Наука по поръчка или как ни манипулират производителите

Наука по поръчка или как ни манипулират производителите

 

 

 

Знаменитият експерт по пране на мозъци Едуард Бернайс (1891-1995) първи бе забелязал, че използването на научни проучвания има магическо въздействие върху съзнанието на потребителите. Затова той създавал всевъзможни изследователски организации, фондации, екипи и пр. Негов фонд за температурни изследвания започнал да разпространява научна информация в медиите. На хората им било интересно да четат, как се променя времето. Те, естествено, нямали и представа, че този фонд реално се финансира от производители на хладилници, електрически печки, климатици и работи единствено за техните интереси. Той предоставял на медии нужната информация – ще се нагорещява ли времето или обратното, ще застудява. И хората купували – никой не искал да бъде изненадан неприятно утре…
Работила ли е успешно една технология вчера, нищо не пречи тя да се използва и днес. Авторитетът на учения магически влияе върху хората, далеч от тази област. Затова най-вече крупните производители от цял свят не жалят ресурси, за да си осигурят умни глави за манипулиране на потребителите.


Учени доказват: от макарони се отслабва! Защо точно такава връзка се прави? Ами защото затлъстяването е проблем, който заплашва човечеството – независимо от възрастта му. Ако през 1990-та година на планетата е имало около 31 милиона дебели деца, то сега над 40 милиона деца по-малки от пет години, страдат от затлъстяване. И само след осем години тази цифра ще надхвърли 75 милиона деца! Това далеч не е така безобидно, както може би изглежда на немалко хора: затлъстяването заплашва децата със сърдечносъдови заболявания, диабет, болести на черния дроб, хормонални смущения, може да доведе до 16 вида рак!
Хората, естествено, се тревожат и търсят информация, как да се справят с тази напаст. А тук подарък от сериозни учени: ами яжте макарони!
Почти никой не си задава въпроса, а кой всъщност е поръчал това изследване? Е, ако прояви интерес може и да узнае, кой е неговия възложител: един от най-крупните производители на макаронени изделия в света – Barilla Group. Над 10 солидни научни проучвания, свързани с тези храни, са били щедро финансирани от Barilla Group. И нито едно от тези изследвания, проведени от известни учени, не информира потребителите, за възможни рискове от увеличеното ядене на макарони за здравето им.


Barilla Group не пести пари и за различни научни конференции. Така неотдавна с нейна финансова подкрепа, се проведе в Италия конференцията “Паста: нови потребности, нови съставки, нови технологии”, в Дания – международен симпозиум по диабет и хранене и др. На тези и на много други научни форуми, отразявани от медиите, се популяризират и резултатите от изследвания, спонсорирани от компанията.
По примера на Бернайс Barilla Group е създала и свой Фонд за хранене, представен в публичното пространство като независима организация. Той също се занимава с различни проучвания и организира свои годишни конференции на тема хранене и стабилно развитие.
Защо Barilla Group не се скъпи за спонсориране на различни изследователски екипи? Още повече, че нейната работа е да произвежда макаронени продукти? Ами защото след публикуване на техните резултати рязко скачат продажбата на макарони. Съответно и печалбите на компанията, които още преди две години надхвърлиха 3,4 милиарда евро! Излиза, че не здравето на потребителите, а пласирането на колкото се може повече макаронени изделия, е действителния интерес на известната компания.


Днес това е масова практика в света. Могъщите производители на продукти и напитки спонсорират охотно всевъзможни академични изследвания. Към ангажираните с тяхната реализация учени, те имат едно-единствено изискване: да се докаже полезността на техните продукти!
Преди известно време стана известно, че две от от най-големите компании в САЩ, които произвеждат газирани напитки, са плащали на близо 100 организации в областта на здравеопазването. Срещу това те са сочели ползата от техните напитки и са работили за недопускане на закони, които да ограничат консумацията им в страната. В периода между 2010 и 2015 г. Coca-Cola и PepsiCo са блокирали или са водели кампания против 28 законопроекта, които са целяли да се намали консумацията на газирани напитки. Неправителствената организация Save the Children много активно е защитавала идеята, да се наложи данък на производителите на газирани напитки. Но кой знае защо се отказва от нея, след като получава от Coca-Cola и PepsiCo някакви си 5 милиона долара.
Резултатът е истинска епидемия от затлъстяване, която в САЩ има фантастични мащаби.


Не изостават от производителите на храни и напитки и собствениците на фармацевтични компании. Спонсорирани от тях учени “откриват” непознати заболявания и съответно ни препоръчват за тяхното лечение, да купуваме нови лекарства. За различни научни конгреси и симпозиуми фармацевтичните компании подбират теми и осигуряват като лектори, срещу  баснословни хонорари, изтъкнати учени. А там те запознават лекарите с информация, която е в изгода на производителите на лекарства.
Значителна част от изследванията, които проверяват ефективността и безопасността на лекарствата, се финансират (пряко и косвено) от… фармацевтичните компании. А колкото по-тесни са връзките между авторите на научни статии и производителите на лекарства, толкова по-често рисковете от приемането на техните медикаменти, биват омаловажавани, а полезните им ефекти подчертавани.
Авторитеното “Британско медицинско списание” (the BMJ) твърди, че повече от половината изпитания на лекарства, са свързани с конфликт на интереси. Близо две трети от ръководители на клинични тестове, са имали финансови връзки с фармацевтичната индустрия. Е, оказало се, че точно при тях вероятността от позитивен резултат е била най-висока, в сравнение с изводите на независими техни колеги. Това може да означава само едно: парите влияят непосредствено върху докладите и препоръките на учените!


Наивно е да си мислим, че тази ситуация някога ще бъде променена. В света, където върховна ценност са парите, винаги ще се намерят хора, които да желаят да разполагат с повече от тях.
Онова, което зависи от нас, е да не вярваме сляпо на това, което виждаме, чуваме и четем. Независимо от авторитетите, които ни го внушават.
Естествено, само при едно условие: ако искаме да бъдем здрави.