Не седи, ако искаш да си здрав: 2 част

Не седи, ако искаш да си здрав: 2 част

Каролинският институт в Швеция е един от най-големите и реномирани университети в областта на медицината в Европа. Негови изследователи стигнаха до извода, че да стоим прави е по-полезно, отколкото да се занимаваме със спорт. Според тях, колкото по-малко седим, толкова повече шансове имаме да живеем дълго.
Тук някой читател може да си зададе въпроса: а нима този умник не пише тези страховити неща седнал? Е, ще трябва да разочаровам този свой читател: от близо три десетилетия в стаята, в която работя нямам стол – стоя прав пред компютъра. Никога не сядам и в часовете, когато съм при студентите си. В седнало положение съм единствено, когато се храня или шофирам… И за себе си съм установил, че това, заедно с всекидневните ми физически упражнения, добре ми се отразява.


Специалисти предупреждават: дори и всеки ден да отделяме по един час за физически упражнения това няма да ни спаси от негативните последици от седенето. Ако искаме да сме здрави ще трябва да предпочетем стоенето пред седенето.
Аз държа да съм коректен пред своя читател и затова ще спомена, че сред многото публикации, които прегледах за вредата от седенето, попаднах на една различна от тях. Тя се е появила през декември 2015 г. в The International Journal of Epidemiology.

Специалисти от Ексетърският университет (разположен е в Ексетър, графство Девън, Великобритания) и Лондонския университетски колеж са установили, че седящия начин на живот не е свързан с повишен риск от смъртоносни заболявания. Те са изследвали медицински данни на 5132 души, събирани в продължение на 16 години. Изводът на учените: проблема е в отсъствието на движение, а не в количеството време, проведено в седнало положение. Всяка неподвижна поза – стоене или седене, при която не се изразходва енергия, е вредна за здравето. И обратното – всяко движение, независимо от стила, укрепва здравето ни.

Ясно е едно: ако искаме да сме здрави, ще трябва да сме физически активни. И по възможност да предпочетем стоенето пред седеното – със сигурност това ще ни предпази от немалко хронически заболявания. Експерти твърдят, че когато стоим мускулите ни се активират и излишното количество гликоза не се натрупва в кръвоносната система – усвоява се от мускулните тъкани. Когато стоим ние изгаряме за минута около една калория повече отколкото, ако седим. Седим ли повече от час то намалява съдържанието на ензима липопротеин липаза.

Учени глави ще ни обяснят много простичко що е това – “водноразтворим ензим, участващ в хидролизата на триглицеридите в липопротеини”. За нас – непосветените в тези словесни абракадабри, е важно да помним, че калориите, които поемаме се превръщат в тлъстини, а не се използват за активиране на мускулите ни.
Затова се радвайте, когато няма свободни места в обществения транспорт. Така вие ще укрепвате здравето си, за разлика от напористите образи, които летят към всяка зърната свободна седалка.


Заради растящия брой хора, които осъзнават опасностите на седенето и търсят негова алтернатива, се появи и нова ниша – работни маси, съчетани с бягащи пътечки. Популярна е установката Walkstation, която много компании закупуват за своите сътрудници. Занимавайки се на нея можем да изминем доста километри за един работен ден, за което организма ще ни е благодарен. Изследвания показват, че за един час движение със скорост по-малко от 3 км/час се изгарят до 300 калории. При това хората, които вече ползват този уред казват, че масата-бягаща пътечка не само повишава активността им, но им помага и да се концентрират върху работата си.