Вземате ли редовно горска вана?

Вземате ли редовно горска вана?

https://image.jimcdn.com/app/cms/image/transf/dimension=320x1024:format=jpg/path/s67e50065ae1c7d9f/image/ib2854f095daf9b18/version/1455462922/image.jpg

 

 

 

Преди около четири десетилетия в Агенцията за горско стопанство на Япония се ражда една нестандартна идея: “къпане в гората”. Така наричат разходките сред природата и предлагат те да станат част от здравословния начин на живот на хората.
Двугодишен експеримент в 24 японски гори в цялата страна, в който са били наблюдавани около 1000 души на средна възраст 21 години, доказва ползата от тази идея. Ако човек се разхожда в продължение на 20 минути в гора, то с 15 на сто се намалява в организма му равнището на кортизола (хормона на стреса), с около 2 на сто – артериалното налягане, с 4 на сто спада пулса му. Къпането в гората увеличава равнището на хормона адипонектин, който в ниски концентрации води до затлъстяване, диабет, сърдечносъдови заболявания, метаболитен синдром. Същевременно се намалява безпокойството, депресията, гнева, емоционалната безпомощност – в гората нервната система на човека функционира оптимално.


Идеята за лечебни разходки в гората е възприета с ентусиазъм от тамошни лекари. Днес те задължително препоръчват на своите пациенти “горска вана”, защото са убедени, че тя не само помага на човека да се справи със стреса, укрепва и имунитета му, но увеличава и количеството на противотуморните вещества в организма му. Същевременно повишава и неговата способност да унищожава туморни клетки.
И затова хората в Япония ходят все по-често в гората. За разлика от повечето от нас, европейците, които предпочитаме да бъдем придвижвани с кола, метро, автобус, трамвай…
Любопитни изследвания по темата осъществиха във Великобритания. Там експерти на нейната държавна медицинска организация (Public Health England – PHE) установиха, че над една трета от населението на страната на възраст между 40 и 60 години всеки месец дори и 10 минути не извървява пеш. Значителна част от британците се определят като “малкоподвижни”, защото физически активни са по-малко от половин час на седмица. Средно всяка година те изминават с 24 километра по-малко в сравнение с показатели от преди две десетилетия.


Но липсата на движение не остава без последици: над 6 милиона възрастни хора във Великобритания са с повишен риск да се разболеят от диабет, слабоумие и някои видове рак. Седящият начин на живот, типичен за много хора, е причина за всяка шеста смърт на британец на възраст между 40 и 60 години. При това обездвижването продължава да се разширява.
За да не ни настигат тези страховити заболявания, ще трябва да ходим. Това ще се отрази дори и на външния ни вид – ще сваляме излишните килограми от себе си. Така например, когато спокойно се разхождаме по улицата ние изгоряме 255 килокалории за един час. Ако увеличим темпото и ходим бързо, то и резултата ще е по-добър – няма да ги има 391 килокалории за час. Но най-добре е да вървим в планината – тогава ще изгорим 637 килокалории за час.
Сега вече точно се знае, че всекидневното ходене намалява риска от преждевременна смърт с 15 на сто. То помага на човека да избегне сериозни заболявания, като диабет, някои видове рак, болести на сърцето. Наблюдения над дълголетници показват – те са хора, които са непрекъснато в движение. И затова са в чудесна форма, не знаят що е това болест и пълноценно се радват на живота си.


Ходенето е по-добро от различни чудодействени препарати. Движението на открито създава у нас весело настроение, подобрява самочувствието ни, повишава работоспособността ни, увеличава познавателните ни способности, защитава мозъка ни от нарушения, свързани с възрастта.
Ако всеки ден намираме време за да ходим, ние на практика добавяме още много години към живота си.
При това години, в които ще сме здрави, спокойни и щастливи.