Как да привлечеш над 18 милиона зрители

Как да привлечеш над 18 милиона зрители

Има един стар анекдот за двама свещеника, дето стояли и се любували на табло, което току що поставили пред остър завой на шосето. А на него с едри букви те били написали: “Братя и сестри, спрете! Краят вече е близък! Обърнете, докато не е късно!”
Долетял луксозен кабриолет, а в него, както си се полага – до водача очарователна дама. Шофьорът зърнал светите хора, намалил, взрял се в надписа, а после изкрещял вбесен:
– Тъпи, проклети сектанти! Писна ми от вас, ей!
И натиснал отново газта. Автомобилът изчезнал зад завоя, а миг след това се чул страхотен грохот, съпроводен от неистов женски писък. И настанала тишина…
Тогава единят свещеник погледнал колегата си, а после тъжно казал:
– Абе ти май беше прав, като искаше да го напиша по-простичко: “Мостът зад завоя го няма!”
Прав е светия човек: ако вършим нещата простичко, то ще улесняваме живота на другите. Ще им помагаме бързо да се ориентират, ще пестим времето им и ще ги привличаме за онова, което искаме да им предложим.
Том Диксън e собственик на фабрика за производство на миксери и смесители. За съжаление, дълго време интереса към неговите продукти с марката Blendtec е малък. Докато не се запознава с една определено неординарна личност – Джордж Райт. Предлага му да поеме публичната комуникация на фирмата. След като узнава това, което тя прави, на Джордж му хрумва да качи на YouTube видеоклипове, които да показват възможностите на продуктите с марка Blendtec. Създават сайт на компанията и заснемат с уеб камера пет кратки (до 2 минути) видеоклипа. Те са много простички – показват как Том, облечен в бял халат и защитни очила, приближава до маса, на която стои обикновен сериен миксер Blendtec с мощност от 2,5 кВт. Гледайки към зрителите, той произнася една и съща фраза: „Ще се смели ли това или не, ето това е въпроса!” След което в миксера се поставят най-невероятни неща – разноцветни стъклени топчета, печено пиле с кости, топки за голф, дървена дръжка на градинарско гребло, истински пистолет… Том натиска бутона, след малко го изключва, отваря капака и изсипва съдържанието му – прах, на лист картон. Появява се надпис: „Да, смляно е!”
За заснемането на първите клипове са похарчени точно 50 долара. Скоро посетители, развеселени от необичайната гледка на трошещи се предмети, започват да препращат линкове към тези клипове на свои приятели. Още първия ден те са видени от 23000 души, седмица по-късно – от над половин милион. На сайта на компанията започват да постъпват искания за раздробяване на нови предмети в миксера.
Този видеоклип привлече около осем милиона зрители:

Интересът към раздробяването на различни неща с миксерите от серията „Тотал Блендър” не секва – всяка седмица в YouTube и на корпоративния сайт се появяват нови сюжети, които са разделени в две категории: „опитайте това вкъщи” и „в никакъв случай не го правете вкъщи”. Както може да се очаква, най-голям е интереса към втората категория. Като креативни личности Том и Джордж измислят все по-завладяващи комбинации от съставки за раздробяване в миксера. Том събира от всичките си сътрудници мобилните телефони и ги поставя в машинката. Друг път слага в нея мраморни топчета, детски автомобилчета, лампи, писалки, видеокамера, стари касети, дръжки от градинарски инструменти… Бурен интерес предизвиква сред посетителите на мрежата смилането на айпод – на петия ден след качването му в YouTube той вече е видян от над 6 милиона посетители! А когато остатъците от него заедно с миксер, DVD с първите 50 видеоклипа и тениска с автограф на Том са предложени на аукциона eBay, те привличат над 58000 посетители и са продадени за 660 долара (два пъти повече от тогавашната цена на чисто нов iPod).
Е, при такъв интерес големите медии няма начин да не забележат изпълненията на Том. Той е поканен да гостува в програмата „Тудей Шоу” на крупната телевизионна компания Ен Би Си. Там пред очите на 57 милиона телевизионни зрители той с лекота унищожава с миксера си дръжката на градинарско гребло. Резултатът е незабавен скок от 43 на сто в продажбите на неговите битови миксери!
Този видеоклип с Том привлече над 12 милиона и 500 хиляди зрители!

И самите демонстрации, които прави Том, започват да му носят пари. Само от YouTube за броени дни си докарва 18000 долара – за всеки прегледан негов клип получава половината от стойността на съпровождащата го реклама. Открива се и ново поле за печелене на пари – Том е обсаден от други производители, които му предлагат по 5000 долара и свои продукти, за да ги натрошва в клиповете си.
Начинът, по който Том представя иначе скучния продукт – миксер, в комична и необичайна светлина, го прави знаменит. Фразата, с която започва всяка негова демонстрация – „Ще се смели ли това или не, ето това е въпросът!”, става крилата.
Неочаквано за самия него Том се превръща в истински шоумен – освен с излизания по телевизията и радиото, той обикаля със свои гастроли градовете на САЩ, осъществява десетки презентации и в други страни. Това, което прави, ражда негови последователи – потребители, които си купуват миксер Blendtec за да се състезават, кой ще направи най-щуро смилане.
Том и Джордж показват как необичайния подход към общуването с хората осигурява стремителен ръст на популярността и съответно на продажбите. Поставянето на видеоклипове, собствено производство в YouTube се оказва много ефективен начин за общуване с потребителите. При това несравнимо по-евтин от телевизионната реклама – клиповете се снимат в ъгъла на офиса, на бюро, върху което се поставя миксера. Участват четирима души от екипа на фирмата, в това число Том, който е водещ и Джордж. Всеки месец компанията на Том произвежда 4–5 клипа, като голяма част от тях са по идеи на зрители.
Този видеоклип е привлякъл над 18 милиона и 300 хиляди зрители!

Простичкият подход на Том и Джордж към общуването с потребителите им донася висока популярност и петкратно увеличени продажби на произвежданите продукти!