За лошите момиченца и защо мечките трябва да са страшни

За лошите момиченца и защо мечките трябва да са страшни

 

 

Вероятно сте гледали – ако не всички, то поне една или повече серии на “Маша и Мечока”. Направен с обич към децата, наситен с интересни и смешни истории, той увлича малки и големи. И им носи не само радост и добро настроение, но и немалко мъдрост. С Маша децата се учат да четат, рисуват, броят, изучават езици… Но миниатюрното нарисувано момиченце има на какво да научи и нас, възрастните – на човечност, изобретателност, жизнена активност…
И затова хората го харесват. Но не и експертите по промиване на мозъци. Тези дни във Великобритания точно любимия на милиарди хора руски сериал “Маша и Мечока”, бе обвинен в страховито престъпление: той е средство на руската пропаганда! Той бе определен като елемент на т.н. “мека сила” на Русия. Талантливите му създатели от студията “Анимаккорд” бяха обвинени, че твърде позитивно представят образа на тази страна. За манипулаторите мечока в сериала (символ на Русия) неправилно е показан, като твърде добър – за тях той задължително трябва да е много страшен. Иначе Русия се представя положително, а това влияе пагубно на масовото съзнание.


За да придобие тежест кампанията срещу Маша и Мечока, се привличат и мастити учени. Така професор Антъни Глийс – преподавател от Бъкингамският университет (частна организация във Великобритания, известна и с твърде високите си цени за обучение), определя нарисуваното момиченце като страховито, зло и противно, с напорист, неприятен характер, а на всичко отгоре и твърде решително. “Няма да е преувеличение да кажем, че тя се държи по путински”, цитира авторитетния The Times думите на Глийс.
Впрочем преди година и други твърде загряли мозъци, обвиниха “Маша и Мечока” във водене на хибридна война.
Истината е, че за десетилетието, през което креативния екип на анимационната студия „Анимаккорд“ твори сериала, той не е получил и стотинка от руската държава, за да върши пропаганда. Проектът е чисто пазарен продукт, който заради изключителната си ефективност носи и огромни печалби. Това му позволява той напълно да се самофинансира. Много компании не жалят ресурси, за да получат правото да използват марката (бранда) на Маша и Мечока. “Анимаккорд“ работи със знаменити фирми, като Ferrero, Metro, Chupa Chups, Orkla, Kinder Surprise… Само около една пета от приходите идват от показване на сериите по телевизии, от продажба на DVD и легално сваляне на филми срещу заплащане от мрежата.

Същинската печалба е от продажбата на стоки с изображения на героите. На пазарите в света се предлагат кукли с образа на момиченцето и мечока, DVD, книжки за разкрасяване за деца, комплекти за викторини… Хиляди са артикулите – от продукти за хранене до канцеларски стоки, на които стоят изображенията на героите от сериала.
Доказателство за това, че хората от “Анимаккорд“, които създават “Маша и Мечока” са професионалисти от най-високо качество е факта, че още през първата година от появата си (2009 г.), той получи 16 най-престижни международни награди! А американското списание Animation Magazine постави „Маша и Мечока“ в списъка на проектите, които най-вероятно ще станат класика в бъдеще.
Фантасмагориите на специалистите по промиване на мозъци няма как да опровергаят истината: “Маша и Мечока” стана любим сериал не на милиони, а на милиарди хора на планетата. Той се превърна в истински феномен: познат е на всички континенти – гледат го в САЩ, Канада, Китай, Тайван, Израел, Южна Корея, Индонезия, Латинска Америка, Близкия Изток… Излъчват го канали като Cartoon Network, Cartoonito (Великобритания), KIKA (Германия), France TV (Франция), RAI (Италия), NBC Universal (Франция), Panda (Испания), Sony Music… Общото число на хората, видели сериите с очарователната Маша и нейния добър приятел Мечока на различни езици в целия свят, надхвърля респектиращата цифра от около 40 милиарда! Това е единственият анимационен сериал, който влиза в топ-10 на най-гледаните видеа на YouTube, откакто тази платформа се появи на бял свят.
Сами може да зърнете, колко показва брояча на YouTube, измерващ гледанията само на тази серия на “Маша и Мечока”: над 3,3 милиарда души!

Несъмненно подетата атака срещу “Маша и Мечока” е част от информационната война, която сега активно Запада води срещу Русия. Но като всяка друга истерия, така и русофобската вече става абсурдна и смешна. Трябва наистина да не си адекватен (много меко казано), за да определиш един анимационен сериал за пропаганден инструмент. Впрочем сам по себе си този факт вече е още едно доказателство за невероятния успех на “Маша и Мечока”.
В такава ситуация, човек не може да не се запита: а нима сагата за Джеймс Бонд, която лично аз следя с голямо удоволствие, представя негативно образа на Великобритания например? Истината е, че книгите, филмите, видеоигрите и друга продукция за знаменития измислен шпионин, преследват не само развлечение на публиката. Те са важно средство и за изграждане на позитивен имидж на Британската империя.
Впрочем миналата година Том Секър и Матю Алфорд публикуваха своята твърде интересна книга “Националното кино за сигурност”. В нея въз основа на много документи се доказва, че американското правителство, военните и разузнавателни служби на САЩ, са оказали въздействие при производството на над 1800 филма и телевизионни предавания! В това число под американски натиск, са пренаписвани и сценарии на филми за Джеймс Бонд.


Древните ни предшественици от собствен опит са стигнали до една велика истина, която са ни завещали: всички войни започват в умовете на хората! Добре е да помним, че лавината от дезинформация, откровени лъжи, информационен боклук ще продължава да расте главоломно. Това е нужно на сили, които много искат да променят ценностите ни и да управляват поведението ни. Затова в наш интерес е да се научим да подлагаме на съмнение всичко, което виждаме, чуваме, прочитаме.
Ако искаме, естествено, сами да определяме съдбата си.