Защо е добре да сме любопитни

Защо е добре да сме любопитни

 

 

Платон – знаменит философ, ученик на Сократ и учител на Аристотел, е казвал, че в основата на всяко нещо стои идеята за него. Тя е и фундамента, от който тръгва печеленето на добри пари. Без добра идея това няма как  да се случи – не случайно всеки от забогатялите, е поел най-напред с някакво намерение, инициатива, хрумване.
А идеята може да се появи от всичко – от поглед във витрина, от спукана гума и чудеща се как да се оправи в ситуацията чаровна дама, от нелюбезно отношение към теб в ресторант… Повечето от свежите хрумвания са се родили от прочетени информации. Ето един факт: всеки ден във въздуха на планетата са близо 25000 самолета, които превозват годишно близо четири милиарда пътници и милиони килограми багаж.


При това количество няма как да не възникват и проблеми – да се загуби багаж например. Лидери по загубен багаж са най-големите европейски компании Lufthansa, AirFrance и BritishAirways. На летището Кансай в японския град Осака, което е открито през 1994 година (построено е на изкуствен остров), досега не е загубен нито един багаж.
Аз имам горчив опит от една западноевропейска аерогара и затова с любопитство прегледах следната информация: близо 100000 бройки багаж се губят на ден в световен мащаб, като за около 15 на сто от тях се оказва, че са изгубени безвъзвратно. Причините за губене на багаж са различни – падат етикети с номера на полета и името на пътника от куфари и чанти, стават грешки при движението на лентите за разпределяне на багажа към различни самолети и др.


Но аз само прочетох това съобщение. А на Браян Оуенс му светнало как да прави пари, след като попаднал на подобна информация. Свързал се човека с представители на крупни авиокомпании от различни страни и се разбрал с тях срещу неголеми суми, те да му продават загубени куфари и чанти. Така авиокомпаниите се отървават от вещите, които обикновено или не се търсят от загубилите ги, или опитите техните собственици да бъдат намерени се провалят.
Съгласно правилата на Международната асоциация за въздушен транспорт, загубените вещи в летище се пазят до две години, но авиокомпаниите имат правото да продадат багажа и след три месеца. Той не се отваря – потенциалния купувач не знае, какво ще намери в куфарите и чантите. Може да са неща за изхвърляне, но ако е късметлия може да попадне и на нещо доста скъпо.


Сега около 110 души работят за Браян в град Скотсбъро – административен център на окръга Джаксън в щата Алабама, САЩ. Това е най-големият магазин на планетата, в който се продават само предмети от непотърсени багажи на пътници. Освен от летища, тук постъпват чанти и куфари, загубени и непотърсени в автобуси и влакове. Магазинът е на четири етажа и общата му площ е над 15000 квадратни метра.
Закупените от Браян чанти и куфари постъпват в специално помещение, където те се разопаковат и намерените в тях предмети се сортират. Една част от тях се изпращат за изпиране и почистване – за тази цел непосредствено до магазина е построена най-голямата в САЩ пералня.

Има стоки, които незабавно заминават в магазина, но се срещат и такива, които отиват за боклука. Медикаменти, които носят пътници със себе си, се предават за благотворителни цели. Често в багажа се откриват най-нови модели смартфони, таблети… Техниката, преди да попадне на рафтовете в магазина, хората на Браян грижливо изчистват и от личната информация, която тя е съдържала.
Това е мястото на невероятните открития – тук може да се намери цяло съкровище! Ог багажи хората на Браян са изваждали шесткаратов брилянт, тенисна ракета на цена 29000 долара, пътна чанта на Гучи, натъпкана с ценни вещи от 15 век. И немалко златни часовници, смартфони, таблети, много различни облекла…


На първия етаж на магазина са дрехите. По другите етажи са разположени сектори за продажби на книги, дискове, електроника, бижутерия, спортни стоки… Специално помещение е отделено за уникални неща, които не попадат в тези категории.
Всеки ден тук постъпват над 7000 нови стоки и човек никога не знае, какво ще намери, когато отново влезе в магазина. Несъмненно клиентите ги привличат и изключително атрактивните цени, които предлага магазина на Браян – намаленията достигат, а понякога и надхвърлят 70 на сто от реалната цена на предмета. Ако има късмет клиента може да си купи загубена рокля на Versace, но вместо 1000 долара ще плати само 55 долара. Или костюм на Adidas за 15 долара. Златни бижута за половината от реалната им цена и т.н.
Над милион души посещават всяка година магазина и всеки си тръгва най-малко с една покупка.
А с развитието на своята идея, Браян постигна така мечтаната финансова независимост.