Как ще пазаруваме утре: част 1

Как ще пазаруваме утре: част 1

 

Хераклит от Ефес (530 – 470 г.пр.н.е.) е знаменит древногръцки философ. Той определено е бил мъдър човек, защото пръв от колегите си е прозрял, че движението (промяната) е основна категория. На него принадлежат знаменитите афоризми “всичко тече, всичко се променя” и “нищо не е постоянно освен промяната”.
Изминалите хилядолетия от неговото време до наши дни, потвърждават откритието на Хераклит за неизбежността от промени в живота ни. Така един от факторите, които даваха основание преди няколко десетилетия на различни експерти да определят дали една държава се намира в индустриалното или информационното общество, бе има ли тя развит сектор на услугите.

Колкото повече хора бяха заети в него – служители в търговията например и съответно, колкото по-малко бяха работниците в различни фабрики, толкова за по-напреднала се приемаше дадена страна.
Но всичко се променя… В епохата на четвъртата индустриална революция за работниците във фабриките вече почти не се сещаме – там безвъзвратно се настаняват роботите. Но дълбоки промени настъпват и в доскоро бързо развиващата се сфера на услугите: сега, колкото по-малко хора са заети и там, за толкова по-напреднала технологично и по-конкурентоспособна, се приема една държава. И тенденцията, която се очертава е, че в близко бъдеще на милиони хора ще им се наложи да си търсят нови източници на препитание.


Да вземем търговията – заедно с обслужващите я сектори, като транспорт, складове и пр., тя стремително се автоматизира. Много скоро на нея ще и трябват все по-малко хора, защото тя ще си има изкуствен интелект. Все по-активно ще се използват различни системи за безконтактни плащания. Това на нас, потребителите, ще ни спестява време и нерви. А ние си знаем и без да ни казват, че стреса е една от основните причини за проблеми със здравето. Затова всичко, което би ни го спестило, може само да ни радва.


В началото на 2016 година с интерес прочетох новината, че в шведския град Викен (населението му е от 4227 души), е открит първия супермаркет, в който няма нито един служител. Магазинът работеше денонощно и предлагаше около 450 най-необходими на човека продукти. Клиентите си ги купуваха чрез смартфоните си. За тази цел те трябваше да имат приложение на шведската банка BankID и да отсканират цената на продукта. А в края на месеца клиента получаваше сметката, която трябваше да заплати.
Медиите проявиха основателно голям интерес към тази идея. Пред тях Роберт Илиясон – собственик на магазина обясняваше, че така се спестяват сериозни разходи и се улеснява обслужването на клиентите.


За охраната на магазина се грижеха 6 видеокамери. Ако вратата му бе открита повече от 8 секунди или разбита, Роберт получаваше SMS.
И наистина за първите два месеца магазина, който по определението на Роберт ще разчита на доверието на хората, не е имал никакви неприятности. Но те, обаче, не закъсняли и в края на 2016 година магазина бе закрит. Причини за това се оказаха растящия брой на кражбите и отказа да се плаща от клиенти на взети от тях продукти. Общата сума на неплатените продукти бе над 40000 шведски крони. Отделно е била открадната стока за над 10000 крони. В крайна сметка този – несъмненно интересен експеримент, който разчиташе на честността и почтеността на потребителите, завърши неуспешно.


Но това съвсем не означава, че търсенията в тази област, са престанали. Пак в края на миналата година узнахме за магазина Amazon Go. Клиентът влиза в него с приложението Amazon Go, качено на смартфона му, като активира скенери за QR-кодове. После взема, каквото му трябва и си излиза. Няма опашки, няма касови апарати с преуморени и кисели касиери, няма шляещи се служители – само клиенти и продукти.