Как да превърнем десетина хиляди лева в милиони: част 3

Как да превърнем десетина хиляди лева в милиони: част 3

 

 

 

Федор буквално издухва конкурентите си. На утвърдени компании с многогодишни традиции той противопоставя свои оригинални рецепти, интересна опаковка, собствена IT-система Dodo IS, която оптимизира работата във всяка пицария и в мрежата като цяло.
Той се отказва да тегли кредити от банки, да работи с рискови инвеститори. За да набере първоначален капитал  се ориентира към краудинвест: всеки може да стане инвеститор – минималния праг за участие е около 8300 лева. И така привлича около 200 частни инвеститора. Но този период вече е отминал – сега акция на неговата компания струва 1200 долара.


Федор знае: важно е не само храненето, но и сервиза, атмосферата. Дизайнът на всяко заведение се изготвя от експертите на “Додо пица” – от осветлението до ергономичността и разположението на оборудването. И той така се сътворява, че да превръща пицарията в любимо място за отдих. В “Додо пица” няма сервитьори – плащаш и получаваш кутията с пица. Но в неговите заведения винаги е весело, уютно, има хубава атмосфера. За постоянните клиенти има и сериозни бонуси.


“Додо пица” е открита за партньорски програми. Тя предлага на всеки, който желае да открие собствена пицария и се присъедини към веригата на франчайзингови условия. Гарантирана му е възвращаемост на вложените пари в рамките на една година с печалба не по-малко от 15 на сто. На всяко новооткрито заведение неговата компания помага с всичко, което е необходимо за успешната му реализация.


Федор прилага една от най-добрите креативни техники: задигни си идея. Той не е измислил нищо ново – взема работещ модел и започва работа върху него: подобрява го, внася свойте изключителни стандарти за качество, създава мрежа, в която всяка пицария да помага на другите и да получава подкрепа от всички тях.

Нещо, за което не знаеш, няма да го пожелаеш
Федор е пример за това, как появата на интернет променя бизнеса. Огромна роля за неговия успех изиграва блога, който започва да води – “Силата на ума”.

Той няма пари за реклама и затова приема най-вярното решение: да популяризира себе си, идеите, това което върши чрез блога си.
В него започва да разказва за проектите си, за разходите и приходите в бизнеса си. Редовно публикува размера на печалбата на всяка пицария, която влиза в неговата мрежа. Нещо, което много рядко може да се види днес в бизнеса по света, а да не говоря за у нас.

Който има интерес може да наблюдава за приготвянето на своята пица чрез уеб-камера. Но ако поиска може да гостува и да се запознае лично с кухнята и персонала. Тази негова откритост се харесва на хората.
Блогът му привлича хиляди читатели. За него започват да пишат и говорят не само медии в Коми, но и в цяла Русия. На хората им е любопитно да видят “на живо” как се прави бизнес. А определено има какво да узнаят – за няколко години Федор открива редица пицарии не само в родния си град, но и в много други градове на страната.


За популярността в Русия на Федор е показателен и следния факт: известния руски журналист Максим Котин написа книгата “И ботаници правят бизнес”, посветена на Федор Овчинников. Тя е основана на блога му, негови интервюта, истории, за които разказват негови сътрудници. Книгата се радва на голям успех.
Федор реализира нестандартни подходи за да достигне бизнеса му до повече хора. Той обещава в блога си, че скоро ще изпраща пица до клиенти с квадрокоптер.

И речено-сторено: през юни 2014 година доставя първите пици с помощта на квадрокоптер. В Русия този способ тогава все още не е разрешен и контролни органи му забраняват повече да го ползва. Но за доставените около 50 пици с квадрокоптер от “Додо пица” говорят не само в Коми и в Русия – клипа, който е заснет за това го виждат хиляди хора в мрежата. А има ли популярност, има и търсене на “Додо пица”.

Федор е много популярен в Русия – днес той е в рейтинга на 25-те най-успешни млади руски предприемачи. Но за разлика от повечето преуспяли хора, води скромен живот. Притежава Toyota RAV4, но предпочита да се движи с колело. Свободното си време прекарва с жена си и двете си деца – дъщеря и син. Обича да чете списание National Geographic.


Динамичност, предприемчивост, компетентност, несекваща страст към знания, усет към новите технологии, креативност… С подобни качества няма начин да не успееш. Никак не е далеч деня, когато ще се появи глобалната мрежа от над 2500 негови пицарии. И мечтата на Федор от далечния, много студен през зимата, неголям Сиктивкар да се конкурира с гиганти като Papa John’s, Domino’s, Pizza Hut, най-вероятно ще се сбъдне.


Федор ни доказва, че и голям бизнес може да се започне без много пари. Важно е да имаш идеи и да знаеш, как да ги реализираш. Да вярваш в себе си и да не позволяваш на скептиците да те откажат от хрумването ти. Да следиш новостите в технологиите и своевременно да се възползваш от тях. Да си открит.


И не трябва да се страхуваш, ако от първия път не успееш. Та това просто ти показва, че е време да смениш подхода, който си възприел.
Далеч по-важното е да имаш нови проекти, да генерираш щури хрумвания.
И никога, никога да не се предаваш!