Очарователна на всяка възраст: 2 част

Очарователна на всяка възраст: 2 част

5.
Минава още едно десетилетие и вече сте в групата на 60-70 годишните. Това е период, в който се ускорява стареенето на съединителните тъкани на организма ви. Резултатът от това е, че кожата продължава да губи твърдостта си, провисва в предмишниците (от лакътя до китката) и на бедрата. Общата мускулна маса намалява. Продължава процеса на забавяне в циркулацията на кръвобръщението, а това се отразява на кожата ви, като тя започва да губи своята яркост – тя се лишава от лъскавина, помътнява.
Ще намалявате негативите свързани с възрастовите промени, като продължавате да включвате в храната си протеини. Много важно е да си осигурявате и витамин D – ако той не ви достига, се намалява абсорбацията (поглъщането) на калция и фосфора. А това пък води не само до омекване на костите, но и до влошаване на състоянието на кожата. Този витамин се съдържа в рибеното масло, яйцата, черния дроб, бобовите храни.


И разбира се – да не забравяте за антиоксидантите, които си осигурявате от свежи плодове и зеленчуци, за меда и… чашата червено вино по време на хранене.
6.
Много полезни и за кожата ви са орехите. Ефектът им идва от това, което те съдържат – полиненаситени мастни киселини, витамини, фибри, антиоксиданти и други ценни биологически активни съединения.
7.
Вече споменах за ролята на антиоксидантите за красивата ви кожа – ще повторя, защото това е много важно: нас ни състаряват свободните радикали! Те увреждат колагеновите влакна – губи се тяхната еластичност, понижава се тонуса на кожата, тя става неравна. Техен заклет враг са антиоксидантите, а освен това, като чистят съдовете ни от тромби, те подобряват и кръвообръщението, което с нарастване на годините ни се забавя. И още нещо: с увеличаване на годините ни умират повече клетки на кожата, а процеса на заместването им с млади клетки трае около месец. Но той се ускорява, ако чрез храната си доставяме достатъчно антиоксиданти.


8.
Особено полезни за здравето, а и за кожата ви, са семената. Не случайно ги наричат жива храна – те са концентрирали в себе си изключително ценни витамини, белтъчини, минерали, растителни масла… Но задължително трябва да ги употребявате сурови, безсолни, незахаросани, ако искате да получите полезното им съдържание.
Ако желаете да имате хубава кожа, всеки ден в менюто ви трябва да има и по една лъжица ленено семе. За неговите невероятни възможности за укрепване на здравето пише още Хипократ.
Нуждаете се от протеини, както вече отбелязах. Добре е да помните, че 100 грама сурови тиквени семки ви осигуряват 54 на сто от дневната норма белтъчини. Те съдържат и много полезните за кожата ви витамини от групата В – тиамин (В1), рибофлавин (В2), ниацин (никотинова киселина), пантотенова киселина, пиридоксин (В6) и соли на фолиева киселина. Тиквените семки са чудесно средство за предпазване и от депресия, заради ингридиента L-триптофан, който съдържат – той повдига настроението ни.


9.
Не забравяйте и семената на чиа, когато се замисляте за красотата на кожата си. Още древните ацтеки са я оценили и са я използвали дори и като разменна монета. Ето какви възможности има това невероятно създание на природата:
– съдържа 2,5 пъти повече белтъчини, отколкото зеления фасул,
– има 3 пъти по-мощен антиоксидантен ефект в сравнение с боровинките,
– съдържа 3 пъти повече желязо, отколкото го има в спанака,
– дава ни 6 пъти повече калции, отколкото ще ни предложи млякото,
– има 7 пъти повече витамин С, отколкото в портокалите,
– дава ни 8 пъти повече омега-3 мастни киселини, отколкото червената риба,
– има 10 пъти повече фибри, отколкото са в ориза,
– съдържа 15 пъти повече магнезий, отколкото го има в броколите.


Подчертавам още веднъж: семената чиа са най-богатия растителен източник на много ценните за кожата ни омега-3 мастни киселини! Като имаме предвид и все по-замърсената риба, която ни предлагат по магазините, е добре да помним този факт. Те регулират също и метаболизма, който пък има пряка връзка с качеството на кожата ви. Затова всеки ден се стремете да поемате чаена лъжичка чиа. Лично аз си я слагам в салатата, от която се състои обикновено обяда ми – с чашата червено вино към нея, естествено.