Как ни правят зависими от тях

Как ни правят зависими от тях

https://gvwire.com/wp-content/uploads/2019/01/opioid-crisis-360x240.jpg

Пореден страхотен скандал, свързан с фармацевтичната индустрия, се развива сега в САЩ. Този път корпорацията Purdue Pharma е обвинена, че е лъгала хората. Тя реално им е продавала не болкоуспокояващото лекарство „Оксиконтин“ (OxyContin), а наркотик. И така се е превърнала в един от основните виновници за страховитата опоидна епидемия, която сега бушува в САЩ. За периодът 1996 – 2001 г. годишния обем на продажби на оксиконтин се е увеличил 20 пъти. Същевременно смъртните случаи, свързани с неговата употреба, са скочили пет пъти. За времето от 1997 г. до 2017 г. от свръхдози са загинали над 400000 души. Сега средно 130 американци умират всеки ден от предозиране с опиоиди. Още повече е нараснало количеството на хората, които са придобили физическа зависимост към лекарството.
Как Purdue Pharma съумя да превърне оксиконтин в един от най-продаваните продукти – не само в САЩ, но вече и по света? Този въпрос си задават и американски журналисти – в седмичника The New Yorker и вестник Los Angeles Times например. А има и реална полза да проявяваме интерес към дейността на професионалните манипулатори – рекламисти, маркетолози, пиари, журналисти, психолози и др. Ако я познаваме, то е по-голяма вероятността да не се излъжем и повярваме на опасни за здравето ни послания в публичното пространство, с които те денонощно и непрекъснато ни обливат.
Но преди това няколко думи за едно от най-богатите американски семейства – Саклер: общият им капитал надхвърля 13 милиарда долара. Артър Саклер и неговите по-малки братя Мортимър и Раймънд, са родени в семейство на еврейски имигранти от Полша. Завършват медицина. През 1952 г. братята купуват неголямата компания Purdue Frederic, която издавала патенти на лекарства и постепенно започнали да произвеждат и търгуват и те с лекарства.
За нарастване на продажбите им огромна е ролята на Артър. Още като студент за да плаща обучението си в колежа, той започнал работа в рекламна агенция, специализирана в областта на медицината. След известно време я купил. И осъществил буквално революция в продажбите на лекарства: той осъзнал, че рекламата на нови препарати трябва да бъде ориентирана не само към пациенти, но и към лекари, които изписват на болните рецепти. Агенцията на Артър започнала да дава реклами в професионални списания, да изпраща брошури в медицински организации. Артър забелязал, колко силно медиците са подложени на влиянието на свои колеги и затова потърсил най-видни учени сред тях. А после започнал да им плаща да правят изследвания, резултатите от които трябвало да доказват ефективността на лекарствата, които продавало семейството. Освен ръководене на рекламната агенция, Артър започнал да издава и вестника Medical Tribune, читатели на който скоро станали над 600000 лекари.

https://www.inquirer.com/resizer/B8OU108ucR94MnEqt0caOTJ1jNU=/1200x0/center/middle/www.inquirer.com/resizer/rV1BHLv5AI1pcPWtG6b3dpuMUv8=/1200x0/center/middle/arc-anglerfish-arc2-prod-pmn.s3.amazonaws.com/public/N3Z62OF2F5FUJLEAM5KJ7NUCQ4.jpg

През 1995 г. Агенцията за контрол на храните и лекарствата (Food and Drug Administration – FDA) разрешава използването на оксиконтин при умерени и силни болки. Любопитното е, че Purdue не е правил клинически изследвания на рисковия потенциал на оксиконтина. Но това не пречи на FDA да разреши на опаковките с лекарството да се поставя надписа “Този препарат е по-безопасен, отколкото конкурентните болкоуспокояващи средства”. Как става това ли? Ами много лесно, ако имате парите на Purdue: за издаването на разрешението в FDA е отговарял д-р Къртис Райт. След като то е било получено той напуска своя пост, а две години по-късно започва работа точно в Purdue.
Излизането на оксиконтина на пазара е съпроводено с мощна манипулативна кампания. Purdue Pharma събира хиляди търговски представители и им поставя задачата да убедят медиците, че поводите да се дава това лекарство са безкрайно много. Те трябвало да се съгласят, че оксиконтин следва да се изписва не само при кратковременни болки (при операция например), но и при продължителни – артрит, болки в гърба, спортни травми и др.
Purdue разполага със собствен ораторски център и редовно изплаща баснословни хонорари на хиляди медици. Задачата им е да посещават всевъзможни медицински конференции и да разкриват преимуществата на оксиконтина. И тази техника се оказала много ефективна: още през 1996 г. лекарите, които са участвали в подобни мероприятия, са изписвали два пъти повече рецепти за оксиконтин в сравнение с неучаствалите си колеги.
Purdue убеждавала лекарите в безопасността на препарата и с помоща на “експертни заключения”. Те се правели от медици, на които също щедро се плащало за това. Компанията широко рекламирала препарата в медицински списания и спонсорирала различни сайтове в мрежата за хронични болки. Оксиконтинът се представял като напълно безопасен продукт, който е много ефективен при голям спектър от заболявания. На милиони потребители е било внушавано, че точно това лекарство им е жизнено необходимо, ако искат да се отърват от каквито и да са болки.
Новата стратегия на собствениците на компанията – семейство Саклер, е да се появи техния оксиконтин в кабинета на всеки лекар в света. Мощна мрежа от международни компании собственост на семейството (Mundipharma), действа в Латинска Америка, Азия, Близкия Изток, Африка и други региони. Конкретно за европейските операции отговаря Mundipharma International, разположена в Кеймбридж, Англия. И един факт за размишление: в Европа хората, на които са издавани рецепти за опоиди, са осем пъти по-склонни да злоупотребяват с наркотици.

https://therealnews.com/wp-content/uploads/2019/08/DLY082919_pizzigati_opioid.jpg

Purdue налага оксиконтин в чужбина, като използва получения опит с агресивен маркетинг в САЩ. Компанията организира конференции и семинари, посветени на проблема с хроничните болки. Привежда ужасяващи цифри за милиони хора, които страдат от “мълчалива болка”. Проучване във Филипините, разработено и заплатено от компанията, стига до заключението, че правителството трябва да признае хроничната болка като “специфичен здравословен проблем“ и да подобри достъпа до лекарства за болка. Излъчват се специално произведени рекламни клипове за чужбина с участието на знаменитости – актьори, музиканти, модели, спортисти… Компанията си поставя за задача и да предефинира болките в гърба, в ставите и други често срещани състояния, като нова болест – хронична болка. И лекарите и пациентите трябва да я приемат много сериозно.
Американски конгресмени обвиниха и Световната здравна организация (СЗО), че е помогнала на Purdue Pharma да използва същата „пропагандна кампания“, която подклажда опиоидната епидемия в САЩ, за разширяване на продажбите на наркотици в международен план. Те са убедени, че и СЗО е манипулирана от опиоидната индустрия, за да разпространява опасна дезинформация, която може да доведе до глобална опиоидна епидемия.
Има ли полза Purdue Pharma от невероятно мащабното промиване на мозъци за да налага своя оксидонтин на пазара? Сами преценете: само от него той е спечелил над 35 милиарда долара досега!
А дали го има оксиконтина по българските аптеки? Има си хас: и той, и кампанията за налагането му отдавна вече са и у нас…