Знаем ли какво получаваме, когато се предоверяваме

Знаем ли какво получаваме, когато се предоверяваме

Дали продуктите, които пазаруваме, са полезни или вредни за здравето ни е въпрос, който вълнува все повече хора. Това, за което даваме парите си, спечелвани все по-трудно, непосредствено се отразява на нашето физическо и психично състояние. За съжаление, съвсем не са малко случаите, когато се оказваме не просто разочаровани, но и потърпевши от това, което сме купили, защото сме повярвали на омагьосващи ни послания.
Един сигурен начин да разберем дали ще бъдем измамени или не на пазара, е да имаме представа за рекламните бюджети. Колкото повече пари отделят различни организации и персони за промиване на мозъка ни, толкова повече би трябвало да се съмняваме в качеството на това, което те ни предлагат. И това правило важи за всяка област на живота ни.
Да вземем политиката. На Ото фон Бисмарк (1815 – 1898) – първия канцлер на единна Германия, принадлежи сентенцията, че най-много се лъже преди избори, по време на война и след лов. Откакто тя е била произнесена е минало много време, но това не е намалило истинността и. Онова, което се е променило е, че за разлика от миналото днес да излъжеш милиони става все по-скъпо удоволствие.

http://ee24.com/media/cache/c3/46/c3464ca4708630738bce38faaa5854b7.jpg

Ние едва ли някога ще узнаем, колко пари прибират собственици на медии и всевъзможни рекламни агенции за предизборни манипулации – това е една от най-строго пазените тайни в държавата ни. В редакционен коментар на вестника на финансистите „Банкер“, може да прочетем следните редове: “Сумите, които се разиграват за парламентарната победа, са шокиращи. Никой от играчите обаче не желае да спомене истинските суми. Те никога не могат и да бъдат доказани. Парите се дават само на ръка. Няма документи, няма банкови извлечения, няма счетоводство и отчети. За тези пачки с банкноти българският данъкоплатец може само да се досеща. Въпреки огромния оборот досега никой не е огласил доказателства. Ветерани в политическия бранш твърдят, че с всяка изминала кампания сумите стават все по-големи.”
Всевъзможните “спонсори” на мераклиите да попаднат във властовите коридори, не са балами. Да се дават пари за политическа реклама, се оказва една страхотно печеливша инвестиция! Тя има не само стопроцентова възвращаемост, но носи и гарантирани солидни печалби – от последващи обществени поръчки, изгодни облегчения, приемане на нужни закони и пр. По същество хората с парите си купуват политици от различна величина, оставяйки наивни гласоподаватели с надеждата, че от тях нещо все пак зависи. Преди време анализ на Центъра за изследване на демокрацията показа, че само организираната престъпност е инвестирала около 200 милиона лева за „купуване на гласове“ на местните избори през 2007 г. Срещу това тя пък си е осигурила много по-голям комфорт при разпределяне на националното богатство на страната ни.
Е, трябва да сме безгранични наивници, за да се доверим на политици – хора, които влизат във властта не за да оправят държавата, а себе си, да увеличават банковите си сметки и квадратните метри на жилищата си. Та нали вечно няма да са в политиката, а паричните поточета и реки към джобовете им не трябва да пресъхват. Те печелят, губещите сме ние, които сме им се предоверили. Защото сме разочаровани, очакванията ни не се сбъдват, обхващат ни депресии, стрес… А оттам и здравето ни има проблеми.
Но същото правило: съмнявай се най-вече в това, което непрекъснато и отвсякъде ти го натрапват, важи и за всички други продукти – от лекарствата до храните. Включително и за безалкохолните напитки – като тези на популярната Кока-Кола например.
От авторитетната медия Business Insider може да узнаем, че Кока-Кола харчи повече пари за реклама, отколкото Microsoft и Apple взети заедно. Така за 2010 г. рекламният бюджет на Кока-Кола е бил 2.9 милиарда долара, на Microsoft – 1.8 милиарда, на Apple – 691 милиона долара. При това е важна тенденцията – десетилетие преди това Кока-Кола е дала за обработване на мозъците на потребителите 1,7 милиарда долара.
Немалко пари харчи компанията и у нас за реклама, особено сред децата и тинейджърите. Известно е, че те много се влияят от т.н. инфлуенсъри – неформални лидери в социалните мрежи. Това, естествено, отчитат маркетолозите, които работят за Кока-Кола. Те непрекъснато следят за влиятелни сред български тинейджъри и деца инфлуенсъри. Така популярния сред тях Емил Конрад, има постоянен рекламен договор с Кока-Кола, която му плаща по 100000 лева годишно.

http://adfave.ru/wp-content/uploads/2017/02/fs-21-1170x630.jpg

Но дали тази напитка, в която се опитват да ни накарат да се влюбим рекламистите, е полезна за нас и за децата ни? Не, разбира се, защото и тук, както при политиците, действа правилото: колкото повече ни лъжат, толкова по-опасен е продукта за здравето ни.
Учени от авторитетния Харвардски университет проведоха уникално изследване, в което установиха категорично: опасността от преждевременна смърт при редовната консумация на захаросъдържащи разхладителни напитки (каквато е и Кока-Кола) стремително расте! Те увеличават риска от ранна смърт от сърдечносъдови заболявания и диабет, от рак на гърдата и дебелото черво. Особено опасни са тези напитки за децата и тинейджърите, заключават авторите на проучването.
Пример за това е и широко рекламираната диетична кола. Изследователи от Университета “Джордж Вашингтон” установяват, че хората, които предпочитат нискокалорийни газирани напитки, всъщност консумират на ден с 200 калорий повече в сравнение с тези, които употребяват високалорийни сладки напитки. Учените са анализирали данни за здравето на 7000 деца. Оказало се, че тези от тях, които са преминавали на диетична кола, са “компенсирали” недостига на захар с употреба на други вредни продукти. Излиза, че полза и от нискокалорийните подсладени напитки за регулиране на теглото, на практика няма. Нещо повече: като стимулира консумацията на вредни храни, колата води до затлъстяване в ранна възраст. А това пък увеличава риска впоследствие у човека да се развие диабет, сърдечносъдово заболяване или рак.
Ние сами решаваме дали да се доверяваме или не на красивите приказки и образи. Но е добре да помним, че тяхната единствена цел е да създават условия, в които рекламодателите с лекота да изпразват портфейлите ни. И манипулаторите, и тези, които щедро им плащат, въобще не ги интересува нашето физическо и психично състояние.
Просто защото дали ще го опазваме или не, си е единствено наш личен проблем.