Да се готвим ли за професия, която скоро може да я няма?

Да се готвим ли за професия, която скоро може да я няма?

https://image.thmeythmey.com/pictures/2018/11/20/thumb1/xinhua.jpg

Днес технологиите се развиват с такова темпо, че става все по-трудно да се ориентираме в тях. Онова, което доскоро ни е изглеждало като фантазия, вече е реалност. И няма област, в която те да не навлизат стремително, включително и в сферата на журналистиката. Ще се окажат май прави експертите на Министерството на труда на САЩ, които преди около десетилетие прогнозираха: журналистиката ще е една от първите професии, която ще изчезне във вида и, в който я познаваме.
През ноември миналата година информационната агенция “Синхуа” (официалната държавна медия на Китай), представи на Петата световна интернет конференция в провинция Джъдзян в Източен Китай, екип от виртуални телевизионни водещи. Сред тях бе и англоговорящия Чжан Чжао. Изкуственият интелект е разработен от компанията Sogou, като за негов модел е използван телевизионния водещ Циу Хао. От него е взаимствана външността, гласа, мимиката на виртуалния журналист. Последва го усъвършенствания му виртуален колега Син Сяохао, който вече умее да става от стола си на телевизионен водещ, да жестикулира, а мимиката му е по-естествена.

https://klevo.net/wp-content/uploads/klevo/thumbs/1542442387_3046.jpg

През март на телевизионния екран в Китай, се появи и виртуалната водеща Син Сяомън, създадена отново от Sogou. На облечения в розова блузка, с обици и къса прическа алгоритъм, бе поверено да отразява заседанията на Общокитайското събрание на народни представители. Прототип на виртуалната водеща, стана Цюи Мен – телевизионна журналистка в Синхуа.
Заместването на журналисти с алгоритми е неизбежно. Китайският опит показва, че това ускорява предаването на информация и прави евтино телевизионното производство. Виртуалните журналисти – за разлика от живите, могат да работят денонощно, не се нуждаят от уикенд, нито пък от отпуска, защото не се уморяват. В процеса на работа те непрекъснато се самообучават. На тях не им трябват студио, грим, оператори. Информацията разпространяват незабавно, по време на случване на събитието.
А тези дни стана известно, че Китай започва и да изнася свои виртуални телевизионни водещи. Първият чуждестранен негов клиент, стана държавната телевизия (Abu Dhabi Media – ADM) на Обединените арабски емирства (ОАЕ). Sogou сключи договор с ADM за създаване на първия в света арабскоговорящ виртуален телевизионен водещ. При подписването му министъра по развитие на изкуствения интелект на ОАЕ – Омар Султан Ал Олама подчерта, че това ще позволи на ADM денонощно да транслира новини в различни формати. Според него, използването на изкуствен интелект и други високотехнологични инструменти в журналистиката, ще доведе да качествен скок в медийния пейзаж на ОАЕ и на региона като цяло.

https://video.star.com.tr/newpics/maintmps/050320191457296101085.JPG

Технологията на компанията Sogou (“търсещо куче”), която е оператор и на втората най-голяма онлайн търсачка в Китай, постоянно се развива на базата на последните постижения в областта на синтеза на речта, откриването на изображения и дълбокото обучение. Сключването на тази сделка освен всичко друго, е доказателство за напредъка и качеството, достигнати от Sogou в приложението на изкуствен интелект в медийното пространство.
Китай се очертава като бъдещия световен лидер в областта на изкуствения интелект. Разработки на негови компании, са все по-търсени на световните пазари, защото са сред най-добрите в тази област. Особено желани са китайските системи за разпознаване на лица, за управление на умни градове, промишлени роботи, автономни системи за шофиране, технологията 5G и пр.
В интерес на истината увеличават се подобни разработки и в други страни. Така много успешният японски стартъп JX Press, публикува първи новини за събития, които привличат интереса на хората. Любопитното е, че в неговия щат няма нито един журналист! Всички те са заменени от алгоритъма Fast Alert. Той търси непрекъснато в социалните мрежи най-интересното и актуално, и мигновено го съобщава на своите абонати. Изкуственият интелект преравя цялото интернет-пространство – неговите източници не са само японски, а от цял свят.
Неотдавна аз писах в сайта за необходимостта кандидат-студентите добре да си помислят, преди да тръгнат да подават документи за университет. Факт е, че те са очаквани с нетърпение в нашите 54 на брой ВУЗ-а: та те от тях печелят! Но е малко вероятно в коридорите им своевремено да предложат адекватни на цифровата епоха решения – съгласно “принципа на Шърки”, формулиран през 2010 г., всяка организация се стреми да съхрани проблема, за решението на който тя е създадена. И професии, които абитуриентите се готвят да започнат да овладяват, може да се окаже, че вече няма да са нужни на пазара на труда, когато им връчват бакалаварски дипломи. Като тези на журналисти например.
Едно потвърждение на това, е и сделката на китайската компания Sogou с Abu Dhabi Media на Обединените арабски емирства…