Защо не можем да отслабнем със спорт

Защо не можем да отслабнем със спорт

 

Лятото дойде. А това означава, че един от най-сериозните проблеми за милиони хора, се свежда до следното изречение:
– Леле, банския не ме побира!
В подобна ситуация първото решение, което хрумва на немалко наши съвременици е да си запазят място в най-близкия фитнес-салон. А после за броени дни, оставащи до морето, с пот и сълзи да се опитат да си върнат формата от миналото лято.
За съжаление, това няма как да се случи – да се стремиш да отслабнеш само със спорт, е един от многото митове, които се вихрят около темата за стройната фигура. Експерти отбелязват: отслабването реално е възможно само, ако се промени цялостния начин на живот.


Но най-вече храненето – от колко и какво ядем, ще зависи и как ще изглеждаме. Разумният подход към това, което слагаме в устата си, има несравнимо по-голямо значение за фигурата ни, отколкото заниманията със спорт.
Това не отменя, разбира се, ролята на спорта за здравето и външния ни вид – той също е неразделна част от нормалния начин на живот. Но ако се опитаме да изразим в относителни дялове неговото значение за отслабването ни, то той ще заеме 30 на сто, а начина на хранене – 70 на сто.
Истината е, че силовите тренировки в залата трудно ще превърнат натрупаните мазнини в мускулна маса.

Обяснението за това е, че те от физиологична гледна точка, са абсолютно различаващи се по своята структура. Тлъстините се намират под кожата, между мускулите и около вътрешните ни органи. Мускулната маса е разсъсредоточена по цялото тяло. Ето защо, ако тренираме с тежести, ние няма да перобразуваме мастната тъкън в мускулна – просто ще увеличим мускулите вътре и около натрупаните мазнини.
Най-доброто решение да се избавим от излишните килограми, е да преосмислим хранителния си режим. В него трябва да доминират зеленчуци и плодове, продукти от пълнозърнести храни, зехтин и риба, но в разумни коичества.
И разбира се, ще трябва да следим, колко калории поемаме и съответно – колко изгаряме, ако наистина сме решили да влезем във форма за морето. Новите технологии и тук могат да ни помогнат. Като джобния прибор SCiO, който сканира продуктите, определя хранителната им ценност и калориите, които те съдържат. Той бе създаден от френския стартъп DietSensor и бързо успя да си намери почитатели в света.

Достатъчно е да доближим SCiO до някакъв продукт и веднага на смартфона си ще получим нужната ни информация за него. Устройството е снабдено с молекулярен датчик, който предава данните за химическия състав на продуктите или напитките чрез Bluetooth. И така узнаваме, какво е скрито в състава на храни, растения, лекарства, гориво…
Или, ако искаме да си върнем позагубената из излишните ни килограми стройна фигура, ще трябва да се въоръжим с търпение. Да преосмислим начина си на хранене, да контролираме импулсивните си пориви по сладоледи, сладкиши, пържоли, алкохол… И да наблягаме на плодовете, зеленчуците и другите полезни храни. Но като внимаваме за обема им – това, че похапваме нещо с ниско съдържание на калории не означава, че не ядем повече, отколкото трябва. И обратното: храним се само със здравословни храни, но не забравяме, че и сред тях има висококалорични – като ядки, сирене… Просто трябва да се откажем от навиците си и да се научим да ядем много по-малко.


Спортът задължително трябва да ни съпровожда – той ще ни помага да съхраним отличната си форма, след като си я възстановим. И можем да бъдем сигурни: завистливите погледи, които ще ни спохождат тогава на плажа, никак няма да са малко…
И още нещо много важно: проучвания сочат, че не е лесно да промениш начина си на живот и заради изменения в мозъка на този, който има здравословни проблеми. Забелязано е, че при затлъстяване се променят допаминовите рецептори на мозъка, които отговарят точно за мотивацията. Човек не може да принуди себе си да ограничи количеството на храната и да спортува например. Затова продължава да трупа килограми.


В подобна ситуация е важна мотивацията – наистина да започнеш да водиш нормален начин на живот. Не толкова заради стройната фигура, а защото си осъзнал, че да регулираш теглото си в разумни граници означава да укрепваш здравето си. Мит е, че има хора с излишни килограми, които да са напълно здрави – истината е, че няма такива. Свръх теглото води до рязко нарастване на риска човек да получи инфаркт. Установена е и непосредствена връзка между затлъстяването и 11 вида ракови заболявания, сред които на първо място са рак на черния дроб, на жлъчния мехур и жлъчните пътища.
Затлъстяването е болест. А болестта по определението на СЗО е отсъствие на здраве. Затова, ако се постараем да си върнем стройната фигура, ние си връщаме здравето. Напълно достойна цел, заради която си струва да преразгледаме начина си на живот.
Незабавно.