Къде грешим, опитвайки се да отслабнем: 3 част

Къде грешим, опитвайки се да отслабнем: 3 част

 

8.
Както навсякъде, така и в борбата за нормализиране на теглото ни, трябва да бъдем и тарикати. В случая това означава да контролираме обстоятелствата, всичко онова, което ни кара да похапваме опасни неща. Ето някои идеи:
– Не допускайте около вас да има кутии с изкушения – бонбони, шоколади, сладки, торти… Ако са ви под ръка, постоянно ще посягате към тях. Затова ги скрийте, а най-добре избягвайте да ги купувате.
– Преди основното ядене – обяд или вечеря, хапнете нещо леко: ядки, плод или зеленчук.
– Внимавайте с алкохола, защо е висококалоричен. Може да си позволите не повече от чаша червено вино и то по време на хранене. Откажете се от аператива – той стимулира апетита и ви води към преяждане.
– Подредете продуктите, които ще ядете. По себе си знам, че ако изям една голяма салата, за основното ястие на обяд почти не остава място в стомаха ми. И най-често забравям за него.


– Сменете чиниите си – човек изяжда обикновено с 60 калории повече, ако ястието е в голяма чиния (30-сантиметрова) в сравнение с по-малка (25-сантиметрова).
– Категорично избягвайте полуфабрикати, както и всевъзможни разхладителни напитки.
– Помните: полезни продукти са плодове, зеленчуци, орехи, семена, висококачествено месо, риба, млечни продукти; вредни продукти са некачествено месо, очистени зърнени продукти, всевъзможни сладкиши, пържена храна.
– Добре е винаги да знаем, откъде идват калориите, които поемаме. Ако си осигурим 150 излишни калории от ядене на захар например, то ние 11 пъти повишаваме и риска да получим захарен диабет.
– Ако по-често се храним е добре, защото ще поемаме по-малко калории. Забелязано е, че хората, които пропускат закуската, си “наваксват” с повече калории на обяда. Но най-доброто решение е да ядем само, когато сме гладни.


– Ключът към нормалното тегло са зеленчуците. С тях е най-добре да утоляваме глада си, да понасяме горещините, да сваляме стреса, да си доставяме удоволствие от храната.
– Особено трябва да внимаваме с плодовите сокове – в тях има захар. Моя позната спазваше диета, но си пийваше обилно свеж портокалов сок и така си доставяше само някакви си 1000 калории.
– Помним: избягваме всякакви диети – първо от тях ще имаме проблеми със здравето и второ, реална полза няма. Дори и да свалим някой и друг килограм, много скоро не само ще си върнем предишните форми, но и ще добавим към тях.


– Следим за протеините (белтък, белтъчина – те са основна градивна съставка на живата клетка, от ключово значение са за протичането на метаболитните процеси, регулацията на хомеостазата, за защитата на организма ни, за съхраняване и реализиране на генетичната информация и пр.). Ако те не ни достигат, то като цяло се влошава здравето ни. Тях си ги набавяме от храната – сирене, бобови продукти, нетлъсто месо, тиквени семки, авокадо, орехи, яйца, риба… Когато поемаме протеини, то ние намаляваме апетита си и повишаваме метаболизма.
– Храним се с естествени продукти – преработените храни с ниско съдържание на мазнини са овкусени със захар, освен това те стимулират глада ни.


– Помним: спорта не е панацея за сваляне на килограмите, защото може да има и обратно въздействие – заради “правилото на компенсацията”: мислим си, че след като сме бягали, то може да се възнаградим с нещо сладичко. И не си даваме сметка, че парчето кекс например ни зарежда с калории, далеч надвишаващи тези, които сме изгорили с бягането. Спортът е по-важен за поддържане на нормалното тегло, отколкото за неговото сваляне.
– Не трябва да мамим себе си за това, колко калории поемаме и колко изгаряме. Практиката сочи, че сме склонни да недооценяваме това, което сме изяли и това, което после сме изгорили. Това се отнася не само до качеството, но и до количеството на храната. Това, че сме си поръчали салата в заведение не означава, че непременно към нея трябва да добавим парче огромна пържола и тройна порция сладолед с торта гараш за десерт (алкохола не го вземам предвид). И един добър вълшебник в случая не е в състояние да намали калориите, които ще поемем. И които ще си останат при нас.


9.
Темата за наднорменото тегло тепърва ще става свръхактуална, защото ни очаква истинска епидемия от затлъстяване. Даже в Швеция, където традиционно няма много дебели хора, се прогнозира те да се появат в близките десет години.
Учени са наблюдавали 10000 души, които са отслабнали средно с 13.5 килограма и са съумяли да съхранят този резултат в продължение на година. Те са изучавали техния характер, навици и поведение и са достигнали до любопитни изводи. Хората, които успешно са отслабвали, са имали много общи неща. Те са измервали теглото си минимум един път седмично. Редовно са правели физически упражнения с различна интензивност – като например ходили са много пеша. Те са намалили потреблението на калории. Избягвали са продукти с високо съдържание на мазнини. Следили са за размера на своите порции. Броели са калориите, които поемат. Ограничавали са храната си дори и след като са постигнали целта си – отслабнали са.


Магически рецепти за нормализиране на теглото не съществуват. И тук по-важното да предотвратим надебеляването, отколкото да се опитваме да отслабваме. Колкото по-своевременно се заемем с този проблем – при първите симптоми за увеличаване на теглото ни, толкова по-вероятно е да успеем.
Нужен ни е умерен подход към храната и воля, самодисциплина. Добре е да помним, че ако не сме постоянни, то скоро след като сме свалили килограмите, ще започне отново и то стремително да се увеличава теглото ни.
Трябва да сме реалисти – не може килограми, които сме трупали с години, да изгубим за броени дни. Ако това се случи, то най-вероятно ще си имаме сериозни здравословни проблеми.

Нужно е търпение, време. Важното е да имаме цел и да не се отказваме от нея. Нека тя в началото да е по-скромна – ако я надвишим, то ще бъдем доволни от себе си и готови за по-сериозни изпитания. Помним: ако отслабнем ние ще бъдем здрави и ще получим всички онези социални преимущества, които имат стройните хора.
Разумно, балансирано хранене и движение – това е единствения вълшебен начин за да притежаваме стройно тяло, независимо от датата си на раждане.
И което с нетърпение ще искаме да покажем на плажа.