Ефективно ли е всъщност дистанционното училище?

Ефективно ли е всъщност дистанционното училище?

https://avatars.mds.yandex.net/get-zen_doc/1852523/pub_5f2228ccade0dd539537f88e_5f2265856312b0026dbb9a78/scale_1200

Много неща в живота ни промени пандемията с коронавируса. Включително и в сферата на образованието: децата ни преминаха на дистанционно обучение и вместо в училище прекарваха деня у дома. Реакцията на случващото се бе различна за учители, родители и ученици. Едни я оцениха като нещо, което е напълно в крак с нашето дигитално време. Други напълно я отрекоха, а трети така и не можаха да се ориентират в плюсовете и минусите на онлайн образованието.

В медията The Wall Street Journal се появи публикация под заинтригуващото заглавие: „Резултатите от дистанционното обучение: не работи“. Според нейните автори –  журналистите Таунел Хобс и Лий Хокинс, оценката след приключването на учебната година в САЩ на родители и учители е: това беше провал!

В дистанционното образование в тази страна заради пандемията са били включени над 50 милиона американски деца до 12 клас. И проблемите бързо са се появили. Имало е немалко ученици без компютри или достъп до интернет. В САЩ около 9,7 милиона ученици не са свързани с интернет, според оценка на  EducationSuperHighway. Никак не са малко учителите без никакъв опит в дистанционно обучение, а и много родители не са били в състояние реално да помагат на децата си.

При онлайн образованието се е оказало доста трудно да се следи за активното присъствие на ученика в час, а определено отсъствията са се увеличили. Така проучване в Лос Анджелис е установило: 32 на сто от учениците не са са били в час през всеки учебен ден в седмицата. Друго изследване сред ученици от 6 до 12 клас  е посочило, че 62 на сто от тях не се чувстват мотивирани да изпълняват задачите, които им се дават в дистанционното обучение. А около 45 на сто са заявили, че никога не получават помощ от възрастни у дома при решаване на домашни. Отговорността на родителите в тази ситуация нараства, но за съжаление малцина от тях имат време, а и компетенции за да им бъдат помощници.

https://distance-teacher.ru/images/new1/3k.jpg

Ето защо не е за учудване, че дистанционното обучение определено е довело до понижаване знанията на учениците.  Таунел Хобс и Лий Хокинс цитират и проучване на нестопанската организация NWEA, което е обхванало около 5 милиона деца. То показва, че американските ученици ще се върнат на училище през есента с около  50 на сто по-малко познания в сравнение с тези, които получават в една традиционна учебна година само по математика. Особено слаби са резултатите при деца от малцинствата и семейства, които нямат достъп до технологии, както и при семейства, силно засегнати от икономическата криза.

Днес повечето деца са на „ти“ с компютърните технологии, но това съвсем не означава, че те ще се справят добре и с дистанционното обучение. Експерти отбелязват: има огромна пропаст между това, което учениците правят за развлечение със смартфоните си и колко добри са те при използването на устройства за образователни задачи. Като отговаряне на конкретен въпрос или откриване на проблем например. Оказва се, че да бъдеш дигитален консуматор и цифров ученик са две съвсем различни неща.

Сериозен проблем е и справедливото оценяване на учениците, когато обучението е дистанционно.  Публична тайна е, че немалко родители решават поставени от учителите задачи вместо децата си.

Често при онлайн образованието  взаимодействието на детето с учителя не надхвърля сутрешното поздравление при започване на часа. И то въобще не е съпоставимо с това в живото общуване. Много учители установяват, че то е забързано и стресиращо. В клас те могат да наблюдават и езика на тялото на детето, да разберат кога то се нуждае от тяхната помощ. Това няма как да се случи онлайн – необходимо е взаимодействие лице в лице.

Особено важно е училището да е наясно с равнището на знанията на децата, които във втората половина на вече отиващата си учебна година са били на дистанционно обучение. И своевременно да попълни пропуските им.

Възможността училищата да останат затворени и учениците да се образоват онлайн и през новата учебна година никак не е малка. Втората вълна на коронавирусът, при това още по-страшна в сравнение с това, което видяхме, е повече от вероятна. Децата се нуждаят от подходящи електронни устройства и бърз достъп до интернет, учителите – от повече знания, навици и умения как да обучават дистанционно. Има училища, които не са били достатъчно взискателни към обучението на децата, което е увеличило риска десетки хиляди от тях да имат големи пропуски в образованието си. От учителите се очаква да бъдат иновативни и креативни, да се опитват да отговарят на конкретните потребности на всяко дете.

Естествено, най-заинтересовани от онлайн-образованието са големите технологични корпорации и компаниите за телекомуникации. Google Classrooms например, надмина 100 милиона активни потребители до април 2020г., като по този начин удвои пред-пандемичната си потребителска база, съобщава информационната агенция Bloomberg. А това означава, че и нови стотици милиони долари са се влели в банковите сметки на собствениците на технологични компании.

https://24tv.ua/resources/photos/news/202004/1327527.jpg?1587450788000

Пандемията показа, че пълноценен заместител на ученето в училищна обстановка няма. Нещо повече, конкретно в Америка проучванията сочат: замяната на живото обучение с дистанционно, е довело до катастрофа. Като нация тази страна се е оказала неподготвена за  онлайн обучение.

Не познавам родни  представителни проучвания за това, доколко ефективно бе онлайн образованието на децата ни през последните месеци. Но от разговори с ученици и родители оставам с впечатлението, че и у нас разочарованието от дистанционното образование е налице. Причината е, че нищо не може да замени учебните занятия на живо в класната стая. Многото часове пред екрана водят до повишение на равнищата на тревожност, депресия, потискат естествената детска любознателност. Те не само научават по-малко, когато са у дома, но освен това е затруднено придобиването от тях на емоционална и социална интелигентност, на комуникативни умения.

А точно те стават все по-търсени и значими за бъдещата реализация на човека.