Медии заплашват бъдещето ни

Медии заплашват бъдещето ни

https://dla.cdncimeco.com/uploads/2017/12/image5a2dd4089152e.jpg

Американската RAND Corporation я наричат „фабрика за мисли“, защото работата и е да се занимава с различни изследвания. Нейни клиенти са авторитетни организации, като ООН, Еврокомисията, Световната банка, правителства на различни държави, крупни компании и др. Има свои филиали в Нидерландия, Великобритания, Германия, Катар, Русия и пр. Годишният и бюджет надхвърля 250 милиона долара, което и позволява да привлича най-авторитетни хора от света на науката – сред сътрудниците и има над 30 нобелови лауерати. Нейни експерти осъществиха твърде интересно проучване, наречено „разпад на истината“. В него бе анализирано съдържанието на 15 крупни американски печатни, електронни и онлайн медии, като The New York Times, Washington Post, CBS, NBC, ABC, CNN, Fox, Politico, The Blaze, Buzzfeed, The Daily Caller, The Huffington Post и др. Изследователите от RAND Corporation стигнаха до извода: американската журналистика става все по-субективна и пристрастна. В нейното съдържание вместо факти доминират мнения, насочени да въздействат върху емоциите на публиката.

Сега да не останете с впечатление, че това нас не ни засяга – та къде сме ние, къде е Америка? Нищо подобно: преобладаващата част от родните медии стриктно следват точно американският модел на работа. И колкото по-голяма е  телевизията, радиото, печатното издание, сайта, толкова по-вероятно е истината в техните послания да липсва. Практиката на американската журналистика се изучава и от наши студенти по журналистика, което е гаранция, че разпадът на истината ще съпровожда и бъдещето им професионално развитие.

Но дали хората вярват на медии, които ги манипулират? В интерес на истината никак не са малко тези, които приемат на доверие предлаганото им по телевизията, чутото по радиото или видяното в социалните мрежи. Това се отнася най-вече за младите хора, на значителна част от които въобще им липсва критично мислене.

Но и медиите не са така всемогъщи особено, когато става дума за жизнено важни въпроси. Като мира и войната например – тогава започват и съмненията в предлаганата от тях информация.

https://www.abc.net.au/news/image/8494376-16x9-2150x1210.jpg

Пример за това е русофобската истерия, която днес е завладяла вече и нашето публично пространство. Но купищата дезинформация по отношение на една велика страна, каквато безспорно е Русия, далеч не постигат целите, които поставят пред медиите властимащи групи. И това се случва не само у нас, но и в държави-лидери в информационната война срещу Русия. За това свидетелстват резултати от проучвания на общественото мнение.

В социологическо изследване, проведено от американската фондация  „Роналд Рейгън“, на американци е било предложено да оценят отношението на тяхната страна към други държави, като ги определят с понятията „съюзник“ или „враг“. Близо една трета от анкетираните отбелязват като „съюзник“ Русия, а  36 на сто – Китай. Тези резултати са особено показателни, ако отчетем факта, че в САЩ  „руската заплаха“ наистина не слиза нито за миг от тамошните медии. Впрочем една четвърт от анкетираните американци сочат липсата на обективност и политическите прастрастия, като твърде сериозен проблем на страната.

Любопитни са и изводите, до които достига компанията YouGov. Тя осъществи проучване сред населението на Германия. Е, оказва се, че преобладаващото мнозинство от германците – 54 на сто, искат страната им да си сътрудничи с Русия. А 48 на сто настояват за частично или пълно извеждане на американските войски от Германия. И това е разбираемо. Американският военен контингент в тази страна е най-големият в Европа – около 38600 души. Повече американски войници – около 50000, има само на територията на Япония. А това не може да радва обикновените германци – та от техният държавен бюджет за издъжка на американците само за последните седем години, са похарчени над 760 милиона евро!

Впрочем близки до тези резултати дава и друго проучване на Източният комитет на германската икономика. То е осъществено сред представители на немски компании, които работят в Русия. Само 3 на сто от тях са против газопровода „Северен поток – 2“. Клеменс Вергин, който цитира тези данни в своя публикация в популярната медия Die Welt, се възмущава от все по-голямото отчуждение на германците от САЩ и растящата привлекателност на Русия в Германия.

Gallup е глобална компания за изучаване на общественото мнение на населението на много държави. Ново нейно проучване прави следният извод: по-голямата част от населението на Източна Европа на практика се състои от русофили. А мненията, че посткомунистическата „Нова Европа“ е твърде проамериканска и желае ескалация на конфликта с Русия, са мит. Изключение са единствено Полша и прибалтийските републики, които впрочем винаги са били русофобски ориентирани. Но славянските народи, като чехи, словаци, българи, сърби, хървати, словенци, македонци, в по-голямата си част са русофили. И те категорично са против да се нагнетява вражда с Русия, която цензурираните и контролирани днешни „демократични“ медии, непрекъснато им натрапват.

Интересна е и диаграмата на сериозната американска агенция The Pew Research Center. Тя показва доверието на хората в различни страни на света към най-популярните лидери. Оказва се, че въпреки непрекъснатите лъжи, леещи се от медиите, много хора са убедени: Русия, която за тях олицетворява нейният президент Владимир Путин, върши правилните неща по отношение на световните дела.

Възниква въпросът: а защо все пак се наливат милиарди за промиване на мозъци, след като определено тази дейност не дава желаните резултати? И най-вече – кой има интерес това да се случва?

Отговорът не е чак толкова труден: онези, които печелят фантастично от  насаждането на заплахи. Днес тя ще дойде от Русия, утре – от Китай, а в други ден може да ни застрашават и марсианци. Има ли опасност – реална или мнима, те с лекота ще изпразват джобовете ни.

Те са компаниите от т.н. военнопромишлен комплекс, които печелят от производството и търговията с оръжие. И прахосват колосални ресурси, които биха били много по-полезни, ако се инвестираха в сектори като икономика, образование, медицина, социална политика, за пенсии и пр. Замислете се над този факт например: военният бюджет на САЩ само за тази година надхвърля 700 милиарда долара. А този на Националният им институт по онкология за периода между 2012 и 2017 г., е общо 30,6 милиарда долара. Сега внимание: онкологичните заболявания убиват ежегодно повече американци, отколкото са загинали във всички войни с участието на Америка взети заедно! Но за да се пълнят банковите сметки не само на бизнесмени, а и на политици, генерали, собственици на медии, на обслужващи ги „интелектуалци“, трябва все по-интензивно да работи машината за промиване на мозъци.

Струва ли си да се подхваща подобна тема? И още как! Древните са ни завещали мъдрата мисъл, че всички войни започват най-напред в умовете на хората. Да демонизираш една страна  е най-важната предпоставка, за да осъществиш и агресия срещу нея.

Да се надяваме, че здравият разум все пак ще победи, така както това вече се е случвало и в най-лошите времена на миналата студена война. И хората ще се научат да различават лъжите от истината.

В противен случай нито русофобите, нито русофилите ще ги има на този свят – една ядрена война ще изпепели всички и всичко.