Къде грешим, опитвайки се да отслабнем: 2 част

Къде грешим, опитвайки се да отслабнем: 2 част

 

1.
Ситуацията с килограмите е също такава, каквато е и тази с парите. Само, че в обратен порядък. Ние постигаме финансова сигурност, когато харчим по-малко, отколкото получаваме. При теглото си подхождаме протипоположно: изгаряме повече калории, отколкото приемаме. Това просто правило е добре да помним, защото то е от ключово значение – всичко друго има второстепенна роля.
2.
От това, колко ядем ще се определя, колко тежим и какъв е размера на талията ни.
Но не по-малко важно е и какво ядем – хранителните продукти имат различна калорийна стойност. Има такива с много високо, високо и ниско съдържание на калории. Ако консумираме предимно висококалорични храни, то ние си гарантираме наднорменото тегло.


3.
Ограничаването в количеството на храната е от значение, но то съвсем не е достатъчно. А и не можем да си играем с това – прекомерното намаляване на приема на калории веднага се отразява на организма ни, чрез забавяне на метаболизма. Губим и мускулна маса. Нужен ни е съвсем друг подход – да ускорим изгарянето на поетите калории. И тук на помощ ни идва спорта.
4.
Нашият Създател е бил невероятно прозорлив, като е изградил тялото ни като една система. В нея всички органи са взаимозависими един от друг. Промяната в който е да е от тях, незабавно се отразява на всички останали. Ако не спортуваме редовно, то не само губим мускулна маса, но получаваме и забавяне на метаболизма (думата е от гръцки произход и буквално означава “смяна” или “превъртане” – обмяна на веществата). Благодарение на него клетките ни живеят. Ако редовно спортуваме, то ние го ускоряваме и така топим килограми. Затова физически дейните хора имат малък обем на талията, за разлика от излежаващите се по дивани.


5.
Отново ще направя аналогия с банкнотите ни: ако не следим стриктно личния си бюджет – за какво и колко харчим от парите си, то ще ни е доста трудно да се простираме “според чергата си”. Ето защо е добре да си записваме всеки ден, за какво сме плащали. А после веднъж месечно или за по-голям период, да анализираме изразходваните суми. Можете да бъдете сигурни, че по този начин ще откривате “зони”, от които бихте могли да увеличавате парите си. Една британска поговорка, която харесвам, гласи:
– Спестеното пени е спечелено пени!
Същото е при отслабването – за да постигнем целта си трябва да знаем, какво хапваме и дали не поемаме повече калории, отколкото можем да изгорим. Или пък в менюто ни не постъпват достатъчно протеини, фибри, въглехидрати, мазнини…


Затова различни мъдри хора ни съветват да започнем да си водим дневник на храненето – трябва да сме наясно, какъв ни е проблема и какво трябва да направим, за да го решим. Дневникът ще ни помага да разберем, какво всъщност ние ядем и в какво количество. На пазара има всевъзможни кухненски теглилки и измерителни чаши – ще ни свършат отлична работа. По-късно ще свикнем на око да преценяваме, дали се движим в границите на нормалните за нас калории или сме се увлякли и спешно трябва да вземем мерки. Естествено, както и при парите, така и при програмата ни за отслабване трябва да намираме време, за да се заровим в дневника си. Можете да бъдете сигурни – така ще научите доста любопитни неща за себе си!


6.
Категорично следва да се откажем от различни диети. Не трябва да посягаме към лекарства и хранителни добавки за отслабване – те не само, че няма да ни помогнат, но са непосредствена заплаха за здравето ни. Добавки, които обещават да ускорят метаболизма и така да намалят теглото, са пълна безмислица. Ако не ги докосвате, а изхвърлите в кошчето за боклук, организма ви ще ви е много благодарен. И понеже сте симпатяги, ще ви разкрия една голяма тайна: всекидневните пеши разходки са несравнимо по-ефективни, отколкото всякакви измишльотини, които се рекламират. При това те са и безплатни.
7.
Ако сме решили да отслабваме много важно е да си изясним, дали наистина искаме да го направим. Трябва да сме наясно, че ще са необходими известни жертви и отговорен подход – да сме готови за това.


Неправилните очаквания са другата грешка, която допускаме. Ако се надяваме на светкавични резултати, то това няма как да се случи. Нужна ни е последователност, устойчивост, воля.
Аз целогодишно всяка ранна сутрин съм в парка, където събуждам тялото си. Там обикновено се занимавам по около час и половина, независимо от времето, сезона и температурите. Всяка сутрин срещам няколко човека, които като мен са инатливи и постоянни. Но от края на юни до началото на септември картината се променя – парка се изпълва с хора на различна възраст, които се стремят да “разтоварят” излишните килограми от тялото си, най-вероятно защото им предстои море.

Естествено, забележим, а още повече пък устойчив резултат от подобен краткосрочен подход, няма как да има. Невъзможно е твърде бързо да свалиш килограми – ако се получи, то от това ще страда организма, който бързо ще си възвърне загубеното. Но допълнително максимализирано.
Неоправданите очаквания са опасни, защото те водят до самообвинения – като не виждат търсения резултат хората губят увереност в себе си и смисъл да продължават. Успешният подход е да мислим не до понеделник, а в дългосрочна перспектива – докато сме живи да поддържаме разумно тегло. Тогава търпението ни неминуемо ще бъде възнаградено.