Как да удължим живота си

Как да удължим живота си

 

 

 

Има една основна предпоставка, от която зависи успеха на всичко останало, с което сме заели: да сме здрави. Ако имаме проблеми с физическото и психическото си състояние, то най-малкото няма да имаме и мерак да свършим каквото и да е. Просто цялото ни внимание ще е насочено към това, да си върнем добрата форма.
Естествено и тук народната мъдрост – когато каруцата се обърне пътища много, важи с пълна сила.

За да се радваме на здраве, което си пожелаваме, ще трябва все пак да положим известни усилия за това. А най-любопитното е, че за да сме в отлична кондиция съвсем не е нужно да не излизаме от лекарски кабинети, да се изтезаваме във фитнес-салони, да се подлагаме на изнурителни диети. Простите решения и в тази област ще ни свършат много добра работа.


Като да ходим например. Да, има такъв вид дейност, при която долните ни крайници се движат. И колкото по-енергично вършат това, толкова по-малък ще е риска да ни дойдат на гости всевъзможни неприятни заболявания.
Но проблемът е, че точно тях все по-рядко ги използваме. Предпочитаме да бъдем придвижвани с кола, метро, автобус, трамвай… Макар, че честно казано не познавам родни проучвания, които да сочат дали това наистина е така или си е само мое предположение. Но разполагам с резултати от изследване, осъществено в мъгливия Албион.

Там експерти на държавната медицинска организация на Великобритания – Public Health England (PHE) установяват, че над една трета от населението на възраст между 40 и 60 години всеки месец дори и 10 минути не извървява в бързо ходене. Една значителна част от британците могат да бъдат определени като “малкоподвижни”, защото физически активни са по-малко от половин час на седмица.

Днес британците са с една пета по-малко активни, отколкото са били през 60-те години на миналия век. Средно всяка година те изминават с 24 километра по-малко в сравнение с показатели от преди две десетилетия.
Пак във Великобритания бе завършено наскоро и друго проучване сред 420727 доброволци на възраст от 39 до 74 години. От тях около 230000 са били жени, а останалите мъже.

Следени били такива показатели като темп на ходене – бавен, умерен или бърз, етническа принадлежност, условия на живеене, работа, вредни навици, какви лекарства приема човека. Изследването е обхванало период от шест години и три месеца. За този период са починали 8598 души, от които 5184 мъже и 3414 жени. Причината за смъртта на 4850 души била раково заболяване, а други 1188 мъже и 466 жени умряли заради проблеми със сърцето.

Учените са установили, че тези хора, които са ходели бавно имали 2,4 пъти по-висок риск да умрат в сравнение с любителите на бързото ходене.
Според експерти над 6 милиона възрастни хора във Великобритания са с повишен риск да се разболеят от диабет, слабоумие и някои видове рак. Седящият начин на живот, типичен за много хора на острова, е причина за всяка шеста смърт на британец на възраст между 40 и 60 години. И тя струва на Националната система за здравеопазване над 900 милиона фунта всяка година.

При това обездвижването продължава да се шири въпреки, че в страната вече година работи специална държавна програма – One You, която популяризира здравословния начин на живот.
Сега Public Health England активира в страната и нова програма (One You Physical Activity), с която призовава хората да ходят всеки ден минимум 10 минути с много бързо темпо (над 4,8 километра в час и повече). За седмица на това занимание трябва да се посвещават минимум 150 минути.


Обяснението е, че това е най-достъпния и приемлив вид физическа активност, който е безценен за укрепване на здравето на човека. Точно се знае, че всекидневното бързо ходене намалява риска от преждевременна смърт с 15 на сто. То помага на човека да избегне сериозни заболявания, като диабет, някои видове рак, болести на сърцето.

Излиза, че ако ходим стремително до магазина или правим 10-минутна бърза разходка в обедната почивка, ние на практика добавяме още няколко години към живота си.
При това години, в които ще сме здрави.