Как ще пазаруваме утре: част 2

Как ще пазаруваме утре: част 2

Концепцията “Пазарувай и просто излез от магазина“ (Just Walk Out Shopping) стана възможно да бъде приложена в Amazon Go, благодарение на най-новите открития в областта на изкуствения интелект. Amazon Go използва видеокамери, датчици за компютърно зрение и изкуствен интелект, както и радиочестотната идентификация (Radio-Frequency Identification). RFID е метод за автоматично дистанционно идентифициране на обекти, който проследява движението на продуктите от едно място на друго. Ако клиента е взел един продукт от рафта, но после е размислил и го е върнал на мястото му, то той веднага се изважда от списъка на неговите покупки.

В технологията Just Walk Out са включени алгоритми за дълбочинно обучение и сензорни данни от различни източници. На изхода системата автоматично просканира всички закупени продукти, сумира общата им стойност и я приспада от кредитната карта на клиента.
Първият магазин Amazon Go вече работи в Сиатъл, САЩ, където е разположена централата на компанията, след като премина през период на тестиране. В края на миналата година първоначално само на служители на Amazon бе разрешено да пазаруват в него. В Amazon Go се продават напитки, хранителни продукти – хляб, мляко и млечни продукти, сладкиши, готови сандвичи, салати, закуски и обеди, стоки от първа необходимост… Но от Amazon подготвят в недалечно бъдеще да открият по технологията Just Walk Out Shopping големи магазини, в които ще се продават много повече продукти.


Оказва се, че и в епохата на стремително развитие на онлайн пазаруването, има отлични възможности за развитие и на офлайн търговията. Но при едно условие – ако тя се адаптира към променящите се изисквания на потребителите. Сред тях на първо място е максималното им улесняване: те искат много бързо, лесно и с удоволствие да правят покупките си. Проучванията показват, че клиента винаги оставя по-големи суми, когато пазарува с кредитна карта, а не с пари в брой например. Той купува повече, защото така му е по-лесно и просто отколкото, ако плаща с налични банкноти.


Новата система за пазаруване радва не само потребителите. Тя определено увеличава печалбите на самата компания. На складовете ще работят роботи, а в магазините няма да има каси, следователно ще се спестяват немалки средства от заплати за касиери, разходи за касови апарати и платежни терминали, общи работници и пр. А това означава, че и цените на продуктите в Amazon Go ще са чувствително по-ниски от тези в традиционните места за покупки с голям персонал.
Задават се фундаментални промени и в рекламата, която нерядко определено ни досажда. Системата на Amazon анализира поведението на клиента и отбелязва всички обекти, които са привлякли интереса му. Тази информация светкавично се комбинира с активността на клиента на сайта на Amazon и после към него се отправят диференцирани послания. Те са съобразени с конкретните му възрастови, полови и други характеристики. Вероятно немалко рекламни агенции ще бъдат закрити, защото от сега прилаганите от тях традиционни подходи вече няма да има потребност.


Очаква се само в САЩ да бъдат разкрити над 2000 магазини Amazon Go. Но намеренията на Amazon са да изнесе тези магазини и на нашия континент, което не може да не ни радва. Компанията вече е направила предложения за получаване на съответни лицензии в Бюрото по въпросите на интелектуалната собственост във Великобритания и Европейския съюз.
Тези, които определено ще загубят от задаващата се революция в търговията, ще са сега работещите в тази система, които ще се окажат ненужни.  Бюрото по статистика на труда на САЩ изчислява, че Just Walk Out Shopping, ако придобие масов характер, ще остави без хляб 3,4 милиона американски касиери например.


Но това вече не е проблем на Amazon и на останалите вериги, които неизбежно също ще бъдат принудени да въведат в бъдеще подобни технологии. Ако искат да оцелеят, разбира се.
За нас, обаче, простосмъртните потребители, идеята за Amazon Go може само да ни радва. Подобни магазини ще ни спестяват не само много време, но и нерядко възникващи неприятни емоции, породени от отношението на неучтив обслужващ персонал.
Едва ли е предполагал Хераклит, че две хиляди години след смъртта му, хората ще преоткриват неговите прозрения за неизбежността на промените. И ще се удивляват, колко мъдър се е оказал древния грък…