Добре си помислете, преди да посегнете към рафта: 1

Добре си помислете, преди да посегнете към рафта: 1

 

Наскоро авторитетната британска медия Би Би Си (British Broadcasting Corporation – BBC) предложи любопитен материал. В него авторът – Роб Камерън, анализира това, което се продава по магазините на Централна и Източна Европа. Той установява нещо, което за повечето от нас, българите, едва ли е кой знае каква тайна. Продуктите в Западна и Източна Европа външно си приличат в опаковката, но по отношение на качеството и съдържанието им съществено се отличават, отбелязва Роб. Поради тази “аморална” практика, много чехи и други жители в бивши социалистически страни редовно ходят в Германия, за да пазаруват в тамошни супермаркети. Те не желаят да купуват фалшификати.


Роб ни напомня, че след падането на социализма по-рано недостъпни продукти са запълнили пазара на тези страни. И днес по магазините на бившия соцлагер се продават същите на външен вид храна и напитки, както и в  Западна Европа.
– Но едва сега чехи, словаци, поляци, унгарци започват да осъзнават една истина – отбелязва Роб. – Търговските марки може да са еднакви, но съдържанието им съществено да се различава.
Консервена кутия с риба тон струва в немски магазин 1 евро. В Чехия се продава за 1,5 евро. Но освен разликата в цената, двете кутии имат и разминаващо се качество в двете страни. В Германия рибата е в несравнимо по-добро състояние – в кутиите клиента намира едри парчета. Извън границата на Германия, обаче, тя прилича по-скоро на пюре.


Кремвиршите в Германия са със 87 на сто месо. В Чехия, обаче, е невъзможно да се намерят такива – нищо, че външно те си приличат. Затова много чехи пътуват минимум три пъти в месеца до Германия, за да си напазаруват хранителни продукти.
За обикновените чехи разликата в качеството и съдържанието на едни и същи храни, може да означава само едно: че за западните производители гражданите от бившите социалистически държави са хора второ качество. И затова на тях могат да им се пробутват всевъзможни хранителни боклуци.
Роб цитира и Мариан Юречка – министъра на земеделието на Чехия.


– Да вземем този студен чай, например – казва Мариан. – Етикетът на бутилките е еднакъв в Чехия и в Германия. Но в чешкия вариант има с 40 на сто по-малък екстракт на чая и той е много по-скъп от немския. Или кремвиршите: немската кутия изглежда също като тази, която се продава в Чехия. Но предлаганата в Германия е направена от прасе, а чешката – от остатъци от кокошки.
За министъра бившите социалистически страни са се превърнали наистина в кофа за боклук за Европа.
Твърде показателни тестове са направили специалисти от Пражкия университет по химия и технологии на кафе, сирене, маргарин, шоколад и други продукти. Те се продават в еднакви опаковки в Германия и Чехия, но средно в 35 на сто се различават по своето качество или състав.


Впрочем и изследвания в Словакия на двадесет различни стоки в магазини в Братислава и в австрийски градове, установиха двойнствения подход на западните производители. И в Австрия, и в Словакия това са били напълно идентични продукти – колбаси, млечни произведения, шоколад, хляб, напитки… Но половината от тестираната продукция се е различавала от западноевропейската – в Словакия тя е била с определено влошено качество. Така продуктите са съдържали много по-малко месо и повече тлъстини, опасни за здравето изкуствени подобрители и оцветители. Дори в грамажа си те са се различавали – тези в Словакия са били по-леки в сравнение с тези, продавани в Австрия.