Добре си помислете, преди да посегнете към рафта: 2

Добре си помислете, преди да посегнете към рафта: 2

 

В Унгария сравниха продукти с едни и същи етикети, продавани в международните вериги магазини Lidl и Aldi. Това, което се е предлагало на унгарците е било много по-лошо и вредно за здравето. Така рибни пръчици Iglo Fish Fingers в Унгария са имали 58 на сто рибен пълнеж, а в Австрия – 65 на сто. Супите Knorr са съдържали с една пета по-малко пълнеж, отколкото в западния съсед. При това няма разлика нито в опаковката, нито в цената.
И у нас са установени различия в едни и същи продукти, но купени в български и западноевропейски магазини. Така шоколадов десерт съдържа по-малко мляко и какао. В разхладителни напитки има много вредни изкуствени подсладители – немският и австрийски еквивалент на същите напитки съдържал само естествена захар.

Разлика има и в сирената, предлагани в България – за западния производител те са направени от мляко… Но за сметка на това западните стоки у нас са по-скъпи, отколкото на Запад (независимо от техните няколкократно по-високи заплати). Така детско пюре, произведено на Запад и продавано у нас, е два пъти по-скъпо.
Впрочем мощното лоби на същите тези западни производители им е позволило да си осигурят и законни права да променят състава на продуктите, но да си запазват оригиналната опаковка.

А маркетолозите са им измислили и оправданието за това – потребителите от различни страни са с нееднакви вкусове. С една дума, ние може да похапваме всякакви боклуци, защото сетивата ни не са така изтънчени, като тези на новоизпечените ни братовчеди от Западна Европа.
Някои политици и у нас напоследък започнаха да споменават този проблем за двойния подход на западния производител на храни към родния потребител. И че е време той да бъде разрешен.


Но аз си знам, че това е и тяхната работа – да ни лъжат. Затова съм сигурен, че нищо съществено на пазара на храни няма да се промени в идващите десетилетия. Идентични продукти с идентични опаковки ще продължават да ни се пробутват на нас с различно, влошено качество, съдържание и грамаж, в сравнение със западните потребители. Просто за тях ние сме полето, на което могат да стоварват необезпокоявани боклука си. И да печелят милиарди от него – така, както това се случи вече с колите им.
Само преди около три десетилетия България произвеждаше невероятно вкусна, истинска и в огромно количество храна. Пазарите бяха отрупани със суперкачествени зеленчуци, плодове, млечни и месни продукти… Те радваха не само окото, но и сетивата на хората.


За съжаление, този период приключи – селското ни стопанство с дружните усилия на корумпирани политици и западни лобисти, бе практически унищожено.
Затова ние имаме една единствена алтернатива: да пазаруваме на Запад или да не докосваме западните продукти по родните магазини. Да търсим и да подкрепяме истинското българско, ако имаме късмета някъде да го открием.
Естествено, ако все пак не ни е безразлично, какво ще се случва с организма ни от колониалния подход на високомерни западни производители към нас, туземците.