Накъде върви родното школо

Накъде върви родното школо

 

 

 

 

 

Признавам си, че опита ми в системата на образованието е скромен – в нея съм само от три десетилетия. Затова вероятно и мнението ми за родното училище е може би не съвсем точно. Защото за мен там има не просто проблеми – там е истинска катастрофа!
Повод за подобни размишления ми дадоха срещи с абитуриенти в последните седмици. Уверени или притеснителни, вече ориентирани или търсещи себе си млади и чаровни хора. Онова, по което си приличат е смартфона – той е неотменен атрибут от самите тях.


Но ако ми предложат да дам лаконично определение за абитуриенти-випуск 2018-та година, то ще е: хора, които не знаят, не искат и не умеят да мислят. Преобладаващата част от тях (много малко са изключенията – не повече от 5-7 на 100 според мен) са глупави, инфантилни и тотално незаинтересовани от всичко в света. Освен от чалгата може би.


В родината ни има над 2500 училища, като половината от тях дават начално и прогимназиално образование. Е, днешните абитуриенти са доказателство, че те нямат почти нищо общо с училищата отпреди три десетилетия. А една от основните причини за това е копирането на неработещи западни модели и в областта на образованието. И в умствения капацитет на чиновници, които тъпо ги следват.


Разхождайки се из мрежата попаднах на любопитен материал. Ще ви приведа откъс от него, защото според мен той хвърля светлина върху някои от причините децата ни да излизат от родното училище все по-невежи. Написан е от руски инженер, който работи в московски филиал на голяма американска авиостроителна компания.


Много месеци прекарвам в командировки в САЩ, споделя той. Когато показах на приятели в Русия групова фотография на инженерите от моя отдел в Калифорния, всички те ме питаха: “Снимката къде е правена, някъде в Тайланд ли?” И наистина: сред 50 човека можеха да се видят не повече от 5 европейски лица. Останалите са азиатци.


Моят мениджър от американска страна е албанец, който говори с акцент. Подобна е ситуацията и на север в САЩ – в щата Вашингтон например, но там инженерния състав са китайци и източноевропейци…
Наш дипломат дал дъщеря си в лондонско училище за да шлифова английския си език.

Но след една година в британското училище момичето станало неузнаваемо. Английският и език се състоял само от вулгарни думи, тялото и се покрило с татуировки, а поведението и станало доста разпуснато.
Когато минаваш покрай руско училище, там е тишина – децата учат. Но ако се разходиш покрай английски паблик скул, то шума от него се чува на стотина метра от училището. Е, какъв нормален учебен процес може да има при такъв шум?


Качеството на английското образование вече води до криза в атомния отрасъл на тази страна. Там просто няма кой да замени специалистите, излизащи в пенсия. А да канят в такъв уязвим отрасъл чужденци те засега не са готови. Аз мисля, че катастрофата в английския паблик скул спокойно може да отнесем и за американската или друга западна страна, тъй като програмите там са приблизително еднакви.


Наше момче от Русия отиде в Канада да учи английски в една от най-добрите канадски езикови школи. Там по време на урок са разглеждали статия за затлъстяването в света. Следвал тест с въпрос: “Води ли изучаването на английски език до свръхтегло?” Нашето момче на този идиотски въпрос отговорил: “Не!” Правилният отговор, обаче, бил “Да”.

Руското момче се опитало да поспори с преподавателя – родена в Канада индийка. На което тя му казала: “Разбира се, че “да” е правилния отговор”. И му привела пример с чичо си. Той дошъл от Индия в Канада и започнал да изучава английски език. В резултат на това затлъстял.


Налице е пълна атрофия в разглеждането на елементарни причинно-следствени връзки вече и в преподавателския състав. Израстнало е цяло поколение учители, което съответства напълно на равнището на своите ученици.

Даже, ако на Запад поискат да върнат системата си на образование в нормата, то те просто няма да намерят нужното количество учители, способни да усвоят нормални учебници.
Разбира се, може да се възрази, че тези училища са изключително ориентирани към тълпата, докато в училищата за елита е съвсем различно. Но ако съдим по действията на западния елит, то и в техните училища не всичко е наред.

Да си спомним, например, възмущението на бившия кандидат за американски президент Мит Ромни, когато не можа да отвори илюминатора в самолета, за да се проветри. Той даже бе готов да постави този въпрос в американския парламент. В Русия всеки ученик знае, защо не трябва да се отваря прозорец на височина десет хиляди метра…


Болшинството американски университети, които предлагат предмети като “зомбология”, се занимават просто с изсмукване на пари и раздаване на дипломи, с които могат да те вземат на работа само в Макдоналдс. А в добрите университети, които не са толкова много, в техническите специалности се записват основно азиатци. Местните смятат, че те за тях са твърде сложни…


Сега става ли ви ясно, защо света инвестира все повече в изкуствен интелект? Ами защото естествения е на път да изчезне…
А що се отнася до бъдещето на родните абитуриенти от випуск 2018-та година, то определено няма да е розово. Освен, ако не инвестират много време и средства за да компенсират бързо всичко онова, от което ги е лишило родното училище и безхаберието на родителите им.

Но аз не вярвам, че точно това ще направят по-голямата част от тях – за абитуриентите това ще е необяснимо и ненужно откъсване от житейски удоволствия.
Но както са казвали още древните римляни – всеки сам е ковач на съдбата си…