и Германия, Франция, Испания, Италия.

Всички те не са се вместили в сроковете, определени за съкратяване на равнището на вредни емисии. Сега над 130 града в Европа са потърпевши от замърсявания на въздуха. В резултат на тях умират всяка година около 400000 души, а за отстраняване на медицинските последици от вдишването на мръсен въздух, са харчат над 20 милиарда евро всяка година.
Този проект като всяко нетрадиционно решение намира и своите критици.

Едни от тях са уверени, че рязкото увеличение на броя на пътници ще блокира действащата инфраструктура. Просто наличното количество автобуси, трамвай, вагони ще се окаже крайно недостатъчно. Не е съвсем ясно и откъде ще дойдат парите за реализацията на подобен подарък за германците.


Но несъмненно идеята никак не е лоша. А още по-добре би било и у нас да се намерят властимащи и еколози, които да я защитават като сигурно средство за по-чисти градове.