И “тъмни модели” вече управляват поведението ни

И “тъмни модели” вече управляват поведението ни

https://bt-wpstatic.freetls.fastly.net/wp-content/blogs.dir/1572/files/2015/04/buying-a-home-secrets.jpg

Нея винаги я е имало. Но днес, благодарение на новите технологии и растящото оглупяване на все повече хора, манипулацията е в състояние да върши чудеса. Включително да ни заставя да купуваме и ненужни неща.
Изследователи от Принстънският университет завършиха един интересен проект, за който разказа и всекидневника The New York Times. Те анализираха как популярните онлайн-магазини манипулират потребителите.
Когато потенциални купувачи влизат в сайта на интернет магазина ThredUp например, на екрана се появяват съобщения за това, колко са спечелили вече други негови клиенти. „Александра от Анахайм току-що спести 222 долара при поръчката си!“, пише до изображение на многоцветна рокля. Това е често срещана техника на уебсайтове за пазаруване – те използват желанието на хората да са като другите и страха им да не би да свърши конкретен продукт.
Истината е, че „Александра от Анахайм“ не си е купила роклята, защото тя не съществува – измислена е. Сайтът показва комбинации от предварително записани имена, градове, продукти, като ги представя за актуални покупки.
Фалшивите съобщения са пример за т.н. “тъмни модели (dark patterns)” – термин, въведен от британеца Хари Бригнул. Самият той работи като консултант за потребителско изживяване – една нова професия, появила се в арсенала на манипулаторите. Тъмните модели са техники, специално създавани за управление на поведението на хората в интернет. Те адаптират познати практики за въздействие върху потребителите, от типа на импулсни покупки, превключване на вниманието и пр. Реално тъмните модели отнемат правото ни сами да преценяваме дали трябва да закупим или не даден продукт например, и ни натрапват действия в изгода на производители и търговци.

http://www.volgogradru.com/accel/content/pic/733156_1.jpg

Изследването на Принстънския университет е първото, което систематично изучава огромен брой сайтове – над 10000. Така е установено, че повече от 1200 от тях използват тъмни модели. Става дума за внезапно прекъсване в средата на задача, повтаряща се, докато потребителят даде съгласие; умишлено затъмняване на алтернативни решения или настройки чрез дизайн или други средства; подтикване на потребителя да се „съгласява“ на предложена му оферта; затрудняване при търсенето на по-изгодни предложения; използване на фалшиви отзиви на клиенти; пускане на безсмислен часовник за обратно отброяване; поставяне на ярко оцветен бутон, който насърчава да се приеме предлагана услуга, като връзката за отказ е почти невидима в менюто; заблуждаващи подкани за кликване върху бутона „OK“ и прехвърляне на нашите контакти, съобщения, активност при сърфиране, снимки или местоположение, без да осъзнаваме това и др.
Трябва да се отбележи, че софтуера, създаден в Принстънския университет, е анализирал само страници на онлайн-магазини, без сайтове за резервации на хотели, заведения, пътувания, социални медии и пр. Но най-вероятно тъмните модели устойчиво работят и при тях.
Съществуването им не е резултат на случайни хрумвания – те се създават в университетски лаборатории и институти, основават се на сериозни изследвания на поведенческата психология, на анализ на огромни бази от лични данни, цифрови отпечатъци и т.н. Тъмните модели ни водят до действия, които иначе не бихме предприели, ако не бяхме манипулирани – нагло, хитро и скрито. В крайна сметка губещи отново сме ние, простосмъртните, а печеливши са компании и властимащи на различни равнища.
Тъмните модели, които ни объркват, заблуждават и предлагат фалшив избор, са особено ефективни при децата и младите хора. Учени от Калифорнийския и Ливърпулския университети изследваха 2500 деца на възраст между 7 и 11 г. и техните родители. Интересуваше ги връзката между хранителните им навици и времето, което прекарват пред телевизора и в интернет. Оказа се, че средно децата са в режим онлайн 16 часа седмично и гледат телевизор около 22 часа. Онези от тях, които прекарват в интернет над три часа на ден, четири пъти повече използват джобните си пари, за да си купуват опасни за здравето им продукти (като чипсове, хамбургери, сладки напитки и др.), в сравнение с връстниците си, които са в интернет по-малко от половин час. Всеки допълнителен час гледане на детски телевизионни програми, е бил свързан с настоятелни искания от децата към родителите да им купят вредни продукти, които те са видяли в реклама на екрана.

https://milgrommarketing.com/wp-content/uploads/2017/04/Depositphotos_29354665_l-2015-1080x675.jpg

Тъмните модели са пример за това, как индустрията за промиване на мозъци ловко и своевременно се възползва от най-новите технологии и напредъка в дизайна, за да управлява нашето поведение. Но това, което работи в една област, мълниеносно се прилага и в други – в предизборни кампании например. Ей така си живеем – в реалност, в която поведението ни всекидневно се обработва, форматира и насочва от всевъзможни манипулатори.
А защо се прави вероятно и сами можете да се досетите.