Креативни техники: задигни си идея – 2 част

Креативни техники: задигни си идея – 2 част

Остин Клеон ни съветва да крадем идеи и да ги съхраняваме за в бъдеще. Да си носим винаги и навсякъде бележник и да записваме онова, което ни хрумва.
Креативната личност е колекционер, но не просто обикновен събирач, който трупа безразборно всичко, което му попадне. Тя целенасочено прибира неща, които с нещо са я впечатлили. А после многократно се връща към тях, наблюдава ги и ги анализира, опитва се да разбере, какво в тях и защо й е харесало. Тя се интересува от подхода, техниката, раждането и реализацията на идеята. И колкото по нестандартни са нещата, които събира, толкова по-необичайни ще са и хрумванията й.
Израел е един от лидерите на планетата в разработването и производството на безпилотни самолети (дронове). Но какво всъщност направиха израелските специалисти, за да достигнат невероятни успехи в тази област?
Те много внимателно изучиха най-добрите и достъпни (за недостъпните си има други подходи, които вероятно също са били включени в действие) подобни продукти в света. После ги интегрираха в своите проекти. И се появиха – осъществени с минимални  средства, техните страхотни дронове.

Да следим, какво и как го правят другите, е супер ефективно. На практика ние умножаваме собствените си ресурси, защото се учим за сметка на разходи, направени от други.
Преди години Nissan неочаквано започва да изкупува в цял свят малолитражни автомобили. Хора на компанията обикаляха и вземаха всякакви – стари, не работещи, разбити и ги изпращаха в централата в Япония. А там инженерите на Nissan ги разглобяваха и внимателно ги изучаваха. Те не само крадяха най-добрите решения, но търсеха и грешките на другите производители. Крайният резултат от тази секретна операция, бе появата на Nissan-Micra – един от водещите в в света автомобили в своята категория.

Възможно ли е да съществува компания, която да не изследва предлаганото от конкурентите й? Е, ако ви интересува моя отговор то той е: невъзможно е.
През далечната 1985 г. се появи „Форд Торъс“. Това бе един също много печеливш модел – за 21 години са продадени над 7 милиона броя от него.
А той едва ли щеше да бъде такъв, ако инженерите на “Форд” не бяха разглобявали всяко винтче на автомобили на конкурентите си. Бая работа ще да е било, но пък се получи една отлична за времето си кола.
Няма как да израстнем самите ние като творци, ако не получаваме стимули от други творци. Остин Клеон говори за “екология на таланта” – видимата и невидима среда, която ни вдъхновява и ни помага да правим и собствените си открития.