Информацията – новото оръжие за масово поразяване

Информацията – новото оръжие за масово поразяване

Ричард Стенгел е бивш журналист, главен редактор на „Тайм“ и високопоставен служител по връзките с обществеността при експрезидента Барак Обама.  Тези дни се появи книгата му „Информационни войни“. В нея той отбелязва, че някога е бил „идеалист“ в областта на информацията, но сега вече знае: истината не винаги побеждава. А лъжливите новини се четат от хората точно така, както и правдивите. И още една теза, която защитава Стенгел: САЩ губят от Русия битката в информационното пространство. Една от основните причини за това е, че държавната власт е твърде голяма, твърде бавна, твърде бюроктаризирана. Тя сама пречи на себе си. А мечтата на нови хора, попаднали в нея да я реформират, така си и остава само мечта.

Авторът дава пример с дейността на специално създадения през 2011 г. от тогавашния държавен секретар Хилари Клинтън, Център за стратегически контратерористични комуникации (ЦСКК). Според него, чиновниците не са разбирали същността на неговата работа, не са му се доверявали и недостатъчно са го финансирали. Той е провеждал дискусии и съвещания, вместо да решава оперативни задачи. Стенгел си припомня реплика на генерал, който веднъж му прошепнал: „Аз знам, как да унищожа Ислямската държава. Просто трябва да я вмъкнем в нашия междуведомствен процес“.

Същевременно в книгата си Стенгел пише и за „дезинформацията“, която създавала Русия и срещу която САЩ били безпомощни. В същия дух се изказа неотдавна и шефът на Пентагона Марк Еспер. Той обърна внимание върху един сериозен, според него, проблем: САЩ не са готови към „опосредствана и хибридна“ война с Русия. Става дума за отказ от участие в традиционна война и търсене на други начини за победа в стратегическото съперничество. По същество са възникнали нови, непознати форми на бойни действия. Министърът подчерта необходимостта от спешни мерки за преодоляване на изоставането в тази област, като особено внимание се отделя на осъществяването на информационни кампании.

Дали, обаче, нещата стоят точно така, както те се представят от САЩ и неговите съюзници? Те наистина ли са невинни създания, които с лекота могат да бъдат сразени от всемогъщата руска пропагандна машина например?

Преди време авторитетната медия Wired публикува материал за създадена още през 2015 г. Във Великобритания специална бригада за психологически операции, дезинформация, манипулация в интернет – т.н. 77 бригада (77th Brigade Chindits). В тази свръхсекретна служба са ангажирани около 1200 души. Те специализират в три направления: военни действия в интернет, психологическо въздействие и информационни операции в мрежата. В състава на 77 бригада има подразделение за медиаоперации, група за психологически операции, команда за осигуряване на безопасност и развитие, бойна група за подкрепа.

Авторът – Карл Милър разказва, че военнослужещите от 77 бригада водят информационна война и психологически операции в интернет. Те биват три вида: достоверни („бели“), с елементи на дезинформация („сиви“) и напълно лъжливи („черни“). Техните оръжия са многоекранни настолни компютри, заредени със софтуер за цифрово редактиране. Мъжете и жените от 77 бригада отлично работят с камери, редактират видеоклипове, записват подкасти, пишат вирусни постове. Но най-вече сътворяват фалшиви новини („фейк нюз“ – от англ. Fake news). Разполагат с множество информационни оръжия: масова доставка на имейли, SMS-съобщения, публикации във Фейсбук, изкуствено увеличаване на трафика към определен уебсайт, манипулиране на резултати от онлайн анкети, активна намеса във форуми и пр. Те са майстори на графичния дизайн, социалната медийна реклама, анализите на данни. Много от тях са с богат опит, придобит в медии, в различни агенции – маркетингови, рекламни, пиар, изследователски. Осъществяват денонощен мониторинг на медии и социални мрежи, като от тях извличат полезна информация за навици, нагласи и настроения на хората, чието съзнание трябва да преформатират.

Но в едно са прави Стенгел и военния министър Еспер: традиционната война постепенно отстъпва на най-новата – хибридната. А в нея на информацията се придава не просто огромно значение.

Тя се превръща в новото оръжие за масово унищожение – на нашите мозъци.