Интернет – платформа и за промиване на мозъци

Интернет – платформа и за промиване на мозъци

 

 

Международният съюз по телекомуникации (International Telecommunication Union – ITU) – специализирана агенция на ООН, съобщи, че хората с достъп до интернет през 2018 г. за първи път са превишили половината от населението на Земята. Става дума за 3,9 милиарда души или 51,2 на сто от жителите на планетата. В развитите страни това са до 80,9 на сто от жителите, в развиващите се страни – до 45,3 на сто и в Африка – до 24,4 на сто. Що се отнася до броя на SIM-картите те вече са надхвърлили числеността на човечеството.
Това несъмнено е позитивен факт – колкото повече хора са свързани в мрежата, толкова по-големи са възможностите за бизнес, за обмяна на идеи, за социално общуване. Но нищо в този свят не е еднозначно – популярността на интернет го прави все по-желан от всевъзможни организации, заинтересовани да промиват позъците ни. Наскоро знаменитият предприемач Илън Мъск предупреди, че държавата и крупните корпорации искат да контролират мислите на хората. Според него с развитието на изкуствения интелект те ще разполагат с нови, много по-мощни инструменти за манипулиране на обществото. Алгоритъмът например, мигновено може да улови реакцията на потребителя на новини и ако е необходимо незабавно да смени смисъла им така, че да въздейства на мнението на човека.


Изтъкнатият израелски учен Ювал Ной Харари също предупреждава, че развитието на новите технологии разкрива невероятни възможности за нахлуване в човешкото съзнание. Хората ще бъдат манипулирани без въобще да разбират, как потоците от контролирана информация ефективно програмират чувствата и мислите им, за да променят поведението им.
За съжаление, това не са просто разсъждения на авторитетни личности. Фактът, че в интернет вече е половината от човечеството, а скоро към тях ще се присъединят и нови милиарди хора, не просто привлича интереса на желаещи да промиват мозъците ни. Те вече го правят.
Авторитетната медия Wired публикува сензационен материал за създадена през 2015 г. във Великобритания специална бригада за психологически операции, дезинформация, манипулация в интернет – т.н. 77 бригада (77th Brigade Chindits). В тази свръхсекретна служба са ангажирани около 1200 души, които специализират в три направления – военни действия в интернет, психологическо въздействие и информационни операции в мрежата. В състава на 77 бригада има подразделение за медиаоперации, група за психологически операции, команда за осигуряване на безопасност и развитие, бойна група за подкрепа.


Авторът Карл Милър разказва, че военнослужещите от 77 бригада водят информационна война и психологически операции в интернет, които биват три типа: достоверни (“бели”), с елементи на дезинформация (“сиви”) и напълно лъжливи (“черни”). Техните оръжия са многоекранни настолни компютри, заредени със софтуер за цифрово редактиране. Мъжете и жените от 77 бригада отлично работят с камери, редактират видеоклипове, записват подкасти, пишат вирусни постове, сътворяват фалшиви новини („фейк нюз“ – от англ. fake news). Разполагат с множество информационни оръжия – масова доставка на имейли, SMS-съобщения, публикации във Facebook, изкуствено увеличение на трафика към определен уебсайт, манипулиране на резултати от онлайн анкети, активна намеса във форуми и пр. Те са майстори на графичния дизайн, социалната медийна реклама, анализите на данни. Много от тях са с опит, придобит в медии, маркетингови и изследователски агенции. Осъществяват денонощен мониторинг на медии и социални мрежи, като от тях извличат нужната им информация за навици, нагласи и настроения на хората, чието съзнание трябва да преформатират.
За да усъвършенстват познанията си по езика и да добият непосредствена представа за публиката, съзнанието на която трябва да промият, военнослужещи от бригадата периодично са командировани в различни зони на света. Така на 2 декември т.г., “Руската служба на ВВС” съобщи, че група британски експерти от свръхсекретната 77 бригада, осъществяват дейности по психологическо въздействие и информационни операции на населението в Украйна. Това едва ли е случайно – една от главните задачи, поставени пред 77 бригада, е водене на информационна война срещу Русия в интернет-пространството.


Смята се, че армията на Израел първа включва в състава на въоръжените сили специални подразделения за работа в социалните медии. Това се случва през 2008 г. Израелските експерти действат в над 30 платформи, включително Twitter, Facebook, YouTube и Instagram, използвайки различни езици. Така могат да работят и с публика, която иначе е недостъпна.
Това е реалността, независимо дали ни харесва или не: с ръста на популярността на интернет на планетата, неимоверно се активират и всевъзможни перачи на мозъци. Спасението ни е да се съмняваме и критично да подхождаме към всичко, което виждаме, чуваме и прочитаме.
Само така ще съхраним правото си на свободен избор.