Без нея не можем, но в нея сме длъжни да се съмняваме

Без нея не можем, но в нея сме длъжни да се съмняваме

https://www.tourprom.ru/site_media/images/upload/2019/11/8/newsphoto/sajt.jpg

Днес е Световният ден на информацията за обществено развитие. За първи път е отбелязан точно преди четвърт век – през 1994 г., по инициатива на Международната академия по информатика и с подкрепата на ООН. На този ден през 1992 г. е проведен и първият Международен форум по информатика.

Напълно заслужено е и информацията да има свой ден. Та без нея е невъзможно да си представим живота ни! Всеки ден сме изправени пред необходимостта да вземаме някакво решение – от сферата на бита  до бъдещето на децата ни. И дали то ще е правилно и ще ни помога да постигаме целите, които си поставяме, в най-голяма степен зависи от обема и качеството на информацията, с която разполагаме. Ето защо тя става все по-важна ценност в нашият комплексен, динамичен, неустойчив, бързо променящ се свят.

Вярно – днес, както никога в миналото, разполагаме с достъп до различни източници на информация. Достатъчно е да запитаме търсачка в интернет за това, което ни интересува и на екрана на мобилното ни устройство или компютъра ще получим незабавно отговор. При това предложенията по интересуващата ни тема често ще са толкова многобройни, че няма да ни стигне времето, за да ги прегледаме и осмислим.

За съжаление, това, което е на пръв поглед, не винаги ни разкрива истинското състояние на нещата. Така е и с информацията: лесният и бърз достъп до нея съвсем не означава, че ще бъдем по-добре информирани. Много по-вероятно е, че изборът ни ще бъде насочван, за да си изградим „правилната“ нагласа – тази, която е изгодна не на нас, а на други.

За това свидетелства интересно проучване, което осъществиха журналисти от The Wall Street Journal (WSJ) – един от най-големите и  влиятелни американски вестници. Те стигнаха до извода, че търсачките в интернет насочват потребителите към търсене на „правилната“ информация.

Всяка минута в най-популярната търсачка – тази на Google, се въвеждат приблизително 3,8 милиона заявки. На тях  алгоритми дават отговор – от хотелски цени до лечение на рак на гърдата или последните новини за президента Тръмп. Но се оказва, че Google  манипулира резултатите от запитванията. Интернет гигантът използва черни списъци и онези, които са попаднали в тях не се показват на потребителите. Практика е посредством настройване на алгоритми и цяла  армия от изпълнители да се оформя това, което ни е позволено да виждаме. Google се намесва в алгоритмите за търсене и променя нашите резултати, обобщават журналистите от WSJ Кирстен Гринд, Сам Шехнер, Робърт Макмилан и Джон Уест.

https://obzor174.ru/sites/default/files/pubs/ekonomika/20151123-za-pokupki-v-zarubezhnyh-internet-magazinah-mogut-vvesti-novyy-sbor/shopery.jpg

Едно от основните предпочитания на търсачката е големи срещу малки: като програмира алгоритмите за търсене, Google създава предимства на големия бизнес спрямо останалите компании. Така търсачката е работела за повишаване популярността на  Amazon например. Това се е случвало дори, когато търсен продукт го е нямало на сайта на тази компания.

Интернет-гигантите не се трудят за нас, простосмъртните. Те действат в интерес на правителства, бизнес-организации, различни лобита, защитават могъщи корпоративни интереси. Google определено отдава приоритет на своите крупни рекламодатели. Така компанията eBay установява, че  и пада трафика заради Google, в резултат на което годишната и печалба намалява с 200 милиона долара. Google потвърждава пред компанията, че наистина е понижила показването на някои страници с висок трафик. В отговор eBay решава да спре да и превежда на всяко тримесечие 30-те милиона долара, които и плаща за реклама. И търсачката отново започва да завишава предлагането на страници на  eBay.

Впрочем в безпристрастността на Google Search се усъмни и самият американски президент Доналд Тръмп. Според него Google контролира това, което ние можем и не можем да видим. Той определи ситуацията с информацията като много сериозна.

Една древна легенда разказва, как веднъж Александър Македонски се приближил до бъчвата, в която живеел философа Диоген. Видял го да се припича на слънце и му казал:

– Поискай от мен това, което желаеш!

– Премести се – отговорил Диоген. – Ти ми закриваш слънцето.

Тази легенда подсказва на Джеймс Уилямс заглавието на неговата книга –  „Отдръпнете се от нашата светлина“. А тя е посветена точно на блокирането и манипулирането с информацията в нашата дигитална епоха. Авторът отлично е запознат с практиката на интернет гигантите – работил е десет години точно в Google. Сега е изследовател и преподавател по философия в престижния Оксфордски университет.

В книгата си Джеймс ни напомня, че големите корпорации в информационният бизнес имат една единствена цел:  да показват колкото се може повече реклама. Тях не ги интересуват ценности, нито пък нашето благосъстояние, а най-вече печалбите им.  Те правят всичко възможно, за да увеличат времето, което ние ще прекарваме в техните приложения – та повече въвлечени потребители означава повече реклама, която може да им бъде показана. И, естествено, още повече пари за тях. В постигането на тази цел те разполагат с два мощни ресурса: нашите лични данни и възможността да ни манипулират.  При това ширещата се интелектуална инфантилност и липсата на концентрация на вниманието, благоприятстват разпространението на всевъзможни фалшиви новини. Въпреки деклерациите на собствениците на социалните мрежи, те съвсем не са заинтересовани от това, да ни учат да различаваме истината от лъжата., твърди Джеймс.

http://3.bp.blogspot.com/-fY0iZJwKSDA/T9vtIJR3uzI/AAAAAAAAAHI/0i8RTPhUCWw/w1200-h630-p-k-no-nu/woman_with_earphones_and_laptop_www_cropped.jpg

Колкото повече става информацията, толкова по-важно е нейното търсене и откриване. И тъй като никой от нас не разполага с излишни ресурси за това, ние разчитаме на търсачки, които да пестят времето ни. Без да си даваме сметка, обаче, че така сами ограничаваме и правото си на избор. Защото това, което те ще ни предложат, най-вероятно така е  конструирано, че да насочва вниманието ни в определена посока и да ни води до желано от други поведение.

Ето защо в днешният Световен ден на информацията си струва да помислим и за нашия подход към нея. Ще спечелим, ако се отнасяме критично към това, което четем, виждаме, чуваме. Ако се съмняваме в  предлаганото ни от различни информационни източници. И не се доверяваме на достигнала до нас информация, просто защото я предлага популярна медия.

Само тогава можем да вземаме наистина правилните наши решения, които ще ни помагат да бъдем здрави и успешни.