Да забравим за артрита

Да забравим за артрита

Милиони хора (около едно на сто от населението на планетата) страдат от артрит. Става дума за над 200 вида заболявания, които са свързани с износване на хрущялите. Болезнено възпалена може да се окаже една, но в това състояние е възможно да са и повече стави в тялото ни.
За съжаление, чаровните дами са три пъти повече са застрашени от хроническо заболяване на ставите, в сравнение с нас, мъжете. Проблемът е, че все по-често и деца развиват артрит.


Ако сме в началото на заболяването, имаме все още леки болки в ставите и се обърнем към специалист, то е много вероятно той да ни препоръча две хранителни добавки – глюкозамин и хондроитин. Но има ли някаква полза от тяхното вземане? Е, отговор на този въпрос дава проучване, финансирано от Националния здравен институт на САЩ: те са без особен ефект. Но за сметка на това пък глюкозамина може да породи алергия, хондроитина може да предизвика кръвотечения, а двата препарата заедно могат да влошат резистентността към инсулина.


По необясними за мен причини хората се юрват към лекарствата и бая поизмислените хранителни добавки, а не се ориентират към избавяне от болките в ставите с безопасни средства. Хем евтино, хем по-приятно, хем по-ефикасно. И най-вече – без никакви опасни странични ефекти!
Познавачите ще ни кажат, че в случая с артрита е по-добре да съхраним хрущяла здрав, като помагаме на организма си да изработва една много важна негова съставка – колаген.

В различни специализирани речници може да прочетем, че това е фибрилиарен белтък от съединителната тъкан. Поне на мен ми звучи доста натруфено, но така си говорят разни химици, биохимици и други учени глави. Та, ако си осигуряваме редовно храна за изработване на колагена, ние ще пазим здрав хрущяла. А това пък ни спасява от болките, които неизбежно носи със себе си артрита.


За зареждането ни с колаген особено важен е витамин С. Различни проучвания доказват, че наличието му в организма ни предпазва от болки и развитие на артрит.
Проблемът е, че за разлика от животните, в нашия организъм не се изработва витамин С. Следователно трябва да си го внесем отвън, естествено, с чувство за мярка – препоръчителната дневна доза е около 75 мг. Ако прекалим, това си е пак за наша сметка – възможни са спастични болки в стомаха.

Всеки компетентен лекар, ако е в настроение ще ни обясни, че при движение се подобрява кръвообръщението на ставите, а това води до запазване на нормалния обмен на веществата и хрущялната тъкан на костите. Затова спорта е мощно предпазно средство срещу остеоартрита – най-разпространената сред всички болести на опорно-двигателния апарат. При него хрущялната тъкан се разрушава, това прави костните повърхности на ставата незащитени, следва възпаление и силна болка.


Известно е, че при хората, страдащи от артрит, осезаемо нараства и опасността от сърдечно-съдови заболявания. Но ако те се занимават активно със спорт, то този риск стремително намалява – при спортистите потреблението на кислород е далеч по-високо от това при мързеланковците.


Ако не натоварваме редовно над 400-те мускула, с които разполагаме, то организма ни отслабва – все едно сме получили сериозна физическа травма. Добре е да помним, че само за да ходим е нужно да задействаме 200 мускула! Е, ако те са деактивирани вследствие продължително седене, ще ни е доста трудно, дори и невъзможно да правим това. За да поддържаме жизнеспособността на костите си и меките тъкани ни е нужно физическо натоварване – упражнения, движение…


Ако към недостига на витамин С добавим и обездвижване (често породено от най-обикновен мързел и гарнирано с невероятно невежество!), то си гарантираме нещо още по-неприятно: артрозо-артрити. Ако, недай си боже, се снабдим с тази напаст, операцията на коленете и тазобедрените ни стави ни е в кърпа вързана.


Изводът: за бъдем винаги във форма, издръжливи и енергични, то всеки ден трябва да намираме време и да спортуваме. Не случайно другото име на живота е движение – при него се подобрява кръвообращението на ставите.
И забравяме за артрита.