Как да бъдем здрави и по-богати

Как да бъдем здрави и по-богати

 

 

За да си върши работата, за която е създаден, нашия организъм трябва всеки ден да получава енергия и всички други необходими му съставки. Става дума за витамини и нутриенти – вещества, които той сам в повечето случаи не може да синтезира. Такива са въглехидрати, аминокиселини, мазнини, минерали, фибри, вода и др.


Днес страшно много пари се дават от фармацевтичните компании за да ни убедят, че витамините и нутриентите спокойно можем да си ги доставяме от аптеките. Съществува мощна индустрия, която буквално бълва всевъзможни хранителни добавки. Съвсем не са малко и лекарите, които горещо ни препоръчват да си купуваме и всеки ден да вземаме комплекс от мултивитамини и минерали.


Достатъчно е да напишем тези две думи в търсачката  и ще се изумим от невероятното разнообразие от предложения: от конкретни витамини до комплекси, специално подбрани за имунната ни система, кръвоносната ни система, за тип кожа, за отслабване и т.н. Ако следваме лекарските предписания вероятно твърде чувствителна сума от заплатата ни би трябвало да оставяме в аптеките.

И тъй като доверчивостта, наивността, а и невежеството са едни от най-разпространените качества в света, много хора харчат сериозни суми за да си осигуряват изкуствени витамини и нутриенти.
Големият проблем, обаче, е в друго – дали има  реална полза от произведените от фармацевтичните компании мултивитамини и минерали, с които така страстно ни омайват рекламисти и медици?


Е, истината, която обикновено се премълчава заради интересите на рекламодателите е, че тези продукти не са ефективни. Нещо повече – те като нищо могат да застрашат и здравето ни.
Най-добрият вариант за нас е да получаваме всички нужни ни витамини и нутриенти от храната.

И тази истина я установява още бащата на медицината – Хипократ (460 пр.Хр. – 370 пр.Хр.), който ни завещава следната мъдрост:
– Лекарството е твойта храна, храната е твойто лекарство!
Днес учени от Харвардската медицинска школа изразяват растящи съмнения относно еднозначната полза от мултивитамините. Те са убедени, че напълно спокойно може да минем и без тях, като балансираме своето всекидневно меню.


Ето какво ни препоръчват да включим в храната си експерти от тази авторитетна медицинска школа:

– авокадо;
– различни видове зеле, спанак, листно цвекло, чушки;
– гъби;
– печени картофи;


– батат (сладък картоф);
– малини, ягоди, папая, диня;
– кисело мляко с ниска масленост;
– яйца;
– ленено, тиквено, слънчогледово, сусамово семе;
– боб, леща, грах;


– бадеми, кашу, фъстъци;
– ечемик, овес, киноа, кафяв ориз;
– риба тон, треска, камбала, сьомга, миди, скариди;
– нетлъсто говеждо, агнешко;
– месо от пилета и пуйки.

В интерес на истината, ако човек е пълен вегетарианец, то той може да страда от недостиг на витамин В12. А той е много нужен за добрата работа на черния дроб, имунната и нервната ни системи. Ако той не ни достига нараства риска от сърдечносъдови заболявания, появяват се храносмилателни нарушения. За да си осигуряваме този така нужен ни витамин, ще трябва да похапваме риба, черен дроб, месо (пилешко, пуешко, говеждо), мляко и млечни продукти, яйца.

Затова вегетарианците ще трябва да си осигуряват витамин В12 от аптеките.

Излиза, че ние може да получаваме всички необходими за здравето ни вещества по един много лесен начин: като се откажем от безполезните, но калорийни продукти и ги заменим с храна от списъка по-горе. В нея се съдържа целият спектър от необходимите ни витамини, минерали, биологически активни вещества (нутриенти). Тя не ни заплашва и с излишни калории – похапваме ли я, то ще съхраняваме добрата си фигура. Но най-вече ще укрепваме здравето си.


А не е без значение и това, че така ще ставаме и по-богати. Ако не харчим за продукти на фармацевтичната индустрия, то ние реално умножаваме собствените си пари.
Точно, както се казва в една стара английска поговорка: спестеното пени е спечелено пени.