Какво ще е нужно на децата ни, за да бъдат щастливи: част 3

Какво ще е нужно на децата ни, за да бъдат щастливи: част 3

 

 

Милиони мечтаят да работят в Гугъл, но единици успяват да се включат в близо 50-хилядния екип на компанията. Нейните експерти по човешки ресурси оценяват всеки кандидат прецизно. Те търсят най-вече хора с оригинално мислене, способни да раждат необичайни идеи и да разрешават нестандартни проблеми. За това говорят и въпроси, които се задават на събеседване с кандидата за работа в Гугъл. Като например:


– Колко бензиностанции има в САЩ?
– Колко топки за голф ще се съберат в училищен автобус?
– За колко пари ще измиете всички прозорци в Сиатъл?
– Колко настройчици на пиано има в света?
– Колко пъти на ден се пресичат стрелките на часовника?
– Защо капака на люка е кръгъл?
– Колко прахосмукачки всяка година се произвеждат в САЩ?


– Представете си, че сте капитан на пиратски кораб и вашата команда планира да гласува, как да раздели златото. Ако по-малко от половината пирати са съгласни с вас, вие ще умрете. Как ще разпределите златото така, че да получите по-добрата част от задигнатата плячка и да останете жив?
– Колко градуса съдържа ъгъла между минутната и часовата стрелка на часовника, когато времето показва 3:15?


Припомням, че задачата на работещите в Гугъл е най-вече да оптимизират търсенето в интернет. Мисията, която компанията сама формулира за себе си, е “да организира световната информация и да я направи универсално достъпна и полезна за всеки“. Но тя очаква от кандидатите за работа в нея не толкова професионални знания и навици, колкото отлично чувство за хумор, умения да генерираш щури хрумвания. Тя търси креативни личности с богати асоциации и нестихващ ентусиазъм.


Това ще са и най-търсените навици и умения утре. Алберт Айнщайн е казал, че въображението е по-важно от знанието и както винаги е бил прав. Притежаването на диплома само по себе си вече няма онова значение, което е имало преди десетилетия. Утре, когато роботите ще са навсякъде, а изкуственият интелект ще е и в области, които сега не можем дори да си представим, работодателите ще търсят най-вече хора с богато въображение.

Точно умението им да раждат свежи хрумвания, да забелязват нови възможности, ще прави компаниите на бъдещето конкурентоспособни.
Впрочем и днес креативните личности са най-желани от работодателите на планетата. Проучвания на консутантската компания McKinsey сочат: преобладаващата част от работодателите отбелязват като основен недостатък на младите хора недостига у тях на креативност. Това се среща дори и при абсолвенти с отлични оценки в дипломите си.


Но ако искаме децата ни да имат богато въображение, то трябва да развиваме у тях любовта към добрата книга. Няма по-добър инструмент за изграждане на предприемчивост и изобретателност от нея. Книгите ще тренират мозъка на детето и ще го правят жив, енергичен, асоциативен, гъвкав, способен да се справя с неизбежните житейски трудности и неочаквани предизвикателства. Не случайно две трети от работодателите в САЩ например, сочат като много важна характеристика на младите хора, които искат да наемат, е те да обичат да четат книги.

Ревностен почитател на книгите е и мултимилиардера Илън Мъск. Когато журналисти го питат, как се е научил да строи ракети, той отговаря:
– Аз чета книги!
За въображението е нужна храна – разнообразна, богата, качествена информация от най-различни области на живота. В своята знаменита реч в Станфордския университет Стив Джобс подчертава, колко важно е да проявяваме любопитство към други области, които на пръв поглед не са свързани една с друга. Той изтъква, че точно защото е изучавал калиграфия в университета, съумява да разработи първия Макинтош с различни видове шрифт.


Децата ни утре няма да имат проблеми, ако са способни да генерират идеи от успешни и провалени практики. Ако отхвърлят стандартни подходи за решаване на проблеми и намират уникални подходи за достигане на поставени цели. Ако виждат перспективи там, където другите забелязват само проблеми.
Фридрих Ницше (1844-1900 г.) е виден немски философ и писател, оказал съществено влияние на развитието на философията като наука. На него принадлежи афоризма:
– Човек трябва да носи хаос в душата си, за да може да роди танцуваща звезда!


Хаосът – това са богатите асоциации и невероятни комбинации, които прави мозъка на любопитния, вечно задаващ си въпроси, човек. За него няма нерешими задачи – съществуват само такива, на които въображението му още не е намерило оптималното решение. Но то непременно ще го открие, защото е способно да забелязва потенциала на задаващи се тенденции и нови перспективи. И защото е безгранично и неизчерпаемо.


Ако помагаме на децата си да бъдат не само здрави, но и креативни, ние ще им осигурим блестящо бъдеще дори и в несигурните и непредсказуеми десетилетия, в които те неизбежно ще се окажат.