Как се печелят милиони от обикновени тениски

Как се печелят милиони от обикновени тениски

Днес най-важното е да имаш идеи. Ако в родното ти място те не се търсят, то в глобалното село, създадено от интернет, вероятността да намериш клиенти за тях започва главоломно да нараства.
Но и ако не ти достигат хрумвания няма проблем – може да си ги откриеш пак там. В света има милиони личности, които са в състояние да генерират необичайни и нестандартни решения на проблеми. А за да ги намерим ще ни помогне краудсорсинга (от англ. crowd-тълпа и sourcing- източник) – едно ново направление в креативната индустрия, което е с невероятни перспективи и вече доказана ефективност. Все повече предпримачи намират идеи и се възползват от уникалните способности на хора, сърфиращи в глобалното село.
В интерес на истината в различни форми краудсорсинга е присъствал и преди да се появи интернет. Още през ХІХ век хиляди аматьори са обикаляли гори, блата, пустини с или без пътеводители в ръка, за да събират и класифицират растения. И точно тези дилетанти, но запалени по ботаниката, са откривали непознати техни видове.


Но едва днес – в условията на социалните мрежи, краудсорсинга разкрива истинския си потенциал. Интернет премахва границите за движение на идеи, за общуване с различни нестандартни личности, за достъп до глобалния креативен капитал. Без значение е откъде си, на каква възраст си, какво образование имаш и какво вършиш във всекидневието си – способен ли си да раждаш нестандартни хрумвания, да намираш нови перспективи, ти си добре дошъл в новата креативна общност.
Привличането на хиляди доброволци за работа по конкретна задача пести пари, но и време. На професионалистите щяха да са им нужни не по-малко от две години, за да анализират снимки на марсианската повърхност. След като НАСА се обърна за помощ към любители-астрономи проблема бе решен в рамките на месец. При това работата им се отличаваше с невероятна прецизност.
В началото на новото хилядолетие Джейк Никъл и Джейкъб ДеХарт са изключени от колежа, в който са учили. Двамата правят неуспешни опити да си намерят някъде работа. Докато не им хрумва да си създадат сайт за електронна търговия – Threadless.com. Започват бизнеса си с последните 1000 долара лични спестявания, управляват го от стаята на Никъл. Но точно той ги превърна в много богати хора.


Двамата канят всеки, който пожелае, да им изпраща свой дизайн за тениска. Рисунките ги оценяват посетители на сайта, които скоро надхвърлят милион. Десетте проекта, събрали през седмицата най-много гласове, се отпечатват върху тениски и суичъри и се продават чрез сайта на планетата. Авторите на проектите получават по 2000 долара в брой и още по 500 долара за всяка тяхна допечатка.
Идеята се харесва, защото няма нищо общо с тениските, които се намират на пазара. По тях си падат звезди на хип-хопа, модата, киното… Неусетно Threadless.com. се превръща в един от най-популярните онлайн форуми за художници и дизайнери. А за класиралите се на сайта с рисунките си много по-важно от доларите, се оказва признанието на онлайн общността.
Днес сайта Threadless.com. е част от компанията Skinny Сorp. на Джейк и Джейкъб, която реализира същия подход в разработването на всевъзможни продукти.

Бизнесът им е невероятно печеливш, защото те се отказаха от правилата на играта и си създадоха свои. Фирмата им не дава нито цент за реклама, не разполага с маркетингов отдел, с департамент за продажби, дори няма щатен дизайнер. На нея и е напълно достатъчен “гласа на народа”: интернет общността предлага рисунки за принтиране на тениски, потребителите избират тези от тях, които най-много им импонират и точно те се тиражират. Вместо все по-неефективния в епохата на четвъртата индустриална революция традиционен маркетинг, те прилагат краудсорсинг: клиентите сами създават идеи, популяризират и прогнозират продажбите. Крайният резултат от начинанието – ежегоден оборот от над 50 милиона долара.
Но далеч по-същественото е, че като се отказват от шаблонни подходи, Джейк Никъл и Джейкъб ДеХарт създават общности на креативни личности.