Кой ще подготви това, което утре ще видим в медиите

Кой ще подготви това, което утре ще видим в медиите

 

 

 

Какво ще работим утре и дали въобще ще имаме работа е тема, която вълнува много хора у нас и по света. За едни идването на роботите означава безработица и лишения. За други – възможност да разполагаме с повече свободно време и да се радваме на живота си.


Сигурно е едно: задават се дълбоки промени, които няма да подминат нито една от познатите ни професии. Включително и тази, без която наистина не можем да си представим всекидневието: журналистиката.
Преди броени месеци китайската медийна платформа Tencent публикува първата статия, написана от робот.

Това бе една безупречна публикация от 916 думи, която по нищо не се различаваше от текстове на популярни журналисти. Роботът Dreamwriter я бе създал точно за една минута.
Китайският робот-журналист Сяо Нан вече редовно пише материали за вестник Southern Metropolis Daily. Той излиза в град Гуанчжоу – столица на провинция Гуандун, с население над 10 милиона души (третия по големина град в Китай – пред него са само Шанхай и Пекин). За да създаде само един от тях на него му е нужна секунда. При това роботът е в състояние да анализира несравнимо повече данни, отколкото жив човек.


И китайската информационна агенция “Синхуа” назначи в щата си робот със задачата да подготвя новини на спортни и икономически теми. По-интересното е друго: от агенцията обясниха, че с този робот стартират програма, която е насочена към икономия на работна сила и повишаване ефективността и точността на репортажите.

Зад тези неутрални думи прозира горчива истина – наближава времето, когато “Синхуа” няма да има нужда от повечето от сега работещите в нея журналисти…
Националната агенция за новини на Великобритания и Ирландия (Press Association) и медиа стартъпа Urbs Media работят по проекта RaDaR (Reporters, Data and Robots – репортери, данни и роботи).

Идеята е да се създаде изкуствен интелект за автоматично писане на материали. Редакторът ще определя върху какви теми да се труди робота – престъпност, здраве, работа и пр. Останалото – автоматичното намиране на графика, видео и снимки, подходящи за материалите, както и самото им написване, ще е негово дело. По този проект вече се произвеждат и разпространяват по около 30000 материала на месец.Вестник LA Times автоматизира новините си за земетресения, които се основават на данни на Геологическата служба на САЩ още преди четири години. Те се появяват не по-късно от минута, след като излезе съобщение на службата.
Програмата на компанията Automated Insights сърфира за новини в мрежата, а после подготвя журналистически материали.

Първоначално Automated Insights работеше за агенция Associated Press, но сега клиентите й са над 90, в това число Comcast, Yahoo, Samsung… Да се отличи генерираната новина на изкуствения интелект от тази, която ще напише журналист, вече е практически невъзможно. А готовите текстове се появяват несравнимо по-бързо, отколкото са възможностите на човека – за една минута Automated Insights пише около 2000 текста! За година това са милиарди…


Днес в европейски новинарски издания всеки месец с помощта на компютърни алгоритми се създават хиляди статии. Хората обичат да четат, виждат и слушат за това, което сега се случва. А роботите нямат конкуренти по отношение на оперативността на създаваните текстове.


При това на тях вече се възлагат и необичайни задачи. Така холандска агенция използва алгоритъм, който обработва публикации на по-прост език, достъпен за деца. Като имаме предвид тенденцията за тотално и растящо оглупяване на огромната част от човечеството, то очевидно подобен превод ще е една все по-търсена потребност не само за деца, но и за възрастни хора.


Автоматизирането на журналистическата дейност ще позволи да получаваме повече и най-вече незабавно информация за събитията и нещата, които ни интересуват. Алгоритмите пишат несравнимо по-бързо и недопускат шаблони, както често правят това журналисти. Те са в състояние да редактират и пишат текстове в желания стил и жанр, да изготвят обзори, да преценяват достоверността на източници, да улавят тенденции и пр. Роботите са обективни, точни, акуратни, безпристрастни.


Ето защо все повече вестници и списания, уебсайтове използват подготвени от алгоритми материали. Основната причина за това несъмненно са техните икономически проблеми – читателите на вестници и списания в цял свят стремително намаляват, има проблеми с рекламодатели, съответно се налага да се уволняват журналисти и пр.

А роботите нямат претенции за по-високи заплати, за продължителността на работното време, те са точни и безконфликтни, винаги са в добро здравословно състояние…
Поколението роботи-2018 разчита над 80 на сто от човешките емоции. Наивно днес звучат и твърдения, че роботите не могат да са креативни.

Креативността е изкуство да комбинираш, а за това се изисква да обработваш, колкото се може повече източници на информация. Не случайно в Япония една от най-големите агенции за публична комуникация назначи за свой креативен директор робот. Очаква се до десет години над 90 на сто от всички текстове в медийното пространство да са написани от роботи. И немалко от тях ще бъдат достойни за най-високи журналистически отличия.


И в журналистиката, както навсякъде другаде, има немалко скучни хора, мразещи това, което правят, но принудени по различни причини да го правят. И тук креативните личности се броят на пръсти. Е, точно те най-малко могат да се притесняват от идването на роботите – за тях те ще са един чудесен помощник. А ако все пак им се наложи да напуснат журналистиката, то нови пазарни ниши за тяхната реализация има предостатъчно.


Едно е сигурно: в утрешния ден няма да има поле за професионално осъществяване на хора, които са безразлични и безотговорни към това, което се случва. Хора, които не проявяват интерес към развитието си.
А всички останали няма за какво да се притесняват – търсенето на нестандартни, компетентни и най-вече вдъхновени и отговорни личности, тепърва само ще нараства.