Изкуството да сме здрави: част 1

Изкуството да сме здрави: част 1

 

 

 

Помня, кога се появи моят интерес към света на здравето – през 1980 година. По това време едно от любимите места за много хора у нас, включително и за мен, бяха книжарниците. И един ден разглеждайки щандовете за ново заглавие, видях току що издадена книга на издателство “Народна младеж” – “Размисли за здравето”. Имах бегла представа за автора и – академик Николай Амосов, който вече беше световно известен кардиохирург. Но не бях чел нищо от него. Затова си я купих – от любопитство.


А след като се зачетох в нея разбрах, че всъщност нищо не знам за здравето. По-късно намерих и други книги на Амосов, открих за себе си и нови автори в тази област. Любопитството ми към здравето се превърна в траен интерес независимо, че по образование не съм лекар, а социолог и съм работил дълги години като журналист.
След време се запознах и с биографията на този гениален човек.

Узнах, че Николай Амосов (1913-2002) натрупва безценен опит във Втората световна война, където е главен хирург във военно-полева болница. Там е направил над 4000 операции и е награден с четири бойни ордена. Герой е на социалистическия труд – една от най-престижните награди по времето на социализма. И е не само велик хирург, но и човек, който се интересува от изкуствения интелект, създава най-добрата в СССР лаборатория за изследване на сърцето и дробовете и Институт за сърдечно-съдова хирургия.

Депутат е бил във Върховния съвет на Съветския съюз в продължение на 18 години. Автор е на стотици научни трудове в областта на кардиологията, геронтологията, изкуствения интелект, социалното инженерство… Написал е книгите “Мисли и сърце”, “Записки от бъдещето”, “Записки на полевия хирург”, “Здравето и щастието на детето”, “Преодоляване на старостта”, “Моята система за здраве”, “Размишления”, “Алгоритъмът на здравето” и др.


Амосов сам създава апарат за изкуствено кръвообръщение, с помощта на който са направени над 20000 операции на сърца. Той прави и пръв в света внедрява в практиката антитромбозни протези на сърдечни клапи. Неговата клиника става най-добрата в Съветския съюз – по това време една огромна страна, чиято територия е над 22,4 милиона квадратни километра, а населението и е над 284 милиона души.


В знак на признателност към неговото дело по решение на ЮНЕСКО през 2013 година за човек на годината в областта на медицината е обявен академик Николай Амосов.
Великият учен, лекар, общественик, ни е завещал много съвети как да укрепваме здравето си. Предлагам ви да се запознаете или припомните, ако те вече са ви известни, някои от тях. Онова, което ги прави изключително ценни е, че Амосов ги е изпробвал върху себе си.

Здравето – това е нашето естествено състояние
Не трябва да се смятайте за болни без причини. Помнете: човешката природа е много силна и устойчива – поне за повечето хора. Вярно, дребни заболявания са неизбежни, но сериозните болести човек сам си ги докарва от неразумния си начин на живот.
В човешкият организъм има огромни “резервни мощности”, благодарение на които той функционира нормално при физически и психически натоварвания. Те ни пазят да не се разболеем, а ако сме заболели – да не умрем. Те ни спасяват от простуди, правят ни работоспособни, осигуряват ни нормален сън…


Но тези мощности не могат да ни ги доставят други – това няма как да се случи. Ще разполагаме с тях само, ако ние самите непрекъснато спортуваме. Ако не се предаваме – физически се натоварваме и при студ, жега, глад, умора. Човек, който не тренира, сам ограничава вътрешните си резерви. Това е основното, всичко друго – външни условия, бедност, стрес, имат второстепенно значение.
– Мисля, че 90 на сто от хората, ако съблюдават правилен начин на живот, биха били здрави – твърди Амосов. – Но, за съжаление, да се спазва режим е нужна воля. А точно тя не достига у много хора.


Не познавам родни изследвания за това, доколко хората се грижат за здравето си. Но допускам, че ситуацията едва ли е по-различна от тази в САЩ например. Там епидемолозите Матю Ривс и Ан Раферт анализираха информация, събрана от изследване на 153000 жители. Те търсеха отговор на въпроса до каква степен хората в тази страна следват най-елементарните препоръки на съвремената медицина, ориентирани към отстраняване на главните фактори на риска от преждевременна смърт.

А тези препоръки са пределно прости и дори станали скучни от безкрайното им повтаряне: отказ от пушене, спазване на нормално тегло, потребление на достатъчно колчество свежи зеленчуци и плодове. Оказало се, че едва 3 на сто от анкетираните се придържат към начина на живот, който напълно съответства на “баналните” здравни препоръки.
И затова повечето хора днес не са здрави.

Следете за теглото си
Правилата на храненето са много прости: минимум мазнини, 300 грама плодове и зеленчуци всеки ден. И теглото ви да съответства на формулата “ръст минус 100 килограма”. Така при височина 175 сантиметра нормалното тегло е около 75 килограма. Допустимо е незначително отклонение с един-два килограма нагоре или надолу.
Самият Амосов строго се е ограничавал в храната и е спазвал тегло от 54 килограма при своя ръст от 168 сантиметра.

За най-главно при храненето той е смятал битката със собствения апетит – да поемаш обилно вкусна храна и да не пълнееш, е невъзможно. А излишното тегло води до болести на организма и преждевременно остаряване. Затова той е избягвал пържени ястия и мазни храни, почти не е употребявал сол. Но никога не отказвал плодове на сезона. Бил е убеден в необходимостта периодично да се гладува и редовно го е правел, защото когато човек не се храни веднъж в седмицата например, то организма се чисти от токсините в него. Но той ни припомня, че гладуването е стрес и човек трябва психически да е готов за него.