Ще сме здрави и ако въртим педалите

Ще сме здрави и ако въртим педалите

 

 

 

Милиони хора всеки делничен ден поемат към работното си място. Придвижват се с метро, автобуси, тролейбуси, трамваи, автомобили, мотоциклети… Сред тях все повече са и тези, които въртят педалите на велосипеди. И както твърдят знаещи хора, точно те се оказват най-печеливши по отношение укрепване на здравето си.


Учени от британския университ в Глазгоу, който е основан още през 1451 година от папа Николай V и е един от двата най-престижни университета в Шотландия (другият е Университета на Сейнт Андрюс), стигнаха не умозрително до този важен за милиони хора извод. Те изследваха много сериозно поведението на почти четвърт милион души за период от около пет години!


Основният извод от това мащабно проучване е, че пътуването до работното място с велосипед, намалява значително вероятността от заболяване от рак и води до увеличаване на живота. Този вид транспорт снижава риска от ранна смърт с близо 40 на сто, а вероятността от канцерогенно заболяване с около 45 на сто.

Въртенето на педалите два пъти намалява и опасността от развитие на сърдечносъдово заболяване. Това се отнася и за жените, и за мъжете.
Ако повече хора изберат да пътуват с велосипеди това ще има много позитиви: те ще са здрави, ще намалее трафика и ще се подобри екологията в градовете.

Но за да се случи това съответните институции следва да създават условия, при които никое друго превозно средство няма да е в състояние да конкурира велосипеда. Необходимо е преди всичко да се изгражда безопасна инфраструктура за пешеходци и велосипедисти.


Така, както това се прави в столицата на Дания – Копенхаген например. В градската област, която включва 18 общини живеят около 1,300 милиона души. И на практика май всеки от тях има велосипед – близо половината от населението на града се придвижва с него. В цялата страна са изградени над 12000 километра велопътеки, а в Копенхаген те са над 400 километра.

И човека с колело тук навсякъде има предимство в сравнение с останалите участници в градското движение.
Как да поставим и жителите на нашите най-големи градове на велосипеди и така да решим проблема с безумния трафик и все по-опасния за здравето на всички ни въздух?

Не е необходимо да измисляме отново колелото – просто можем да последваме подхода на градските власти в Копенхаген: сигурност, безопасност, удобства и удоволствие от това да си с колело. Зелена вълна за колоездачите в пиковите часове – ако се движат със скорост от 20 км/час; светодиоди, монтирани в асфалта, които да им помагат да поддържат тази скорост; перила с опора за краката за изчакване на зелена светлина на светофара; вибриращи полоси, предупреждаващи за поява на препятствия…

Велопътеките да са функционални, практични, красиви. И затова и привлекателни за хората.
Дали си струва градските власти да харчат пари за подобни “глезотии” за велогражданите си? В Дания са изчислили, че стойността на един километър велопът се изплаща точно за пет години. И то само от спестените пари, които иначе би трябвало да бъдат похарчени за възстановяване здравето на хората, ако те не пътуват с колелета!

Автомобилният трафик пада с 10 на сто, а велосипедния се увеличава с 20 на сто. Държавната хазна печели всяка година от велосипедната инфраструктура гигантската сума от над 250 милиона евро! Да не говорим пък за чистотата на въздуха и символичните пътнотранспортни произшествия…
А най-важното е, че хората ще са здрави.