Добре е да похапваме риба, но да имаме и едно наум

Добре е да похапваме риба, но да имаме и едно наум

http://budsad.in.ua/images/Vitamin_V6_dlya_volos_svojstva_i_primenenie_4.jpg

Рибата е сред най-полезните за нас храни. Причината за това е в съдържащите се в нея жизненоважни омега-3 ненаситени мастни киселини. Те не се произвеждат в тялото ни и затова трябва да ги приемаме отвън. Когато постъпват в организма ни те оказват благоприятно въздействие на клетъчните мембрани и ние се чувстваме по-спокойни, щастливи и мислим ясно.
Според различни учени омега-3 киселините, са в състояние да съхранят и развиват ума ни – способността ни да мислим, запомняме, концентрираме. Рибата е източник и на особено важния витамин В12, който поддържа умствените ни способности. Японците и финландците, която си хапват риба всеки ден, в най-малка степен са подложени на депресии например.
Ако искаме да имаме здраво сърце, трябва да ядем риба: 30 грама от нея дневно намаляват риска от възникване на инфаркт наполовина. Факт е, че ескимосите, които редовно я консумират, много по-рядко страдат от сърдечносъдови здаболявания в сравнение с хората, в чието меню тя се появява много рядко. Причината за този ефект отново е много благоприятното въздействие на Омега-3 на клетъчните мембрани.

По-голямата консумация на риба ни защитава и от вредни химикали (простаноиди) – ако те са увеличени, има опасност от възпаление на редица тъкани и органи на организма ни и онкологично заболяване.
Рибата е насъщна необходимост и за децата ни. Тя не само подобрява умствените им способности, но и качеството на съня им. А от своя страна добрият сън допълнително влияе за повишаване на техния интелектуален коефициент (IQ). Вероятно това е едно обясненията, защо децата, които ядат много риба, са с 64 на сто по-малко шансове да влязат в затвора.
Дотук добре. Но нищо на този свят не е еднозначно, така е и с рибата. Учени от Гентският университет (Белгия) решиха да проверят здравословна ли е наистина морската храна, която диетолози от цял свят горещо препоръчват. Оказало се, че ако си падаме по морски продукти, заедно с тях ще поемаме и до 11000 парчета пластмаса годишно. А това вече е много вредно за здравето ни. Опасни химически вещества, които има в пластмасата, могат да се натрупват в организма ни и да доведат до токсично отравяне. Морските животни гълтат пластмасата, бъркайки я с храна.
Има много проучвания, които сочат: тлъстата риба ни защитава от рак, депресии и болести на сърцето. Но дамите, които ядат твърде много от нея, имат повече шансове да развият диабет от 2 тип. Специалисти са анализирали данни за над 70000 жени и така са забелязали, че при жените, които употребяват повече мастни киселини омега-3 (има ги и в червеното месо) риска от диабет от 2 тип е по-висок от тези, които консумират по-малко риба.
И други изследователи бият тревожна камбана: ако консумираме риба от нечисти водоеми, то расте вероятността да се отровим. В мускулната тъкан на някои риби се натрупват органически замърсители – има ги в пестициди, продукти на нефтохимическата промишленост, огнеупорни материали… Те с лекота проникват в организма ни, като заобикалят имунната ни защита. Тези вредни съединения се прикрепват към белтъка Р-гликопротеин, който осигурява пренасянето на вещества през мембраните на клетките.

Впрочем специалисти предупреждават жените, които са бременни или очакват да забременеят, да избягват конкретно рибата меч – забелязано е, че тя съдържа голямо количество живак. Сравнително по-безопасни са сьомгата и обикновената скумрия.
Налагат се два основни извода. Първо, отнасяме ли се мърляшки към околната среда, тя ни го връща. И второ, добре е да помним най-мъдрия съвет, оставен ни от нашите предшественици преди хилядолетия: последният и най-висш дар на човека от боговете е чувството за мярка.