За ползата от спането на работното място: 2 част

За ползата от спането на работното място: 2 част

Милиони хора страдат от т.нар. следобедна апатия. Сред причините за това е и наситената им с въглехидрати храна – хамбургери, печени картофи, газирани напитки и др., която набързо хапват много от работещите. Загубите за една страна всяка година от тази апатия, са десетки милиони долара.
За влиянието на следобедния сън върху работоспособността даже има направено специално проучване в лабораторията за изследване на съня към университета на Ню Йорк. Изводите в него отхвърлят мненията на доста от работодатели, че съня през работно време влошава продуктивността на труда. Точно обратното – то доказва, че непродължителния сън през деня укрепва паметта и помага да се припомнят важни за трудовия процес неща.
Следобедният сън е много полезен за работници и служители, които изпълняват монотонна работа. И това бе потвърдено от експерти от Харвардския университет, които са наблюдавали група хора в продължение на един техен работен ден. Оказало се, че при всички изследвани, с изключение на тези, които са си дремнали през деня, показателите им към края на работния ден са се снижили с 52 на сто. При хората обаче, които са си поспали малко, те са били идентични с тези при започване на работния ден. Изследователите правят извода: дневния сън е особено полезен за всички, чиято работа е в извършване на еднообразни действия. Например музиканти, които репетират по цял ден. Предполага се, че снижаването на работоспособността е заради умората на определен участък на мозъка, който постоянно е стимулиран.


Австралийски експерти също стигнаха до извода, че десет минути сън е достатъчен, за да подобри работоспособността в следващите три часа. Те са осъществили серия тестове на производителността, а след това наблюдаваните са спали от 10 до 30 минути. Равнището на производителността е било проверявано през час. Най-вече за хората, които се занимават с малкоподвижна работа и се опитват да се преборят със съня, е необходимо кратко десетминутно прекъсване за сън. Това намалява вероятността от грешки и нещастни случаи и  повишава тяхната продуктивност.
Мъдрите японци, които са си и работохолици, приемат дневния сън на работното място като съвсем естествено нещо. Нещо повече: там спането  през деня даже се приема като  белег за особено усърдие. Към спящите през деня освен с толерантност, японците се отнасят и с нескривано уважение – даже в речника им се е появила и думичката „инемури“ – „присъствам, спейки“.
Сънят е този, който възстановява умствената ни работоспособност. Когато сме подремнали след обеда, ние получаваме прилив на енергия, в състояние сме да работим творчески и всеотдайно. Има достатъчно проучвания, които сочат, че около половинчасова дрямка през работно време покачва производителността на труда с цели 35 на сто!


Умните шефове отдавна са разбрали това и създават необходимите условия хората им да си почиват и докато работят. В офисите на все повече технологични компании, където се изисква умствена активност и креативност, има специални спални. В тях служителите могат да дремнат по половин час след обяд. Времето, което те ще загубят в крагък сън, се компенсира многократно с по-високата им работоспособност след сиестата, с по-доброто качество на деайността им.
В изследователския център на концерна BMW  служителите не просто се толерират да дремнат, но това е и тяхно задължение. Всеки ден  през работно време те си лягат в специални помещения и в продължение на половин час си поспиват. Всичко е направено с германска пунктоалност – спането им се следи от компютри. Шефовете добре са си направили сметката, като са създали условия човек да дремне в работата си – за резултатите от труда на техните отпочинали  си служители едва ли трябва да ви привеждам доказателства…
Специалисти са установили: нашите вътрешни часовници така са програмирани, че е необходимо да спим два пъти в денонощието. Това са часовите пояси между 22 часа и 6 часа сутринта и между 13 и 15 часа. Тази биологическа потребност е обусловена от спадането на температурата на тялото и не зависи непосредствено от това дали сме се нахранили или не и дали сме спали добре или зле през нощта. При това дори 15 минутна дрямка допринася за увеличаване на умствената и физическата ни активност, за доброто ни настроение. Що се отнася до това, че следобедния сън вреди на нощния сън, то просто не е вярно.
Тези дни попаднах на още едно интересно изследване, осъществено в Пенсилванския университет. След като са наблюдавали 3000 китайци, тамошни учени са установили: следобедния сън подобрява умствената активност и памет. След него мозъкът работи така, като че ли значително е подмладял. Проведен от тях експеримент е показал, че оптималния вариант е следобеден сън с продължителност около час. Ефектът от едночасовия сън бил съпоставим с подмладяване на мозъка с пет години!
Така, че ако имате тази възможност, дремнете си след като похапнете. Организмът ще намери начин да ви благодари – като блестящо се справя с агресията на стреса, като ви прави по продуктивни. И не просто ще удължава присъствието ви в този прекрасен луд свят, но ще го прави и несравнимо по-приятно.