Неудържимият възход на Маша и Мечока: 2 част

Неудържимият възход на Маша и Мечока: 2 част

Една от причините “Маша и Мечока” радушно да се приема по света е, че той не е диалогов, а клоунски (с гегове). Действието се изразява не чрез приказки, а посредством действия, постъпки, движения… Това е много трудно да се направи, изисква и отлична режисура. А създаването на всяка серия си е скъпо удоволствие – около 250000 долара, всеки нов сезон струва около 6,5 милиона долара.
Студията “Анимаккорд” вече се самофинансира, защото проекта е много успешен и от търговска гледна точка. При това само около една пета от приходите идват от показване на сериите по телевизии, от продажба на DVD и легално сваляне на филми срещу заплащане от мрежата. Същинската печалба е от продажбата на стоки с изображения на героите. Това е и една от целите на проекта – да се създаде бранд, търсен на пазара на детски продукти. За да получат максимална популярност “Анимаккорд” разрешават безплатно гледане на филма в Ютюб. Това им донася най-важното – разпознаваемост на марката. По данни на  KidsGlobal  96 на сто от момичетата и  92 на сто от момчетата между 3 и 6 г., знаят за героите на сериала.
Така “Маша и Мечока” си създадоха своя пазарна ниша и привлякоха интереса на рекламодатели от цял свят. Кукли с образа на момиченцето и мечока, DVD, книжки за разкрасяване за деца до 6 години, комплекти за викторини, всевъзможни джаджи, лепенки, пъзели… Под бранда “Маша и Медведь” се произвеждат продукти от сладолед до шампоани. В Русия само “Альфа-студио” е продало над  2,5 милиона броя от козметиката “Маша и Медведь”. Продуктите са предназначени за момичета между 2 и 5 години. На пазара има над 2,5 хиляди артикула – от продукти за хранене до канцеларски стоки с героите от сериала. “Анимаккорд“ работи с клиенти като Ferrero, Metro, Chupa Chups, Orkla, Kinder Surprise… Излиза и месечно списание «Маша и Медведь». С Маша децата се учат да четат, броят, изучават езици, рисуват…

През 2011 г. се появи и първия спин оф (съпътстваща дейност, извличане на печалба от популярността на продукт) на сериала – “Машини приказки”, през 2014 година излезе и вторият спин оф – “Машини страшилки”.
Но бизнеса на “Анимаккорд” съвсем не се ограничава до просто предоставяне на права за ползване на героите. Създателите на сериала имат строги изисквания към производителите на играчки. В «Анимаккорд» е създаден специален отдел, който заедно с производителя работи върху стоката.
Сериалът е успешен, защото екипа, който го прави, е определено креативен. В компанията «Анимаккорд» работят 100 души, от които 60 са аниматори. Специално искам да спомена Алина Кукушкина (родена през 2002 г.), която на 6 години се превърна в лудетината Маша. Тя прекрасно се справи с ролята си на дубльор на Маша и самата се превърна в истинска звезда.

Олег Кузовков – вдъхновителят на проекта, не е учил за художник, нито за режисьор или сценарист. Когато започва кариерата си той кандидатства в анимационната студия “Пилот” на знаменития Александър Татарский. На интервюто Татарский му дал задача, а като видял нарисуваното казал:
– Та ти изобщо не можеш да рисуваш!
Но го взел на работа в своето студио, защото Олег бил архитект по образование. Татарский знаел, че най-добри аниматори се получават от завършили архитектура. Защо ли? Защото художниците виждат нарисуваното, като закачено на стена, плоско. А архитекта го вижда в движение, във времето.
“Маша и Мечока” има на какво да научи не само децата, но и доста по-големите от тях. Ако се запознаем с историята на сериала, ние ще открием предпоставките за успех, валидни за всяка област: човечност, допирни точки с онова, което хората ценят, динамика, изобретателност, много и добър хумор… С една дума: креативност.