Плащат ти само, ако не работиш

Плащат ти само, ако не работиш

Интересът към онова, което прави някои хора много успешни, никога няма да изчезне – това е въпрос, който вълнува всеки нормален човек. Но допускам, че той хрумва понякога и на хора, с известни отклонения от приетото за стандартно. Затова има толкова много книги за тайните на успеха, правени са и продължават да се правят различни изследвания точно в тази област. Любопитното е, че когато човек се зарови в тях разбира, че секретите всъщност не са така сложни, както може би изглеждат на пръв поглед.
Така сред факторите, които са направили Хенри Форд милиардер е и това, че той е разбрал своевременно: всяко едно решение трябва да е просто и да е съобразено с времето, когато то ще се прилага.
Хенри Форд остана в историята на съвремената индустрия и с това, че превърна познатата и далеч не сложна идея за конвейра в нещо непознато: той създаде поточното производство. И започна да произвежда хиляди автомобили.
Но възникнал проблем – а кой ще купува толкова много коли? По онова време американците получавали смешни заплати, с които било невъзможно да направят подобна покупка. И тенденцията била ясно очертана – работодателите продължавали да плащат ниски заплати на своите работници и служители, защото така увеличавали собствените си печалби.


И затова хитрия Хенри взел едно много простичко, нелесно за приемане, но страшно ефективно решение: той удвоил заплатите на своите работници! Първоначално Хенри плащал на средно квалифицираните си работници около 2.25 долара на ден. Докато един ден те изумени разбрали, че заплатите им са скочили двойно – на 5 долара. Това била невероятна сума за онова време (равностойна е на около 125 днешни долара).
Като увеличил заплатата Хенри рязко намалил текучеството на работниците – за 2,5 долара те можели да си намерят работа на далеч по-приятни места от изнурителната, монотонна дейност на фордовия конвейр. Веднага намаляла необходимостта от обучение на нови, неквалифицирани работници, което струвало на Хенри немалко пари. Текучеството създавало проблеми и заради зависимостта на работниците един от друг – ако някой напуснел или лошо работел, то по веригата това се отразявало незабавно на всички останали.


Форд увеличил заплатата точно, когато това трябвало да се случи – конвейра преминал на денонощна работа (три смени по осем часа). Затова са били нужни още 5000 квалифицирани работници, които можели да дойдат и от заводи на конкурентите. Още на следващия ден, след като станало известно за двойното увеличение на заплатите, пред завода на Форд се появили около 10000 души, страстно желаещи да започнат работа там. За да овладеят ситуацията се наложило да бъде повикана полиция и пожарникари. Така, след като увеличил двойно заплатата Хенри получил възможност да избира от най-добрите работници за онова време – през 1915 година желаещите да работят за Форд вече се редяли на дълги опашки.


За да работи конвейра без проблеми Хенри измислил още едно простичко решение – той плащал на бригада висококвалифицирани монтьори само, ако те не работели, а седели в специална стая, където си почивали. Но щом постъпвал сигнал, че има проблем на конвейра, то за времето, през което те отстранявали повредата, не им се заплащал и цент – това време се приспадало от заплатата им. Затова монтьорите били заинтересовани качествено да си вършат работата и то колкото се може по-бързо – та заплатата им почвала да тече от мига, в който те се появявали в стаята за почивка.
За да не изгубят работниците си и останалите бизнесмени били принудени да започнат да увеличават работните им заплати. И така било поставено началото на появата на средната класа в САЩ. С по-високите доходи работниците вече можели да отделят пари настрана и за около година да се снабдят с все по-желания автомобил.

Произведен в заводите на Форд, естествено – само той следвал правилото евтин автомобил (струвал до 500 долара), който да е достъпен за всеки. На 1 октомври 1908 година от конвейра слиза първия автомобил “Форд Т” и от него Хенри Форд е произвел и продал над 15,5 милиона броя!
С простото си и навременно решение Хенри не само, че не загубил, а многократно увеличил доходите си. Неговите работници били много доволни от новите си заплати и работели много по-усърдно, отколкото при старите. През 1913 година Форд произвел 170000 коли. Но след като увеличил заплатите, още през 1914 година били произведени 308162 автомобила, а през следващата година – около половин милион. Пет години по-късно от фордовия конвейр вече слизали над милион коли годишно.


Хенри не бил от хората с дипломи в джоба си – напуснал училище, когато бил на 16 години. Но това не му попречило да осъществи истинска революция не само в автомобилостроенето, но въобще в индустрията на миналия век. Впрочем, когато вече бил сериозен бизнесмен, вестник го обвинил в невежество и необразованост. Мъдрият Хенри така реагирал:
– Ако преценя, че трябва да отговарям на вашите глупави въпроси, то ще натисна само едно копче в кабинета си и незабавно ще се появат специалисти с нужните ми отговори!
Общо парите, които спечелил от своя бизнес “необразования” Хенри Форд, се равняват на над 36 милиарда днешни долара!
Затова, ако имате идея и искате тя да ви направи богати, то е добре да помните подхода на Хенри Форд: най-доброто решение е простото решение. Но то задължително трябва да е съобразено с времето, в което ще се реализира.