Как да запазим младостта и очарованието си

Как да запазим младостта и очарованието си

 

 

 

Как да останем здрави, млади и привлекателни е тема, която привлича вниманието на всеки. И това е разбираемо: поне аз не познавам работодатели например, които биха се радвали в екипа им да има лениви, отпуснати, търкалящи се създания, загубили интерес към всичко. Точно обратното – търсят се енергични, динамични и очарователни сътрудници, способни не само да раждат нестандартни хрумвания, но и да радват всички със самото си присъствие.


Проблемът, обаче, е в това, че с годините мускулната ни сила намалява. А тъй като всички системи в нашето тяло са взаимосвързани и взаимообусловени, това веднага ни се отразява – на фигурата, кожата, походката… Но тази тенденция, която на много хора се струва неизбежна, не касае тези, които не спират да тренират.
Университетът на Гуелф в Канада е сериозна образователна организация, в която се осъществява и активна научноизследователска дейност.

Там установиха, че за да останеш млад, трябва винаги, непрекъснато да се занимаваш със спорт. Физическата активност, т.е. тренировките, постигат това, към което се стремим: да бъдем жизнени и привлекателни.
Канадските учени са установили, че възрастни хора, които на младини сериозно и активно са спортували и продължават тренировките си и в напреднала възраст, имат отлична мускулна тъкан. А на клетъчно равнище тя по същество остава млада.


В рамките на това проучване учените от Университета на Гуелф са сравнили състоянието на хора от 80 години нагоре. Оказало се, че краката на спортуващите са били по-силни с 25 на сто, а общата им мускулна маса е била по-голяма с около 14 на сто в сравнение с мързеливците.
Известно е, че с нарастване на възрастта започва съкръщаване на количеството двигателни (моторни) единици у хората, които се състоят от нервни и мускулни влакна.

Но в краката на престарелите спортсмени е имало почти на една трета повече моторни единици. Оказало се, че тренировките забавят точно този неприятен процес на ограничаване на двигателните единици.
Изводът на учените: спортуващите възрастни хора са в състояние да съхранят своята жизненост, енергичност и сила. А това е една от основните предпоставки и за привлекателността на човека.


Проучвания и на известния болничен комплекс „Клиника Мейо“, разположен в град Рочестър, САЩ показват, че благодарение на аеробни упражнения (като бягане и бързо ходене), се повишава равнището на мускулния белтък и съответно – нараства и енергията на човека. Същевременно се увеличават и мускулите. Спортът затормозява и дори блокира процеса на стареене на човешкото тяло на клетъчно равнище.

Или простичко казано, ако спортуваме то със сигурност ще изглеждаме с около 10 години по млади от връстниците ни, които са лениви.
С нарастване на възрастта много хора прекратяват да спортуват. Грешка – трябва да правят точно обратното. Мускулите ни, ако не се грижим за тях както всичко друго, престават да изпълняват задачите, които организма им е възложил.

А те далеч не се свеждат само да очевидни дейности – възможност да вдигаме тежести или да се катерим по стълби например. Без тях не могат да работят и вътрешните ни органи, да протичат жизненоважни процеси като дишане, кръвообращение, храносмилане…
Спортът ни дава не просто жизненост, но стройна фигура, изправена осанка – с възрастта много хора имат проблеми с нея. Силното тяло ни пази от хронични заболявания, като диабет и болести на сърцето, помага ни да избягваме счупвания на кости.

Но спортът влияе не само на физиката ни, но и на психиката ни. Той ни зарежда с енергия, без която няма как да сме позитивни, да имаме отлично самочувствие и прекрасно настроение. Подарява ни радост от живота и оптимизъм.
Прави ни щастливи.
Затова спорта трябва да присъства в нашия ден. Всеки ден.