Как да превърнем десетина хиляди лева в милиони: част 2

Как да превърнем десетина хиляди лева в милиони: част 2

 

 

Москва – столицата на Руската федерация, е сред десетте града с най-многобройно население в света. В него живеят и се трудят над 12,5 милиона души. Тук са разположени централите не само на най-големите руски компании, но и представителства и филиали на едни от най-могъщите корпорации на планетата.
Но не в Москва, а в отдалечения от нея на 1331 километра (ако се пътува с автомобил) тих, провинциален Сиктивкар, чието население е далеч по малко от един московски квартал, се появи “Додо пица”.

И Федор – нейният създател, няма никакво намерение да напуска родния си град. Оттук той управлява своята империя от пицарии, с които превзема нови държави по всички континенти.
Пред журналисти преди пет години Федор споделя:
– Нищо няма да се получи! Тази фраза съм я слушал хиляди пъти, откакто започнах да се занимавам с бизнес. Казваха ми, че никой няма да си поръча пица по телефона в нашия град. Питаха ме защо разработвам свой софтуер, когато има готови решения.

Говореха ми, че нищо ново не може да се измисли. Споделяха ми, че е невъзможно от Сиктивкар да се създаде цяла национална мрежа. И още, че никога няма да можем да привлечем инвестиции посредством блог.
Всичко това ми казваха “сериозни хора”, които знаеха всичко предварително. Но при нас се получи. Ние грешахме, но ако бяхме послушали всичко това, което казваха “сериозни хора”, то нямаше още през 2013 година да имаме 181 119 940 рубли печалба, 10 пицарии, 8 франчайза в Челябинск, Белгород, Самара и други градове…


Кой е секрета за невероятния успех на този млад мъж от далечната република Коми? Ще се опитам да очертая някои от предпоставките, които му помогнаха да развие своя печеливш бизнес.

Високо качество на труда
В “Додо пица” е построена система, която предлага винаги свежа и гореща пица. Целият процес на приготвянето и заема не повече от 12 минути. Всяка рецепта има своя технология за производство, която стриктно, но и лесно се следва. Екипът на Федор е намерил идеалната температура за изпичане.


“Додо пица” разполага в Сиктивкар със супермодерен и крупен учебен център, в който се обучават работещите в пицариите.
Контролът за чистотата и качеството е изключителен и се прави на всеки етап от процеса на приготвяне на пицата. Особено внимание се отделя на чистотата на помещенията, на хигиената – никой няма право да влиза в залите, където се приготвя храната без съответната екипировка.


Освен пица в заведенията на “Додо пица” се предлага още хубаво кафе, салати, млечни коктейли… Клиентът може да си купи и парче пица, като вижда кога тя е приготвена. Ако пицата се застои 30 минути, то цената на парчето незабавно пада, за да се появи нова свежа пица.
Тайни агенти, играещи ролята на клиенти, проверяват пицариите осем пъти месечно. Всеки от тях съставя оценка на работата на служителите по 118 критерия. После неговия отчет се изпраща на комисия, която поставя оценки. Така се създава рейтинг за качеството на всяка пицария.

Най-добрите, както си се полага, получават бонуси. Онези, които системно допускат грешки се изключват от веригата. Няма емоции: или защитаваш името пред клиента или нямаш право да го носиш.

Да познаваш въможностите на новите технологии
Нестихващият интерес на Федор към най-новите информационни технологии му позволява да сътвори бизнес-модел ориентиран към бъдещето. Той реално създава своя IT-компания вътре в “Додо пица” – Dodo IS. В нея назначава талантливи млади хора, отделя сериозни ресурси за закупуване на нужното оборудване.


Благодарение на разработената информационна система сега Федор с лекота управлява бизнеса си. Кухните в неговите пицарии, независимо къде са разположени, са компютъризирани и съединени с информационния му център. Служителите са длъжни да засичат времето, когато са започнали и приключили работата с всяка една заявка. В режим на реално време се следи качеството на работата на всяка пицария. Информационната система на “Додо Пица” разпределя заявките между куриерите, които трябва да ги доставят, следи производителността на труда на всеки, движението и наличието на продукти в склада.

В онлайн режим се контролира и движението на паричните ресурси.
Dodo IS аккумулира огромни масиви с данни. Благодарение на тях се решават задачи, които възникват в работата, следи се мнението на клиентите за продуктите и услугите и пр. Федор във всеки момент може да види в реално време, колко печели всяка пицария от неговата мрежа – в Русия и по света, колко са постоянните клиенти и колко са новите. Неговата уникална платформа е едно от най-силните му конкурентни преимущества пред Papa Johns, Domino’s Pizza и други вериги.

Креативност
Идеята на Федор да създаде бизнес по производство и продажба на пици сама по себе си не е кой знае колко оригинална – пазара и в Русия, и по света е препълнен от предприемачи, които предлагат подобна храна. Неслучайно негови близки и приятели, с които я споделя, се отнасят доста критично и песимистично към нея. Те не вярват в успеха му, а още по-малко, че от невзрачното помещение ще израстне цяла империя.


На подобно мнение са и преобладаващата част от читателите на блога му – според тях е глупаво и наивно да започнеш да продаваш пица в малък град, в който има над двадесет пицарии. Ключови позиции в град Сиктивкар по това време държат марки като Domino’s, Papa John’s и Pizza Hut. И те хвърлят много пари за реклама в тамошните и националните медии, добре познати са на хората, те са свикнали с тях и ги посещават.


Но както винаги, не критиците и песимистите са прави. През 2011 година се появява на бял свят “Додо Пица”. Стартира в приземно помещение, с взето под наем оборудване. Но само след шест месеца Федор вече е спечелил чисти близо 30000 лева. Минават още шест месеца и печалбата му се удвоява.