Нищо лично – просто те така си правят парите!

Нищо лично – просто те така си правят парите!

https://avatars.mds.yandex.net/get-zen_doc/4366388/pub_6083c61c7b54072a760509be_6083c8ca7b54072a760c0bae/scale_1200

Днешният ден определено не е като другите в годината, защото той е идеалният за лов на малки и големи наивници. Очакват го с нетърпение всевъзможни търговци по света и у нас – та това е времето, когато те правят най-добрите си печалби!

Названието „Черен петък“ се появява преди много десетилетия и е свързано с начина, по който търговците са отбелязвали своята работа. Било е възприето загубите да се записват с червено мастило, а печалбите – с черно. Така е било установено, че след много месеци, отбелязвани с червено, идвал големият празник – Деня на благодарността, който в САЩ се чества в четвъртия четвъртък на ноември. И отчетите влизали в зоната на черния цвят, защото в петъка след празничния четвъртък, американците неистово пазарували. Затова този ден бил наречен „Черният петък“ – на цвета на печалбите.

От сайта Black Friday Global, който специално анализира това псевдосъбитие в целия свят може да узнаем, че ресурсите, които рекламисти, маркетолози, производители и търговци влагат за неговата организация, буквално ги позлатяват. Навсякъде по света в този ден продажбите неистово скачат.

Вярно, заради пандемията от коронавирус  посещението на магазини рязко намаля навсякъде, но  за сметка на това небивал ръст бележат онлайн продажбите. Така в родината на „Черния петък“ – САЩ, през миналата година на този ден бяха установени онлайн покупки за рекордните 9 милиарда долара! Това бе с 22 на сто повече от предшестващия рекорд от 7.4 милиарда долара, направен през 2019 г. (през 2018 г. на този ден са били направени покупки за 6.2 милиарда долара). Най-много са се купували мобилни устройства и битова техника. Но истинският рекорд принадлежи на Пакистан – там ръстът на продажбите в „Черния петък“  е  около 12000 на сто в сравнение, с който и да е друг ден на годината.

И у нас увеличението на продажбите в Черният петък е с над 600 на сто. Пиковите часове на този ден, когато се правят най-много покупки, са между 8 и 10 часа сутринта. Нашенци пазаруват дрехи, обувки, електроника, козметика, парфюмерия, битова техника…

Няма да е малък техният брой и в тази „пандемична“ година. Много хора, чийто доходи рязко са намалели заради кризата, породена от Ковид-19,  очакват с нетърпение намаленията в „Черния петък“ за да осигурят  подаръци за близки и приятели за идващите празници. За тях витрини на магазини и  онлайн сайтове са накичени с  шокиращи съзнанието им етикети за снижаване на цените от 20 до 70, а за някои стоки и до 90 на сто.

https://i.mycdn.me/i?r=AyH4iRPQ2q0otWIFepML2LxRg6dNiVyPSm5b52R9WvntXw

„Черният петък“ работи безупречно за това, заради което се е появил – да манипулира нас, потребителите. На него се подават дори и хора, които добре са запознати с маркетинговите трикове и уловки. Затова за производители и търговци днешният ден е идеалният за лов на наивници. Той им позволява да се освободят от вече остарели колекции и стоки, защото е края на годината и идват новите асортименти. Най-често това е и мотива да се направят намаления – да се разшири пространството за тях, като същевременно се спечели добре.

Уловката  е в това, че магазините в дните преди „Черният петък“ започват да повишават цените, а на самия ден рязко ги намаляват. Палто, което днес можем да купим в магазина за 200 лева вместо за 300, както е било обявено в понеделник например, седмици преди това най-вероятно е струвало  150 лева. Печка, която се е продавала за 410 лв, преди броени дни е  поскъпнала до 520 лв. Но много голяма е вероятността точно днес да я открием с етикета Black Friday на цена от 450 лв  например. За да разберем тази игра с цените ще трябва да анализираме ценоразписа на магазина седмици назад, което малцина ще направят. Активира се и т.н. „психично ценообразуване“ – цената не е 100, а 99.99 лева. Простичък трик, но работи безотказно вече много десетилетия. У покупателя се създава илюзията, че той е на страхотна „далавера“. Но всъщност търговците просто си  продават стоките по тяхната  реална, а не на намалена цена.

Един от триковете е да се използва таймер, който обозначава, колко продукта са останали от тези с по-ниски цени: „остават 13 лаптопа по намалена цена“, „още четири часа до края на разпродажбите“ и т.н. Това поражда тревога у потребителите и блокира разума им.

Добре е винаги да помним, че производителите и търговците не са наши благодетели – те просто преследват своят интерес. А той е да измъкнат, колкото се може повече пари от джобовете ни. Затова наемат професионални манипулатори, чиято цел е да ни омайват и притъпяват критичното ни мислене – доколкото го притежаваме. Благодарение на това „Черният петък“ се превръща в денят, в който търговци бързо се избавят от некачествени стоки, остарели колекции, популяризират сайтовете си и пр. Сега намаления има най-вече за стоки, за които се очаква в идващите месеци търсенето рязко да спадне заради задълбочаващата се криза, ръста на инфлацията, намаляващите доходи на все повече хора.

При това манипулаторите не се задоволяват вече само с „Черният петък“. Те измислиха играта „Цивилизована събота“, която е специализирана за продажби на книги. Появи се и още едно събитие, което набира все по-голяма популярност в света: киберпонеделник. То се провежда в  първият работен ден след „Черният петък“ и е насочено към стимулиране на покупки на хора, които работят на компютри. Измислиха го, естествено, пак в САЩ в резултат на проучване, осъществено през 2004 г. То е показало, че 77 на сто от онлайн търговците са заявили за значителен скок в продажбите точно в понеделника след Деня на благодарността.

Таткото на манипулацията – знаменитият Едуард Бернайс (1891-1995), особено високо е ценял една нейна техника: псевдосъбитие. Така я е нарекъл, защото то реално не съществува, а специално е измислено за да въздейства върху хората и да управлява тяхното поведение. Съвременната пропаганда, отбелязва Бернайс означава последователни, трайни усилия за създаване или оформяне на събития, с цел да се повлияе на отношението на обществеността към дадено начинание, идея или група.

http://businesspskov.ru/pictures/210629143449.jpg

До този извод Бернайс достига през 1928 г. Той е бил убеден, че работата на манипулатора е да създава събития и така да кара новините да се случват. Те нямат нищо общо с истината, но са далеч по-привлекателни, отколкото, ако бяха верни. Специално сътворяваните събития се отличават от сивотата на всекидневието, от скуката, те увличат хората със своята необичайност, драматичност. Незабелязано от тях те формират възприятията им и  управляват  поведението им.

„Черният петък“ съществува не за да прави щастливи нас, простосмъртните, а да пълни банковите сметки на производители и търговци, като агресивно подтиква потребителската ни алчност. И единствено от нас зависи дали ще се подадем на глобално провежданото псевдосъбитие „Черен петък“ или ще подходим разумно. Защото, ако изчакаме някоя и друга седмица, най-вероятно ще купим днешните „намалени“ стоки на цени, която ще са много  по-изгодни за нас. Наблюдения сочат, че над 90 на сто от стоките, които се предлагат в Черният петък, може да се купят  далеч  по-евтино в следващите седмици.

А тогава няма да се окажем и в ситуация, в която да се чудим  защо сме си дали парите за неща, които всъщност не са ни нужни…