Невръстни бизнесмени

Невръстни бизнесмени

 

Република Исландия („ледена страна“) е островна държава в северната част на Атлантическия океан. Разположена е между Гренландия и Шотландия и е една от най-северните точки на Европа. Населението и е около 300000 души. Това е единствената страна в света без армия. Любопитно е, че тук действа и Закон за пивото, приет  в 1989 г. В Исландия 1 март е обявен за ден на пивото – провежда се знаменит фестивал на кехлибарената напитка и всеки възрастен трябва да изпие толкова пиво, колкото може.

Исландия е и страна на овце – тук те са два пъти повече отколкото хората. Рано напролет фермерите пускат овцете и агнетата на пасбищата и там те са на свобода до есента – разхождат се където си искат, без овчари. А в края на септември започва един много интересен ритуал – събирането на всички овце в специално оградени зони. Там всеки фермер отделя своите овце в свой сектор – в страната не е прието да се взема чуждо. А после натоварва овцете си и ги закарва във фермата си. Целият този процес е невероятно зрелищен и много исландци от острова идват да наблюдават есенното събиране и разпределение на овцете.

Но преди да ви разкажа това, което съм намислил, едно малко отклонение. Туристическа компания от Австралия поискала да разшири бизнеса си на японския пазар. Затова възложила на агенция да направи проучване – туристическите босове се интересували за какво всъщност японците биха отишли в Австралия. Страната има прекрасни тропически гори и невероятни плажове, но броя на японските туристи не задоволявал предприемачите.
Изследователите запитали японци защо биха отишли в Австралия. Но за разлика от очакванията на туристическите босове преобладаващата част от тях отговорили: “За да гушна коала”. Не за безкрайните плажове, чистата вода и синьото небе, а за да се докоснат до тези мили животинки.

Спомних си за резултатите от това проучване, когато попаднах на следната история. В Исландия на деца им хрумна идеята да предлагат на туристи да прегърнат живо агне за 1 долар. Чудейки се с какво да се захванат през ваканцията, деца от град Исафьордур (означава “леден фиорд”) – център на северозападния полуостров Уестфьордс, се сетиха да предложат тази необичайна услуга за туристи. А хрумването им дошло, когато наблюдавали поредния туристически лайнер, влизащ в местното пристанище.

Марта – майката на децата разказва, че те имат стадо овце, които са пуснали на пасбището. Сезонът на ягненето е приключил, но в техния дом са останали две агнета-сирачета, за които всички в семейството се грижат.
Туристите, които слизат от корабите винаги минават покрай дома им. Затова децата поставили следната обява за необичайна услуга:
“Запознайте се с агнетата и се прегърнете с тях за 100 крони или 1 долар”.
После седнали с плаката в очакване на клиенти.

Фото: facebook.com / Martha Sigríður Örnólfsdóttir
Лятото в Исландия тепърва започва, а това означава, че туристите ще растат и за бизнеса на находчивите деца има перспективи.
Местните журналисти вече провъзгласиха идеята на децата за прегръщане на агнета, като “Най-добрият исландски туристически стартъп за 2017 година”.


Едва ли децата ще се замогнат, кой знае колко от тази идея. Много по-важно е, че те са открили за себе си една от най-важните предпоставки да си успешен: като зарадваш други хора. Защото всички туристи, които минават покрай децата и агнетата, се усмихват…


А на нас, възрастните хора, хрумването на децата ни разкрива нещо много важно за нашата дигитална епоха: ако искаме да успяваме в начинанията си, трябва да подхранваме и развиваме и способността си да виждаме и съпреживяваме. Да забелязваме това, което вълнува другите. Да развием и съхраним в себе си способността да се поставяме на мястото на други хора…