Без право на избор и личен живот, но със смартфон

Без право на избор и личен живот, но със смартфон

 

 

 

Повечето от нас не спират да се възхищават от новите технологии. И има защо: те ни позволяват да се свързваме бързо и лесно, да плащаме сметки, да следим за това, което ни интересува в реално време, да се забавляваме.
И забравяме, че всяко удобство си има своята цена. В случая тя е отказ от личен живот и право на избор. Други вече знаят всичко за нас – от какво се възхищаваме и от какво се страхуваме. Наясно са във всеки момент, къде точно се намираме – у дома, в метрото, на училище, в офиса или фитнес-залата. Запознати са с любимите ни манджи и напитки. Осведомени са, къде ще почиваме през лятото и къде ще караме ски през зимата. И с това, по кои музикални и спортни звезди си падаме. С почти сто процентова сигурност те могат да предвидят поведението ни в делника и в празника.
Терминът Big Data специалистите използват, когато говорят за цифровите следи, които оставя всеки от нас. Не само лично влизайки в интернет, но и когато се разхожда със смартфон в джоба или тегли пари от банкомат. Всяко наше действие, емоция, мисли се фиксират, измерват и вкарват в гигантски бази данни. Те са с неограничени възможности, бездънни и алчни за всичко. Посредством тази технология хората, които се грижат за интересите на господарите на света, следят всяка наша стъпка, нашето поведение – покупки, работа, образование, политически и религиозни интереси, интимен живот, болести, проблеми със закона…

Те безцеремонно нахлуват в личното ни пространство, в живот ни. За да ни ориентират за това, кое е добро и кое е лошо, кои продукти трябва да си купим и за кого да гласуваме. Те програмират поведението ни.
Психометрията (наричат я още и психография) е древна наука, която изследва и измерва човешката личност. За психолозите всяка черта на характера ни може да бъде определена чрез пет измерения: откритост (готови ли сме да приемем новото), добросъвестност (доколко сме перфекционисти), екстравертност (нашето отношение към обществото, комуникативността ни), доброжелателност (готови ли сме за сътрудничество), невротизъм (лесно ли е да ни ядосат, емоционална нестабилност). Въз основа на тях може да узнаем, с кого си имаме работа и да прогнозираме, как той ще се държи.
За да се събере необходимата информация за пълния профил на човека, в близкото минало беше нужно много време и дебели анкетни карти. Днес анализът на цифровите следи направи всичко това напълно ненужно.
Учени от Кеймбриджкия университет създадоха система, която въз основа на активността на човека в интернет, му прави много подробен психологически портрет. Тя оценява особеностите на неговия характер, цвят на кожата, пол, сексуална ориентация, политически и религиозни предпочитания, интелектуални способности, склонност към депресия, най-интимни подробности и пр. За тази цел просто се анализират цифровите следи: писане в социални мрежи, харесвания, историята на преглеждане на страници, на търсения и пр. И въз основа на тях много бързо се създава точен психологически портрет. Без човекът въобще да разбере, че някой вече знае всичко за него.


Десет лайквания, поставени на материал във Фейсбук са достатъчни, за да разпознае системата личността ни – и то по-добре, отколкото колеги в работата. При 70 отбелязани харесвания алгоритъма е по-точен от най-близкия ни приятел. При 150 – от член на семейството. А при повече от 300, системата ще ни направи портрет, по-богат и верен от този, който ще ни “нарисува” съпруга или съпругата.
Анализът на 68 харесвания във Фейсбук е достатъчен, за да се определи цвета на кожата на човека (с 95 на сто вероятност) или неговата хомосексуалност (със сигурност – 88 на сто). Никакъв проблем не е, да се установи на коя партия той е привърженик, какво е интелектуалното му развитие, дали е пристрастен към алкохол, цигари, наркотици и пр. Благодарение на цифровите следи е възможно да се узнае, дали родителите му са се развели преди да навърши пълнолетие или не. Системата позволява да се научи повече за човека, отколкото самият той знае за себе си.
Британската “Лаборатория за стратегически комуникации” (Strategic Communications Laboratories – SCL) е популярна след властимащи. Обслужва и НАТО – в операциите за манипулиране на населението на Афганистан например. Нейна дъщерна компания е Cambridge Analytica, специализирана за работа с Big Data за целите на политическия маркетинг.

Тя получи световна известност, когато се разбра, че е манипулирала американци по време на последните избори за президент в САЩ. Въз основа на изучаване на Big Data и поведенчески анализ, тя осъществи т.н. персонализирана реклама – изпращаше послания, ориентирани към специфичния характер на всеки отделен гражданин. А това бе възможно, защото Cambridge Analytica разполага с психограмите на всички пълнолетни американци – това са 220 милиона души. И към всеки конкретен човек по време на изборите, тя е изпращала послания, които той е искал да чуе, прочете, види. Така по време на третия дебат между Тръмп и Клинтън, от щаба на Тръмп са качени най-вече във Фейсбук над 175000 различни вариации на послания. Разликата между тях е в дребни детайли, които обаче са позволявали да се “сближат” с получателя: чрез заглавия и подзаглавия, цвят на фона, подходящо фото и видео и пр. Точно тази филигранност в реализацията, е позволило посланията да бъдат възприемани от хората.
На едни избиратели е разказвано за това, как Хилари Клинтън (конкурента на Тръмп на изборите), е отказала да участва в ликвидирането на последствията от земетресение в Маями. На афроамериканци е показвано видео, където тя сравнява негрите с хищници. Хората, които са водели пряка агитация в полза на Тръмп, Cambridge Analytica е снабдила с подробен профил на членовете на всяко семейство. Общата сума, която получава компанията за работата си от симпатизанти на Тръмп, е 15 милиона долара.


Проучвания сочат, че използването за целите на рекламата на психологическо профилиране, основано на цифрови следи, увеличава два пъти нейната ефективност. И това е разбираемо: тя предлага само послания, които точно съответстват на желанията на човека – осъзнати и скрити. След гледане на персонализирана реклама вероятността хората да преминат към действие (да купят продукта или да гласуват за нужния кандидат), скача с цели 1400 на сто!
Психографията, основана на използване на цифрови следи посредством технологията Big Data, дава невероятни възможности на хора на власт, да държат нас, простосмъртните, под строг контрол. Няма нищо по-лесно от това, да манипулираш някого, когато знаеш всичко за него. И това ще се случва неизбежно в света, в който сме попаднали. А красивите приказки за свобода, демокрация и право на избор, са само завеса, която ще прикрива суровата реалност.
Трябва да приемем истината: частен живот, със свое лично пространство и право на избор, вече няма. Срещу тях получаваме възможността да ползваме удобствата на новите технологии.
Независимо дали подобна размяна ще ни харесва или не.