Назад в бъдещето: Гоша Рубчинский

Назад в бъдещето: Гоша Рубчинский

 

Тези дни The New York Times публикува интересен текст, посветен на възраждането на руската мода. Според влиятелното издание, съветската мода днес става източник на вдъхновение на млади руски дизайнери – те са избрали пътя “назад в СССР”. И техните дрехи със “странни” надписи на руски език, завоюват световните подиуми и успешно се продават в цял свят.
Според The New York Times, днес влиянието на Русия на модната индустрия е толкова силно, че може да бъде сравнено само с ефекта от знаменитите “руски сезони” в Европа, организирани в началото на миналия век от Сергей Дягилев. Благодарение на популярността на неговата балетна трупа, целия свят е бил луднал по “руски” костюми. Тук ще припомня на читателя, че Сергей Дягилев – Серж, е знаменит руски театрален и балетен импресарио, основател на една от най-големите балетни трупи за всички времена: „Руският балет на Дягилев“ (Ballets russes). Tой е оказал изключително мощно влияние не само на съвремената хореография и композиторско изкуство, но по един безпрецедентен начин е повлиял на довоенната мода – неговите костюми са станали висша мода (котюр).


За The New York Times Русия е служила като генератор на идеи благодарение на това, че тя не е приличала на останалите. Тя е била “друга” и тази романтика на “екзотична страна” и “друго време”, е привличала творчески натури. И днес руското влияние върху модната индустрия е толкова всеобемно, че то може да се сравни само със ситуацията в началото на миналия век, когато Сергей Дягилев е наелектризирал света.
The New York Times твърди, че едно от най-важните имена в съвремената мода, е това на московчанина Гоша Рубчинский:
– Името на Рубчинский – бледен, с бръсната глава, приличащ на хулиган, ако не бе неговата заразителна усмивка, често се споменава с такива имена, като Демна Гвасалия (съосновател на марката Vetements) – отбелязва изданието. – Той бе назначен на престижния пост креативен директор на френската модна къща Balenciaga през 2015 година. А също и с Лота Волкова, вече знаменит стилист, която работи с Гоша и Демна, с британския бранд Mulberry и италианския Emilio Pucci. Тримата създават новото увлечение на света към руската мода.


В началото на януари тази година, Гоша показа в Калининград най-новата си колекция, която е разработена съвместно с Adidas Football. На презентацията на “Есен 2017” дойдоха негови почитатели, журналисти и търговци от цял свят. Много от тях са осъществили девет часов полет от Лондон, за да успеят да видят модното изложение на Гоша.
Днес Гоша продава своите дрехи в над 140 магазина в света – той се превърна в един от законодателите на мъжката мода на планетата. Негови дрехи могат да се купят в престижни магазини в Париж, Лондон, Ню Йорк, Москва и др. А сред клиентите му, са и рапъра и продуцент Кание Уест, певицата Риана, Джъстин Бийбър, телевизионната звезда и модел Кайли Дженър, британската певица от албански произход Рита Ора и много други знаменитости.
Гоша е роден в Москва през 1984 година. На 6 години е, когато се разпада Съветския Съюз – ученик е в първи клас. Завършва колеж по технология и дизайн. Работи като стилист, помага да се подбират дрехи за модели, да се правят прически, редактор е в списание за светски новини. Докато открива за себе си, че иска да стане дизайнер на дрехи.


Гоша споделя пред журналисти:
– Избрах модата, защото тя за мен е начин разностранно да изразя себе си – чрез фотография, видео, чрез разни вещи… Ако зарежа модата, най-вероятно ще отида в киното.
През 2008 година излиза първата му колекция – “Империя на злото”. Включва тениски, спортни панталони, толстовки (широки ризи), на които са изобразени мечки, двуглави орли, автомати. Показана е на стадиона Соколники и незабавно заваляват толкова много поръчки, че Гоша няма как да ги реализира. С производството му помага модната къща Comme Des Garcons. През 2010 година негови продукти започват да се продават в магазина Dover Street Market в Лондон.

Гоша никога не използва в презентациите си професионални модели, а само свои познати, които той харесва.
– Няма случайни хора на подиума – казва Гоша пред журналисти. – Това са винаги приятели, или приятели на приятелите, или по някакъв начин свързани с живота ми хора. Аз прекарвам много време в компанията на тези приятели, търся нови персонажи. Вдъхновявам се, ако срещна някого, веднага мозъка ми получава импулс, аз си представям шоуто, как да го направя. Затова за мен е много важно, близки хора да ме обкръжават… Те са част от цялата тази история.


В основата на бранда Gosha Rubchinskiy са дрехи, които напомнят за близкото съветско минало: пуловери с рисунки, куртки, дънки с висока талия, шнурове вместо колан на кръста, тениски, украсени със сърп и чук и съветски лозунги…
Гоша обяснява невероятния си успех с интереса на Запада към Русия и с простотата на образите, които той показва в дрехите си. Той никога не е харесвал това, което се налага от модните подиуми, а търси естественото, което ще е удобно на обикновени момчета, които летят със скейтбордовете си по улиците. Намира идеите си по булевардите на Москва, в метрото, на стадионите… Дрехите му са са предназначени за човек, който е динамичен, устремен към свобода и разкрепостеност.


Гоша Рубчинский е много популярен в страните от бившия Съветски Съюз – дрехите му носят млади хора, които приемат творчеството му като предизвикателство и същевременно носталгират по съветското минало. За тях те предават духа и романтиката на едно отдалечаващо се време, което е богато на уникално културно наследство и е пространство за генериране на много идеи. Колекциите му, вдъхновени от бита на СССР,  днес стават любими и на състоятелни западни младежи – хиляди са неговите фенове не само в Европа и САЩ, но и в Азия, Южна Америка… Достатъчно да се поровим в Инстаграм и ще попаднем на млади хора от цял свят, които се фотографират в тениски с руския флаг и думи, написани на руски език. Дрехите му не се задържат по рафтовете на магазините, а се разпродават за броени дни.


Гоша сътрудничи с различни марки – от Reebok до Retrosuperfuture, снима рекламни кампании за Topman. Прави чудесни видеа и фотографии, издаде книгите „The Day of My Death“ и „Perfume Book“ – тя е посветена на неговия парфюм, създаден в сътрудничество с Comme des Garcons. Най-новият му проект е да разработи дизайна на бранда Yeezy – лично неговия собственик Кание Уест, с когото са близки, го ангажира за това.
Гоша Рубчинский е дизайнера, който днес Запада боготвори. Слабичък и невисок, с бръсната глава, в свободни дънки, той изглежда като един от скейтърите по времето на разпада на Съветския съюз. Но това не му пречи да е оригинален, необичаен, нестандартен – една истинска креативна личност.
Руският рап-певец FACE му посвети песен – «Гоша Рубчинский», която стана много популярна и на Запад.