„Идеален ден за лов на рибка-бананка“

„Идеален ден за лов на рибка-бананка“

https://www.luxreview.com/wp-content/uploads/upload/system/2015/04/29143943.jpg

Американецът Джеръм Селинджър (1919-2010) е сред любимите ми писатели. Неведнъж съм се връщал към романа му  „Спасителят в ръжта“, към прекрасните му новели и разкази. А светът узнава, че се е появил голям писател през далечната 1948 година. Тогава е публикувана неговата история за един ден от живота на Сиймор Глас и съпругата му – „Идеален ден за лов на рибка-бананка“. Това заглавие си позволих да поставя като наименование на тази публикация, защото ми се струва, че то  отразява същността на нашият днешен ден –  „Черният петък“. Той определено не е като другите в годината, защото това е идеалният ден за лов на малки и големи наивници. И който очакват с нетърпение всевъзможни търговци по света и у нас. За да направят своите отлични печалби, като изпразват джобовете ни.

Названието „Черен петък“ се появява преди много десетилетия и е свързано с начина, по който търговците са отбелязвали своята работа. Било е възприето загубите да се записват с червено мастило, а печалбите – с черно. Така било установено, че след много месеци, отбелязвани с червено, идвал големият празник – Деня на благодарността, който в САЩ се празнува в четвъртия четвъртък на ноември. И отчетите влизали в зоната на черния цвят, защото в петъка след празничния четвъртък, американците неистово пазарували. Затова този ден бил наречен Черният петък – на цвета на печалбите.

От сайта Black Friday Global, който специално анализира това псевдосъбитие в целия свят може да узнаем, че ресурсите, които рекламисти, маркетолози, производители и търговци влагат за неговата организация, буквално ги позлатяват. Така преди две години продажбите в Гърция  скочиха с 2600 на сто спрямо другите дни на годината,  в ЮАР – с 2571 на сто и т.н. Рекордът принадлежи на Пакистан – там ръстът на продажбите в Черния петък  е 11525 на сто в сравнение, с който и да е друг ден на годината.

У нас увеличението на продажбите в Черният петък е с над 600 на сто. Пиковите часове на този ден през 2018 г., когато са направени най-много покупки, са 8 и 10 часа сутринта. Нашенци тогава са пазарували най-вече дрехи, обувки, електроника, козметика, парфюмерия, битова техника… През миналата година близо половината българи са участвали в различни разпродажби в Черният петък, което е увеличение  спрямо 2018 г. Значителна част от тях са посетили търговски центрове, около една трета са избрали онлайн пазаруване, като средно са похарчили около 400 лева.

https://static.tildacdn.com/tild3438-3739-4835-b435-366363313165/header.jpg

Няма да е малък техният брой и в тази „пандемична“ година. Много хора, чийто доходи рязко са намалели заради кризата, породена от Ковид-19,  очакват с нетърпение намаления в Черният петък, за да осигурят и подаръци за близки и приятели за идващите празници. И тях ги има – витрините на магазините са накичени с примамливи етикети за снижаване на цените от 20 до 70, а за някои стоки и до 90 на сто. Неслучайно и управляващите избраха ограниченията за големите търговски центрове да влязат в действие едва след като приключи Черният петък.

Този ден работи безупречно за това, заради което се е появил – да манипулира нас, потребителите. На него се подават дори и хора, които добре са запознати с маркетинговите трикове и уловки. Затова за производители и търговци днешният ден е идеалният за лов на наивници. Той им позволява да се освободят от вече остарели колекции и стоки, защото е края на годината и идват новите асортименти. Най-често това е и мотива да се направят намаления – да се разшири пространството за тях, като същевременно се спечели добре.

Един от триковете е да се използва таймер, който обозначава, колко продукта са останали от тези с по-ниски цени: „остават 13 лаптопа по намалена цена“, „още четири часа до края на разпродажбите“ и т.н. Това поражда тревога у потребителите и блокира разума им.

Хитро се играе и с цените. Палто, което днес можем да купим в магазина за 200 лева вместо за 300, както е било обявено в понеделник например, седмици преди това най-вероятно е струвало  150 лева. Печка, която се е продавала за 410 лв, преди броени дни е  поскъпнала до 520 лв. Но много голяма е вероятността точно днес да я открием с етикета Black Friday на цена от 450 лв  например. За да разберем тази игра с цените ще трябва да анализираме ценоразписа на магазина седмици назад, което малцина ще направят. Активира се и т.н. „психично ценообразуване“ – цената не е 100, а 99.99 лева. Простичък трик, но работи безотказно вече много десетилетия.

За търговците е много важно да ни примамят да влезем в магазините им – хаоса, който съпътства Черният петък  и страстта да се пазарува, са наистина заразителни и няма да можем да им устоим. Попаднали в тях ние преставаме да разсъждаваме трезво – губим способността си да преценяваме дали наистина това, което ни се предлага на изгодна цена ни е необходимо или не. Просто купуваме заразени от  тълпата около нас, която пълни количките си.

А маркетолозите са се постарали атмосферата в магазините да блокира разума ни – в тях има разслабващи ни аромати, приятна музика, грейнали павилиони, които създават празнично настроение… Влезли за едно, неусетно за нас самите ние ще направим  спонтанни покупки, които не сме имали предвид.

Добре е винаги да помним, че производителите и търговците не са наши благодетели – те просто преследват своят интерес. А той е да измъкнат, колкото се може повече пари от джобовете ни. Затова наемат професионални манипулатори, чиято цел е да ни омайват и притъпяват критичното ни мислене – доколкото го притежаваме. Благтодарение на това Черният петък се превръща в денят, в който търговци бързо се избавят от некачествени стоки, остарели колекции, популяризират сайтовете си и пр. Сега намаления има най-вече за стоки, за които се очаква в идващите месеци търсенето рязко да спадне заради задълбочаващата се криза, ръста на инфлацията и намаляващите доходи на все повече хора.

При това манипулаторите не се задоволяват вече само с Черният петък. Те измислиха събитието „Цивилизована събота“, което е специализирано за продажби на книги. Появи се и още едно събитие, което набира все по-голяма популярност в света: киберпонеделник. То се провежда в  първият работен ден след Черният петък и е насочено към стимулиране на покупки на хора, които работят в офиси. Те идват на работа в понеделника след Черният петък и по инерция продължават да правят покупки от служебните си компютри. Самият термин се  появи пак в САЩ в резултат на проучване, осъществено през 2004 г. То е показало, че 77 на сто от онлайн търговците са заявили за значителен скок в продажбите точно в понеделника след Деня на благодарността.

https://media.rbcdn.ru/media/news/black-friday-2017-tech-entertainment-1_EA3t81M.jpg

Таткото на манипулацията – знаменитият Едуард Бернайс (1891-1995), особено високо е ценял една нейна техника: псевдосъбитие. Така е наречена, защото то реално не съществува, а специално е измислено за да въздейства върху хората и да се управлява тяхното поведение. Съвременната пропаганда, отбелязва Бернайс означава последователни, трайни усилия за създаване или оформяне на събития, с цел да се повлияе на отношението на обществеността към дадено начинание, идея или група.

До този извод Бернайс достига през 1928 г. Той е бил убеден, че работата на манипулатора е да създава събития и така да кара новините да се случват. Те нямат нищо общо с истината, но са далеч по-привлекателни, отколкото, ако бяха верни. Това е така, защото специално сътворяваните събития се отличават от сивотата на всекидневието, от скуката, те увличат хората със своята необичайност, драматичност. И незабелязано от тях формират възприятията им и насочват поведението им.

Черният петък съществува не за да прави щастливи нас, простосмъртните, а да пълни банковите сметки на производители и търговци, като агресивно подтиква потребителската ни активност. И единствено от нас зависи дали ще се подадем на глобално провежданото псевдосъбитие „Черен петък“ или ще подходим разумно. Защото, ако изчакаме някоя и друга седмица, най-вероятно е да купим днешните „намалени“ стоки на цени, която ще са далеч по-изгодни за нас. Наблюдения сочат, че над 90 на сто от стоките, които се предлагат в Черният петък, може да се купят  много по-евтино в следващите седмици.

Тогава няма да се окажем в ситуация, в която да се чудим  защо сме си дали парите за неща, които всъщност не са ни нужни…