Големите рекорди на малкия робот

Големите рекорди на малкия робот

Наскоро попаднах на интересен материал в The Hindustan Times. В него се разказва за проучване, проведено от колеги в университета на Орегон (Oregon State University – САЩ). Целта им е да разберат ролята на любопитството – стремежа на хората да изучават непознати теми, да узнават нещо ново. Няма да ви занимавам с подробности, а ще спомена за най-важния извод, получен от изследователите: точно любопитството прави хората креативни. Колкото по-любопитни са били участниците в проучването, толкова повече нестандартни идеи те са генерирали.
В този сайт вече писах, че колкото по-разнообразна информация получаваме, толкова по-резултатно работи въображението ни. Съобщенията от различни области ни позволяват да излезем от “коловоза”, по който обикновено се движи мисленето ни и да погледнем другояче на проблема, който ни занимава. Благодарение на любопитството си ние навлизаме в неочаквани за самите нас полета за размишления, които стимулират и намирането на нови решения.
Преди около едно десетилетие японски експерти по публична комуникация, работещи за компанията Panasonic, получили задача да популяризират нейни нови батерии. Те можели да постъпят така, както обикновено  правят колегите им – да информират медиите за характеристиките на тези батерии, да осигурят интервюта за тях от различни учени, да издадат в огромен тираж брошури, да поставят снимките им на билбордове… Но тъй като те били много любопитни узнали за растящия интерес на хората не само в Япония, но и в много други страни към всичко, което е свързано с роботи. И така  им хрумнала щура идея: да поръчат на един от най-големите специалисти в тази област – Томотака Такахаши, да направи специално за тях робот. И точно той да запознае японците, а и света с възможностите на новите продукти на Panasonic.


Така се появил  Еволта – малък робот, с височина 17 сантиметра и тегло 124 грама, захранван от новите батерии АА на Panasonic. Трябвало да се създаде и история с главен герой в нея Еволта, защото хората много обичат историите.
Хрумнало им: хората ще се убедят в качеството на батерийките, ако Еволта премине някакво изпитание, захранван с тях. Избрали националния парк „Гранд Каньон“, който се намира в щата Аризона и е познат в цял свят. Разположен на река Колорадо, той е дълъг 320 км и е дълбок 1800 м на места. Там реката за милиони години е издълбала дълбока пропаст с отвесни стени.
Еволта трябвало да се покатери по въже, което било пуснато в Големия каньон. Времето там било доста сурово – духал силен вятър, валял дъжд, появявал се град. Еволта се катерил също като човек в продължение на 6 часа и 40 минути, като изкачил височина от 530 метра.

Успехът на тази кампания надминал очакванията – хиляди хора са гледали клипа и са стискали палци за миниатюрния Еволта. Това убеждава комуникаторите, а и възложителя на поръчката Panasonic, да продължат да работят с роботчето на Томотака Такахаши.
През 2009 г. Еволта регистрира нов рекорд във Франция – на най-популярното пистово състезание за издръжливост – 24-те часа на Льо Ман. Трасето е с дължина 14,5 км по пресечена местност. Подобно на големите автомобили Еволта е карал малък велосипед на три колелета, специално конструиран за него. Въртял е педалите в продължение на едно денонощие, захранвайки се от две батерийки Panasonic. Регистриран е рекорд и Еволта попада в книгата на Гинес.

През 2010 г. Еволта преодолява разстоянието, пътувайки пеша от японската столица Токио до Киото. Върви неуморно цели два месеца, но се справя със задачата си и отново показва качеството на батериите Panasonic. За преодолените над 500 километра пеша от Еволта по маршрута, познат в Япония като “53-та станция Токайдо”, роботчето е вписано в книгата за рекордите на Гинес.

Следващото хрумване е Еволта да участва в световния шампионат по триатлон (Ironman Triathlon Challenge) на Хавайте. Роботчето се справя успешно с 230 километровата дистанция – 168 часа след старта пресича финалната лента. Еволта покорява 3,8 км водна дистанция за 5 часа и 36 минути. За да измине 180,2 км на него са му били необходими 97 часа и 42 минути. Още 63 часа и 38 минути отишли за покриване на маратона от 42,2 км. Стотици хиляди хора следели за неговия път в реално време и стискали палци всичко да завърши успешно. И сред тези емоции те незабелязано поемали и посланията, които комуникаторите искали да им предадат за продуктите на Panasonic.

Животът ни убеждава: добрата комуникация не е нищо друго освен създаване и разказване на истории. И колкото по-необичайни са те – като сюжет, форма, участващи герои, динамика, толкова по-вероятно е да бъдат достигнати нейните цели. Така, както успяха това да направят японските майстори на комуникацията с историите си за робота Еволта и батериите Panasonic.