Момичето, момчето и морето

Момичето, момчето и морето

 

Пуерто Рико е остров от групата на Големите Антилски острови и е разположен на изток от Доминиканската Република в Североизточно Карибско море. Островът има собствено самоуправление и статут на свободно присъединила се държава към САЩ. Населението му е около три и половина милиона души, които говорят предимно испански, но освен него официален език е и английския.
Та в столицата на този остров – Сан Хуан, е роден един не много познат извън Латинска Америка симпатяга: Луис Фонси.

Макар, че по-точно е да се каже доскоро непознат – сега е трудно да се намери на планетата човек, който да не е чувал името и песента му. Защото с  Despacito (бавно) 39-годишният Луис буквално излетя на върха на световните класации.
С Despacito Луис установи нов световен рекорд – 6 месеца след премиерата на песента, състояла се на 13 януари 2017 година, тя събра над 4,6 милиарда прослушвания по стрийминг платформите в интернет. На Джъстин Бийбър му бяха необходими две години, за да получи неговия сингъл Sorry 4,38 милиарда прослушвания в интернет.


В песента участва и рапъра Деди Янки, който също е роден в Сан Хуан и е приятел на Луис.
Впрочем за успеха на Despacito принос има и вече споменатия Джъстин Бийбър, който записа англоезичен ремикс (алтернативна версия) на песента. И така я направи достъпна и за милионите англоговорящи на планетата.
Despacito мигновено превзе класациите в Австрия, Аржентина, Венецуела, Германия, Италия, Колумбия, САЩ, Франция, Чили, Швеция, Еквадор и много други страни. Във Великобритания тя постигна невероятен успех – за първи път от 1996 година, когато класациите оглави вече позабравената Macarena в изпълнението на испанския дует Los del Rio.


Видеоклипът на песента още в  първото денонощие, когато се появи, бе видян от 5, 14 милиона души. Днес, ако погледнете брояча в YouTube ще установите, че той е гледан от около 2 милиарда и 800 милиона души. И интересът към песента не намалява, а остава устойчив.
Историята, за която разказва Despacito, е от класически тип – за едно момче,  което много  харесва едно момиче,  иска да прави любов с него на плажа и не престава да мисли за него. Впрочем точно заради някои непристойни намеци в песента тя бе забранена в Малайзия например.


Мен, ако питате, за успеха специално на клипа огромна е и ролята на момичето – мечта. В случая в нея е Мис Вселена 2006 година – очарователната пуерториканка Сулейка Ривера (интересното е, че неголемия остров досега е излъчил общо пет дами, които са печелили престижния конкурс!).
Шеметният успех на Despacito – той стана най-големият испаноезичен хит на всички времена, незабавно се отрази не само на банковата сметка на Луис, но и на бюджета на Пуерто Рико.

Според местни източници точно песента е довела до увеличение на туристическия поток в страната с 45 на сто. Както коментират пуерторикански журналисти вероятно слушателите твърде буквално са приели призива от песента “да направиш това на плажа”. По-същественото е, че туристите идват с парите си, които оставят в Пуерто Рико. А доскоро неизвестния извън жителите на Сан Хуан бар La Factoria, който се появява в клипа на Despacito, незабавно се настани в лондонския рейтинг на 50-те най-добри бара в света.


Какви изводи може да си направим ние от цялата тази история? Най-важният е, че в дигиталната епоха, в която живеем, няма малки и големи, провинция и център, звезди и аматьори. Има креативни и скучни. И ако правим неща, които другите ще харесат, то ние имаме шансове да попадаме по върховете на различни класации. Без значение на колко години сме, мургави или бели, пиещи бира или текила.
Същественото е да сме различни.
И да не се предаваме.